GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Verdienste of genade? - pagina 33

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Verdienste of genade? - pagina 33

Rede ter gelegenheid van de achtenzeventigste herdenking van de stichting der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Als Paulus het woord „op uw rekening komen" niet schuwt, is het dan misschien zo, dat wij er voor terugschrikken? Het zal in ieder geval goed zijn ons er van te doordriagen, dat de wisselwerking tussen menselijk en goddelijk handelen onmiskenbaar is, te ernstig om er niet ten voUe aandacht aan te schenken. Want het is alles één machtig protest tegen alle slordigheid, tegen alle spel met het antinomisme, tegen de pervertering van het glorieuze „om niet" tot een „billige Gnade", waarin God de mens redt zonder hem voorts ernstig te nemen en zonder de kritische functie van het nieuwe gebod en zonder dat het geloof vorm krijgt in het concrete leven van alle dag, kortom, zonder dat de ander er door gezegend wordt. Dat is de „waardigheid" van de gelovigen en zo is het leven Gode waardig ^''^) in deze gerichtheid op de naaste in de navolging Gods. De kritiek op de verdiensteleer hoede zich er voor wapens te halen uit arsenalen, vèr van het koninkrijk Gods. Daar kan op d e duur de minste der broeders alleen maar schade onder lijden. De beker koud water bhjft hem vanuit een duister en goedkoop genadebegrip ontzegd. * * * In al deze verbanden^***) — meestal in eschatologisch 103) Vgl. 3 Joh. : 6, over het trouw handelen jegens de vreemdelingen: „indien gij hen voorthelpt, gelijk het Gode waardig is, zult gij wel doen". Het is duidelijk, dat men hieruit — evenmin als uit 2 Thess. 1 : 4—5 — niet tot de verdienstelijkheid mag concluderen. Men denke aan de verbanden met de zelf-beoordeling en met wat Paulus noemt het wandelen „Gode waardig, die u roept tot zijn eigen koninkrijk en heerlijkheid" (1 Thess. 2 : 12), en Phil. 1 : 27 (het zich gedragen waardig het evangelie van Christus). Voorts Kol. 1 : 10, Ef. 4 : 1 (waardig der roeping). Het gaat wel om evenredigheid, maar ze wordt vanuit de roeping van het evangelie gestructureerd. ^^) Van de zeer omvangrijke literatuur noemen we F. K. Kamer, Die Bedeutung des Vergeltungsgedankens für die Ethik Jesu, 1927. H. Braun, Gerichtsgedanke und Rechtfertigungslehre bei Paulus, 1930; F. V. Filson, St. Paulus' conception of recompense, 1931; G. Bomkamm. Der Lohngedanke im N. T. (Evang. Theol., 1946); Bo Reicke, The New Testament conception of reward. In: Aux sources de la tradition Chrétienne. Mélanges offerts a M. Maurice Goguel, 1950, pag. 195 V.; Pesch, a. w.; P. S. Minear, And great shall be your reward, 1944; Kittel, Th. W. B., s.v. misthos.

31

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1958

Rectorale redes | 92 Pagina's

Verdienste of genade? - pagina 33

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1958

Rectorale redes | 92 Pagina's