GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Christelijke wereldbeschouwing - pagina 92

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Christelijke wereldbeschouwing - pagina 92

Rede bij de overdracht van het Rectoraat aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

92 de Eoomschg-ezinden de philosoof van

bij

Maar deze steund

Protestantisme

i).

ofschoon van links zeer krachtig ge-

bevv^ering,

toch met de historie in lijnrechten

is

2),

liet

Want

stijd.

ieder onbevangen oordeelaar zal erkennen, dat het protestee-

ren op zichzelf nog volstrekt niet uit een beginsel van autono-

mie behoeft

De

voort te komen.

durend protest tegen hun volk

profeten hebben in voort-

geleefd. Jezus heeft in

van wet en profeten geprotesteerd tegen de tegen de geboden van menschen.

Wie

ongerechtigheid

spel

vrij

laten

en

traditie der ouden,

alle protest

nomie en anarchie wilde toeschrijven,

naam

aan auto-

zou aan leugen reformatie

alle

als

en een

duivelsch

werk moeten veroordeelen. Alles komt aan op de

vraag,

wiens naam en waartegen het protest uitgaat.

dan

in

lijdt

En

het geen twijfel, dat de Reformatie van den aanvang

af een protest

geweest

is

in

naam van

het woord van Christus

en van zijne apostelen tegen de afwijkingen, die daarvan op het gebied

binnen

van

en leven in de Roomsche kerk waren

leer

gedrongen.

Zij

wierp een

verschillend,

uit Itahe steeds verder

evengoed

was

principieel

dam op om zich

van het humanisme

tegen het ongeloof, dat van greep, en heeft in later

Rome, tegen de „Aufklarung" zich

als

verzet.

tijd,

Deze

„Aufklarung", welke in Protestantsche landen niet sterker

is

en geen grooter aanhang verwierf dan onder Roomsche volken,

wederom

is

niet

uit

de Hervorming, maar uit een verlaten

van de begmselen der Reformatie niet

in

te verklaren.

één adem met Luther te noemen.

Zij

Kant

is

daarom

bewegen

zich

Willmann, Geschichte des Idealismus, Il 574. III 345. 400. Weisz, Die bl. 40. Josef Muller, Moralphilosophische Vortrage, 1904 bl. 30. Vooral JI. Denifle in zijne tendentieuze geschiedbeschrijving van Luther und das Luthertum. 2) Paulsen, Kant der Piiilosoph des Protestantismus, in: Philosophia militans, 2te Aufl. Berlin 1901, bl. 31—83. 1)

religiöse Gefahr,

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1904

Rectorale redes | 104 Pagina's

Christelijke wereldbeschouwing - pagina 92

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1904

Rectorale redes | 104 Pagina's