GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Barthianisme en katholicisme - pagina 23

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Barthianisme en katholicisme - pagina 23

Rede gehouden bij de aanvaarding van het ambt van buitengewoon hoogleeraar in de faculteit der godgeleerdheid aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Mächte, Gestalten und Wahrheiten als Gottes Offenbarung anerkennen" 58). Deze verklaring is volgens Barth het eerste document "einer bekenntnismäszigen Auseinandersetzung der evangelischen Kirche mit dem Problem der natürlichen Theologie" . Hieruit blijkt wel heel duidelijk, in welke richting het probleem zich bij Barth toespitst. Niet de "heiden" komt hier in de eerste plaats in zicht, maar de kèrk en háár kennen van den wil van God. De natuurlijke theologie is volgens Barth in de kerk binnen gedrongen op deze wijze, dat de kerk ging zoeken naar een twééde kenbron naast de openbaring in Jezus Christus. Het was het fatale "und" , waarin men de openbaring ging verbinden met de rede of de geschiedenis of de humaniteit en zoo het trojaansche paard binnen haalde in de kerk. Want zoo zocht men verband met een den mensch als zoodanig geëigende "mogelijkheid" om God te kennen buiten de openbaring in het Woord om. En men meende dan voor deze laatste allerlei aanknoopingspunten te kunnen aanwijzen in de natuurlijke kenbronnen met het gevolg, dat de openbaring in het Woord in de schaduw kwam te staan van de dominante "openbaring" in natuur en geschiedenis 59). Het is duidelijk, dat de natuurlijke theologie hier besproken wordt in een ander verband dan dit meestal het geval is in de vroegere beschouwingen, waarin men vooral naar aanleiding van Romeinen 1 en 2 zocht te verstaan de beteekenis van de kennis der heidenen. Barth spreekt ook wel over Romeinen 1 en 2, maar de eigenlijke vraagstelling concentreert zich bij hem op de Schrift als unieke kenbron, waaraan thans voor ons, voor de kerk geen tweede kenbron mag worden toegevoegd. De grootheden der theologia naturalis kunnen niet meer in aanmerking komen. "Wenn die Kirche Gottes Offenbarung verkündigt, dann redet sie nicht auf Grund einer noch so tiefen und gläubigen Schau der Wirklichkeit der Welt und des Menschen" 60), maar ze getuigt van de kenbaarheid Gods in het Woord en in het Woord alleen. Het spreekt echter wel vanzelf, dat achter deze beschouwingen de meer algemeene gedachten zichtbaar moeten worden over de kenbaarheid Gods in de natuur. En in verband daarmee moest dan ook wel het vraagstuk van den brief aan de Romeinen en de Godskennis der heidenen aan de orde komen. Barth behandelt de natuurlijke theologie in het hoofdstuk over de "Bereitschaft Gottes" en gaat dan de gronden na van de natuurlijke theologie. Hij stelt de vraag, wat toch wel de verklaring zijn mag van het feit, dat de natuurlijke theologie zoo geweldig vitaal is 61). We 21

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 oktober 1940

Inaugurele redes | 51 Pagina's

Barthianisme en katholicisme - pagina 23

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 oktober 1940

Inaugurele redes | 51 Pagina's