GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De ontwikkeling van de wetenschap der economie in de 20e eeuw - pagina 24

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De ontwikkeling van de wetenschap der economie in de 20e eeuw - pagina 24

Rede uitgesproken ter gelegenheid van den Dies Natalis der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

22 selen zoekt te verstaan, een inzicht in ihet wacmrom wiil geven en zoo tot immanente kennis komen. Niet wel is in te zien hoe hier de overheerschende werking van de levensbeschouwing is uit te schakelen en het ten tooneele voeren van deze „verstekende" economie is een duidelijke aanwijzing van het onbevredigend gevoel door de „ordenende" economie gewekt, al wordt dan de „richtende" niet aanvaard. IJdel is de waan, dat de beoefening der economie zou kunnen of moeten geschieden los van subjectieve waardeschattingen. Elke economische theoTie vindt bewust of onbewust haar uitgangspunt in een bepaalde levensovertuiging — Bonars Philosophy and political-economy levert daarvan overtuigend bewijs. De eerste zinsnede, waarmede Sombart zijn wetenschappelijk testament aanvangt: „Wat is de menschV' stelt een probleem, welks uiteenloopende oplossing noodzakelijk moet leiden tot diepingrijpende verschillen bij de behandeling der economische vraagstukken. Wat is de mensch? Allerhande abstracties en allusies zijn gekroond tot het type van den mensoh, den nieuwen mensch. Just Havelaar heeft in zijn Essays over De nieuwe mensch (Hilv. 1928) een verbijsterend bonte verzameling van „nieuwe menschen" uitgestald en hij zelf, geloovend aan de groeikracht van „een universeel ondogmatisch Christendom, dat meer religieuse zedeleer dan een godsdienst beteekent", voegt aan die collectie een nieuw type toe, waarvan als sprekende trek wordt vermeld: „De mensch is niet zondig". Gods Woord leert anders. Dat spreekt van een mensch in zonde ontvangen en geboren — nochtans als beelddrager Gods met eer en heerlijkheid gekroond, heerschend over de werken van Gods handen, geroepen de schepping tot 's menschen heil en 'Godes eer te vervolmaken. Naar onze overtuiging moet die Christelijke beschouwing gelijkelijk het economisöh handelen en denken doortrekken. In zijn kort geleden verschenen boek „De massa-mensch en zijn' toekomst" maakt Ingen. Stoffel de treffende opmerking: „Wanneer na den vrede van Munster in 1648, toen de oorlog tegen Spanje een einde nam, de gemiddelde Nederlander zich de vraag „Wat nu?" gesteld had, dan zou dit voor hem beteekend hebben: „Wat zal God nu verder over ons

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1947

Rectorale redes | 28 Pagina's

De ontwikkeling van de wetenschap der economie in de 20e eeuw - pagina 24

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1947

Rectorale redes | 28 Pagina's