GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

BOEKBESPREKING.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

BOEKBESPREKING.

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

„Algemeene Geschiedenis", door S. Postmus, Leeraar aan het Ger. Gymnasium te Amsterdam'. Cursus Holthuizen-Schelts van Kloosterhuis. Hilversum 1922. , |, jg^^_ir ^

Dit boek beteekent een enoflin'é'vooruitgang op het gebied van het onderwijs in de Geschiedenis.

Wanneer ik het vergelijk met de twee deelen van J. Mulder, door md| in mijln gymnasiastentijd gebruikt, hoeveel beter is dit dsgx voor onze inrichtingen geschikt. Oorspronkelijk bestemd voor hen, die zich voor de Hoofdakte voorbereiden, heeft de schrijver er gelukkig een veel bree'der doel aan gegeven.

Wel onderstelt het eenige feitenkennis, maar voor de hoogere klasse van gymnasia, lycea en H.B.S.-en ken ik geen beter leerboek.

Ik hoop dan ook, dat het daar algemeen zal worden ingevoerd.

Bij dit boek behoeft de leeraar niet te waarschuwen tegen verkeerde insluipselen.

Het is — en dat geldt mij als zijn eerste bijzondere verdienste — door en door principieel Gereformeerd. Op geen enkele bladzijde schaamt de bekwame schrijver zich het evangelie van Christus.

Men krijgt hier niet slechts af en toe een schuch^ tere verwijzing naar den Bijbel. Maar onder de opgave van de historische bronnen staat hier de Bijbel bovenaan. En de inhoud is hiermee in volkomen overj eenstemming.

Een tweede bijzondere verdienste is wel deze, dat er zulk een hooge geschiedenisopvatting rdt spireekt. Hier geen opeenstapeling van feit op feit, van wet op wet. 281 maar vooral een geven van inzicht in-bet geschiede-' nisgeheel. Vele hoofdstukken dragen tot opschrift: lijnen, richtlijnen, perspectief. De geschiedenis wordt hier vooigesteld in haar groei. Oï a, nders uitgedrukt: de logos in de geschiedenis komt hier beter dan in eenig ander boek op dit gebied tot zijn recht. - Het feitenmateriaal wordt hier niet verwaarloosd, maar het wordt verwerkt. Indien een boekbespreking het toeliet, zou ik daarvan gaarne een paar voorbeelden geven. Men ziet in machtige lijnen het gebouw der geschie-t denis als voor zijn oogen oprijzen. En dat is het juist, wat onze studeerende jeugd zoo noodig heeft. Wat baat het, of die jeugdige hoofden al opgepropt worden met jaartallen, als zij de stem G-ods in de geschiedenis niet verstaan?

Een derde bijzondere verdienste hangt hiermee ten .nauwste saam. Dit boek tintelt en leeft. O', die dorre boeken, waarbij de leerlingen' zich vervelen! Wat hebv ben ze niet veel kwaad gesticht. Hoe hebben ze niet bij menigeen tegenzin tegen het schoone geschiedenisvafc gekweekt! Dit boek daarentegen is in den goeden zin van het woord onderhoudend. Hier en daar kon misschien" wel een of andere wenk aan den leerling gemist Worden. Daardoor valt het boek m.i. p^eleens uit den toon. Doch dit is een kleinigheid.

In verdere détails treden vre uitteraard niet. Deze opmerking moet ik echter nog maken, dat een boek, waarachter zooveel studie ? it en dat ik zoo gaarne op ruime schaal gebruikt zie, wel een uitgave op beter papier verdiend had.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 juni 1922

De Reformatie | 8 Pagina's

BOEKBESPREKING.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 juni 1922

De Reformatie | 8 Pagina's