GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Zonde en recht - pagina 53

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zonde en recht - pagina 53

Rede, gehouden bij het overdragen van het rectoraat der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

47

tusschen de stad Gods en die der menschen 128)^ wier stamhoofd Kaïn is, gelijk Seth dit werd van die der hemelsche, terwijl in Adam de burgers van beide steden waren begrepen 129). Uit de gedachte, dat Staat en Overheid een' zondigen oorsprong hebben, kwam men tot den eisch, dat de Overheid zich in verbinding met de Kerk van die smet zou zuiveren; het wereldlijk gezag alleen door hare tusschenkomst goddelijke wijding kreeg en drager werd van goddelijke macht. In eigen kracht moest de Staat alleen een Rijk van ongerechtigheid zijn. Voor den Staat, zeide reeds Augustinus, is geen andere weg des heils dan voor den enkelen mensch 130). Het doel van den Staat, de bevordering van het aardsch gelulc, is op zichzelf niet gerechtvaardigd i3i). Slechts zoo dit strekt tot bereiking van hooger belang. Zoo wordt het eigenlijke doel van den Staat de bescherming der Kerk, en moet zijne macht gebezigd worden tot bestrijding van ketters en ongeloovigen. Altoos bleef de Staat in het groote mystieke lichaam, waarvan Christus het Hoofd is, slechts een ondergeschikt en dienend lid, beperkt tot de aarde en den tijd, en dat zich tot het hemelsche en eeuwige Rijk verhield als het lichaam tot de ziel. Bij Augustinus is in den grond, en daarin ligt zijne fout, de Kerk de eenig ware Staat, welken het wereldlijk gezag heeft te dienen als een instrument. Ook later komt nog telkens uit, dat de Staat wordt beschouwd als product der door de zonde gevallen natuur; door geweld onder toelating Gods gesticht, of met zondige bedoeling aan den Heere afgedwongen. Zoo in uitspraken van Paus Gregorius VII 132) j van den kardinaal Deusdedit 133)^ en tal van anderen 134). Ter bevestiging van welk gevoelen vaak beroep op de geschiedenis van Israël werd gedaan, als ware dit de eigenaardigheid van Saul's koningschap geweest, waarom het 's Heeren misnoegen wekte, dat toen voor het eerst eene wereldlijke regeering ontstond, terwijl toch het kwaad hierin stak, dat voorkeur gegeven werd aan een koningschap, zooals andere volken hadden, met versmading van de Theocratie, de hooge eere, die Israël alleen

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 21 oktober 1895

Rectorale redes | 100 Pagina's

Zonde en recht - pagina 53

Bekijk de hele uitgave van maandag 21 oktober 1895

Rectorale redes | 100 Pagina's