GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Beschouwingen over het Huwelijk, inzonderheid met betrekking tot de persoonlijke verhouding der echtgenooten onderling - pagina 73

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Beschouwingen over het Huwelijk, inzonderheid met betrekking tot de persoonlijke verhouding der echtgenooten onderling - pagina 73

Rede, gehouden bij het overdragen van het rectoraat der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

71 een echt coëmtio plaats gehad, dan kon de ontbinding van het huwelijk alleen geschieden met remancipatio, welke handeling echter volgens Wachter ^ nog slechts de mamis ophief, zoodat de huwelijksband zelve nog op andere wijze verbroken moest worden, Hoe de manus, door tisu verkregen, opgeheven werd, is niet met zekerheid bekend ^). Ook in deze gevallen behoefde de man, die eigenaar was geworden van het vermogen der vrouw, niets daarvan terug te geven. Echter kon volgens Wachter ook bij een huwelijk met manus reeds in den laatsten tijd der republiek voorkomen wat in engeren zin dos geheeten wordt, dien de man gemeenlijk krachtens overeenkomst verplicht was terug te geven, indien hij het huwelijk om andere redenen ontbond dan bijzonderlijk waren bepaald ^). De usus verdween, gelijk zoo even werd opgemerkt, als middel om de manus te vestigen, reeds spoedig. En allengs ook de coëm.Ho; wellicht, gelijk de confarreatio, deels onder invloed van het Christendom *). Hoe het zij, iure Justinianeo was de manus onbekend, en kwam de vrouw niet meer op den ouden trant in de macht baars mans ^). Zoo was het huwelijk zonder manus alleen overig gebleven. Omtrent den oorsprong van dit huwelijk bestaat verschil van gevoelen. Wachter meent, dat de vreemdelingen, die straks als plebejers te Rome bleven wonen, het daar in de praktijk hebben ingebracht. Holder schijnt in het huwelijk zonder manus, gelijk dit aanvankelijk was, meer een feitelijken staat dan een rechtstoestand te zien, waartoe het eerst allengs zou zijn vervormd geworden. Volgens hem

bestond, teruggaf, behield bij de ontledigde universitas, waaraan nochtans de sacra verbonden bleven, die nu met zijn dood ophielden te bestaan. ") T. a. p., p. 74. ') Cf. Marquardt, t. a. p., I. p. 68 noot 7. 3) T. a. p., p. 157. ••) Cf. Wachter, t. a. p., p. 201. Roszbach vermoedt, t. a. p., p. 57, dat de coëmtio verdwenen is zonder uitdrukkelijk te zijn afgeschaft. ') Volgens Roszbach, t. a. p., p. 57, verdween het laatste spoor der manus, als Theodosius I in het jaar 394 de oude priesterlijke waardigheden ophief.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1884

Rectorale redes | 102 Pagina's

Beschouwingen over het Huwelijk, inzonderheid met betrekking tot de persoonlijke verhouding der echtgenooten onderling - pagina 73

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1884

Rectorale redes | 102 Pagina's