GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Een man van Zeeuwschen bloede naast den grooten Bryand gesteld.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een man van Zeeuwschen bloede naast den grooten Bryand gesteld.

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Waar dat geschiedde, waarom dat gedaan kon worden, ik heb het de vorige m^aal medegedeeld; het moge u interesseeren, dat dit niet gedaan' is door een Nederlander, die beiden zoude hebben gehoord, 'maar dat een Schot den man van zuiveren Zeeuwschen bloede gesteld heeft naast den groeten Christen-sitaatsman Bryand. Dr Samuel M. Zwemer (ik vermoed, dat die M. de voorletter is van zijn tweeden naam Marinus, een voornaam uit het geslacht van moeders zijde; mij bleeilv uit de genealogie van de Amerikaansche Zwemer-familie, dat de broeders en zusters van den eenigen overgebleven zoon van vader Adriaan Zwemer om de beurt den voornaam ontvingen uit de familie van vaders en van moeders zijde. Deze Walchez-sche gewoonte, die streng wordt nageleefd, werd in het vreemde land door deze vrome lieden niet nagelaten. Deze mij , niet weinig zeggenden trek meende ik ter kenschetsing niöL te mogen verz.wijgen) is één van het talrijk' kroost, één van de vijf zoons en naar ik meen zes dochters van Adriaan Zwemer en Catharina'B oon.'Uit groote gezinnen groeien menigmaal de groote mannen en vrouwen! , 0f 'wilt gij: annen en vrouwen van beteekenis zijn door den regel uit groote gezinnen geboren. Wij hebben een trouw God; eien beloioner dergenen die op Hem vertrouwen. Het erfdeel dat Hij geeft, is niat gering te schatten! Vader Zwemer — in de familie van dO' zijde van .haar die later zijn, Kaatje, zijh vrouw, zoude worden, heet hij nog ooan Adriaan — was van beroep 'kleermaker en woonde te Oostk'apelle. Hij vertrok in 1848, een paar jaar later dan \^an Kaalte, per zeilschip naar Amerika. De reis duurde vijftig dagen! Adriaan was ongehuwd. Maar waf bewoog den jongen main om naar Amerika te trekken, zijn stil dorp', zijn schoon eiland te verlaten, waaraan toch ieder Walchersche zich zoo gebonden voelt? Zouden wij niet liever moeiten vragen: ie bewoog hem? Ik geloof, dat de Heere hem bewoog! Een autobiografie ken ik van hem niet. Had hij die geschreven, dan maak ik mij sterk, dat wij daarin de bekentenis zonden lezen, dat voior hem de begeerte om God te mogen dienen in de prediking van zijn Woord een der groote beweegpedenen is geweest, die hem drongen om naar Amerika te' gaan. Hij' behoorde tot de Afgescheidenien en velen dier gezindheid waren henengegaan onder de. bezielende leiding van Ds 'L. van der Me ui en. 'Deze 'had het vorige jaar naar Nederland gesclueven: ik denk dat er bijna 2000 emigranten in onze koloniën wonen en men zou naar een 'huis moeten zoeken, waarin niet de een. of ander God vreest." Ook' onzen jongen kleerm-alöer zal wel bet een en ander ter ooren zijn gekomen. Hij dan vertrok in 1848 en maakte zich de vijftig dagen op zee doorgehracht ten nutte door ernstig te studeerien. In Amerika bereikte hij zijn ideaal en wierd predikant. Was hij' ais vrijgezel vertrokken, in Amerika trad hij in hc'! huwelijk met Catharina Boon, die ongeveer in denzelfden tijd, misschien wel rüét hetzelfde schip, waarmede de j'Onge kleermaker vertrok, emigreerde naar het verne Westen. Caltharina Boon was dienstmeisj< : ill Veere en Zwemer had vóór zijn vertrek reeds kennis aan haar. Deze vrouw 'heeft de Heere kennelijk met .eigen hand tot den jongen man geleid. Zij. stamde uit een vroom geslacht, uit een familie waarin de Redelijke Godsdienst van vader Brak el, als het ware geheel versleten was doo: geregeld gebruik. Catharina was een van de zes kinderen van F r e d e r i k B o o n ^en N a a t j e B a k-k e r, smid van 't Z a n d bij Middelburg, die later verhuisde naar But tinge bij Grijlpsfcerke; in welk dorp de' oude smidse nog bestaat; zij was de zuster, van Marinns Boon, die in 1864 te Kampen^ met goed gevolg het coenmaals zoogenaamde litterarisch examen aflegde', dal toegang gaf tot de 'theol. studiën. In '66 deed hij het. toen nog geheeten Theologisch exanien; la: een gedeelte uit een preek over Nuto. 21:4—9 en werd o.a. met Neder hoed en hem, die van de examinandi alleen maar is overgebleven, prof. L. Lindeboom, toegelaten tot het „proponeeren". Deze broeder, Marinus Boon, heeft onze kerken achtereenvolgens gediend te Ure terp, Oud-Vos semeer en Zaams1ag.

Uit het huwelijk mr van Adria.an Zwemer en. Catharina Boion zijn geboren vijf zoons en zes dochters. Jacobus enFrederik Zwemer, w-erden beiden predikant, de eerste was de latere James Zwemer, onlangs overleden, over wien ik' voor drie w'efcen schreef. Adriaan Zwemer en Pi eter Zwemer, zijn ook' beiden overleden. Pieter Zwemer a, ls zendeling in Arabië. Samuel Zwemer leeft van de zoons nog slechts alleen, terwijl er nog zes dochters van vader Zwemer in leven zijn.

In de zendingswereld is Miss Nelly, een der dochters, een welbekende. Zij' arbeidde op een der vier velden va.n arbeid der Reformed, in China. In 1912 van China terugjceerende naar Amerika, maakte zij haar reis over ons vaderland, bezocht het stamland harer familie', liet dorp' van waaruit haar vader voor toen zestig jaren was henengegaan in het geloof len ve'rzamelde alzoo gegevens voor de geschiedenis barer familie. Het waren mannen en vrouwwen uit den nijveren burgerstand, die in de 16e eeuw om des geloofswille vluchtten bai'len de gpenzen van otas land en daar de zoo belangrijke „vluchtelingen-kerken" stichtten. Nu, na bijn; ). drie en een halve eeuw, w.orden de registers der namen dezier in het oog .der wereld toen zoo, onbeduidende handwerkers en nijveren uitgegeven en in noten biografische bizo.ndeirhede'n opigeteekend en de geschiedvorschers achten iedere bizonderheid van belang; zij zien met eerbied en nauwlettendheid daarin lijntjes en streepjes van het groote beeld, dat van de historie dier dagen wordt oni-

worpen. De historie der emigi'antten-klerkien.'kanYan «vengroot© beteieüienis worden. Daarvoor wilde ook ik materiaal aandragen en ik zag er in kostbaar materiaal; ja meer: kostelijke steenen door den Heere zelf aangewezen en bewerkt voor bet groote Godsgebouw. De menschen vermocihten dat niet te zien in den kleermaker van Oostkapelle en in Let eenvoudig dienstmeisje uit Veere, maar de Heere ktent zijn verkoren volk en roept zie tot zij'n dienst op zijn eigen tijd.

God, de Heer, regeert; Beeft, gij volken, eert. Eert zijn hoog; bestel!

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 december 1921

De Reformatie | 6 Pagina's

Een man van Zeeuwschen bloede naast den grooten Bryand gesteld.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 december 1921

De Reformatie | 6 Pagina's