GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 35

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 35

Rede gehouden bij de aanvaarding van het hoogleeraarsambt in de theologie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

34

..,.

I

uitdrukt, wat de ziel is voor het lichaam, 110) dus niet mech;; nisch maar organisch, niet transcendent maar immanent op haa leven inwerkt; dat Hij daarom, gelijk terecht gezegd is, d menschelijke persoonlijkheid niet opheft, maar haar heiligt doo haar weder te baren . 111 ) Maar ook al is zonder deze werlcin des Heiligen Geestes het leven der Kerk ondenkbaar, dez werking is mystiek, supranatureel; ze is daarom wel belijdeni des geloofs en kan ook in het eigen hart wel worden ervarer maar voor de Kerkgeschiedenis, die niet het leven der onzich bare Kerk, maar de ontwikkeling der Ecclesia visibilis beschrijf kan ze deswege het motief niet zijn, waaruit ze deze ontwil keling organisch verklaart. Dat motief kan alleen gezocht worden in het Woord Gods, i de Heilige Schrift. Voor het mystieke leven der Kerk ligt verklaring in de immanentie des Geestes, voor hare zichtbar openbaring in de werking van het Woord. Waar het Woor des Konings is, daar is macht. Niet alleen dat Christus doe dat Woord Zijne Kerk sticht, maar heel de ontwikkelingsgan der Kerk wordt door de werking van dat Woord beheersch En zoo alleen ontkomt de kerkhistoricus aan het gevaar Ol de Kerkgeschiedenis Christocentrisch in plaats van Theocel trisch op te vatten, gelijk de ethische Theologie het wild, Voor haar lost heel de Kerkgeschiedenis zich op in de vraaÉ Wat dunkt u van den Christus? In den grooten strijd d~ dogma's in de eerste Christelijke eeuwen ziet ze dan alleen d worsteling der Kerk om vast te stellen, wat ze aangaande de Christus te belijden heeft. In de breuke door de Reformatie i de Kerk geslagen de vraag: of de Paus dan wel Christus ht Hoofd der Kerk zal zijn? In de worsteling van onze dagen de strijd, of Christus als Godmensch het levensprinciep der Ker zal blijven, of voor de Idee der Humaniteit zal worden uitg< ruild? 112) Maar ook al is het waar, dat Christus gezet is te een val en opstanding, en dat daarom de belijdenis aangaand den Christus, Zijn Persoon en Zijn werk, het criterium blijft vo alle leven, dat in de Kerk zich openbaart, ze doet toch doo hare eenzijdige opvatting de ontwikkelingsgeschiedenis der Ker geweld aîm; ze vergeet, dat in den strijd der eerste eeuwen d

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 januari 1900

Inaugurele redes | 59 Pagina's

Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 35

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 januari 1900

Inaugurele redes | 59 Pagina's