GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Het calvinisme en de kunst - pagina 13

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het calvinisme en de kunst - pagina 13

Rede bij de overdracht van het rectoraat der Vrije Universiteit

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

11 de schepping die komen zou, in verband, en drukt in God die majesteit uit, waardoor Hij zijn goddelijke volkomenheid met den hoogsten luister in een wereld kan doen uitstralen, om ze uit die wereld aan zichzelf terug te kaatsen ^') Van Gods onzienlijkheid, zegt Paulus, is in de schepselen tweeërlei kennelijk: vooreerst zijn „eeuwige kracht", waardoor Hij ze schiep en in stand houdt; maar ook ten andere zijn „goddelijkheid" of QetóTvi^; en deze estóTn? is nu juist het stempel van goddelijke volkomenheid, dat, op creatuurlijke wijs, in elk schepsel naar zijn mate en zijn aard kan afgedrukt. ^^) Als de onvolkomenheid, naar Mengs schoone opmerking niet meer bespeurbaar is, schijnt dit creatuurlijk schoon in zijn volkomenheid. "^) Deze egfórii? nu straalt God uit, zoowel in de g e e s t e l i j k e als in de s t o f f e l i j k e sfeer van zijn schepping. Het lichaam wordt verheerlijkt, maar verheerlijkt ook de ziel. ^*) E r rust heerlijkheid op den ceder van den Libanon, maar ook op den Seraf voor Gods troon. ^•"') Heerlijkheid blinkt in het nieuw Jeruzalem, maar heerlijk heet ook de geestelijke kerk, die vlek noch rimpel heeft. ^^) En beide liggen vereenigd in wat de Psalmist roemt: ffUit Sion, de volkomenheid der schoonheid, verschijnt God blinkende!" ^'') Het is niet in het doorschijnen der idee, gelijk Hegels school wil, dat de schoonheid der verschijning ligt, neen, Gods GSJOTH? leent een andere heerlijkheid aan den geest, en een andere heerlijkheid aan hetgeen de zinnen waarnemen. Zelfs dringt deze QSIÓTVIZ óók door, zoowel tot d e n b a n d , die het geestelijke en het stoffelijke saambindt als tot beider eigenaardige levensbeweging. Niet alleen ziel en lichaam kan schoon zijn, maar ook d e p e r s o o n , die beide als orgaan bezit; en heerlijk eveneens de gedachte en het woord, de stemming en de daad, waarin zijn persoonlijkheid zich afspiegelt. ^^) Staat nu het stempel van deze esiór-,)? op eenig schepsel (altoos naar zijn aard en mate) zoo extensief als intensief zuiver afgedrukt, dan is zulk een schepsel v e r h e e r l i j k t . Is deze doordringing, dank zij gebrekkige ontwikkeling, nog onvolkomen, dan kan er wel S c h o o n h e i d blinken,maar nog geen H e e r l i j k h e i d . ^°) Ondervindt deze doordringing en inschijning tegenstand, dan komt het L e e l i j k e u i t ; en slaat het goddelijke in zijn tegendeel om, het duivelsche en A f g rij s e lij k e. '*°) En waar eindelijk deze QetóTnq met haar «ö(o? AW^^^**? zóó op ons aandringt, dat ze het perk van onze gemeene waarneming te buiten gaat, daar ontsluiert zich het V e r h e v e n e ; een macht, die derwijs overweldigend werken

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 20 oktober 1888

Rectorale redes | 92 Pagina's

Het calvinisme en de kunst - pagina 13

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 20 oktober 1888

Rectorale redes | 92 Pagina's