GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

INTERNATIONAAL CALVINISME. ¹)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

INTERNATIONAAL CALVINISME. ¹)

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

I.

Niet om te offerea aan den' geest vian den ti|d drijtt er ons toie het vraagstuk i'aan de o^rdö te stellen of het niet noodig is het Calvinisme op de een of andere wi|ze intemationaa, ] te oirganiseeren.

Zeker dient het toegegevien, dat de internationaliteitsgedachte tegenwoordig haar pro.feten bij honderden, haar propagandisten bij! duizenden en haar adepten bij' "honderidduizenkJIen telt.

Lang niet elke poging to't tO'epassing van de internationaliteitsidee kan ernstig worden genomen.

Een sportief element laat zich in onderscheiden internationaliseerings-exp©rimenten duidelijk onderkennen.

Niet zoo dra heeft men een beweging op tO'Uw gezet, of de lust komt boeven er eem internationale uitbreiding aan te geven. Of ook, niet zoodra krij'gt men kennis van eenige ongewone aktie in het buitenland of men broedt in een onrustigen nacht het 'denkbeeld uit, die naar eigen bodem af te takken.

Niet alleen de handelsman droomt van filialen ia andere landen en werelddeelen, maar de uitdenkers van yereenigingen en de uitvinders van systemen of wOiUld-be-systemen.

Daarom Hjkt het bijna banaal en schijnt het mogelijk uit imitatie-zucht ontsprongen, wanneer wij! de idee van het Intemationa, al Calvinisme met klem wenschen te bepleiten.

En toch, al verdienen de internationaliseeringscapriolen niets beters dan bijlenden spO't, het zijn niet enkel capriolen, welke op dit gebied worden uitgevoerd.

Al wordt de intemationaliteitsgedachte opi allerlei manieren naar omlaa, g gehaald, dit sluit toch de erkentenis in, dat zij-krachtens haar alard hoog staat.

Het internationale probleem is een der geweldigste in onze dagen.

Zelfs de Romeinsdhe keizertijd heeft de spanning daaivan niet zoo gevoeld a, ls wij.

Toen zocht men het veelszins door' het zwaard op te lossen — de meest primitieve oplossing.

Maar wij, die ademen in een benauwende naoorlogsche sfeer, ondervinden "het, dla.t het bloed der slagvelden niet hecht, maar opienrijlt; dat hoe geaieus onze fabrikanten ook zijjn er nooit internationale kleefstol uit kan worden bereid; dat het niet door prikkelende levensgeuren den dampkring, welke de volkeren omsluit, met opgewekt solidariteitsgevoel bezwangert, maar door wee-zoete doodslucht de natiën naar alle kanten uiteenjaagt.

Hoe over de bloedzee heen elkander te bereiken, zietdaar het raadsel, wpaioiver men zich thans het hoofd breekt.

Een gelukkig teeken^mag het heeten, dat 'men desniettemin het intema, tionale ideaal niet vtaren laat; dat naar internationale saimwerking gezucht, gesmacht en er door een kleine schare ook om gebeden wordt.

Onverschilligheid omtrent de internationale gedachte betaamt den christen in het gemeen, betaamt den Calvinist in het bijlzonder, die meer dan iemand wenscht te leven uit hét Woo'rd Gods, niet.

De beljgdenis, dat uit éénen bloede het gansche ges-lacht der menschen is gemaakt, dwingt ons d'e menschheid als een organisme te zien, als een lichaam.

En gelijk in de kerk als het lichaam van Christus het eene lid het andere niet mag toevoegen: ik heb u niet van noode, zooi mag dit ook in het lichaam der menschheid, in het leven der volkeren niet.

Ja de kerk kon niet universeel, niet katholiek, niet internationaal zij!n, indien zij in het internationale natuurlijke leven geen ondergrond had.

Het natuurlijke is ook hier voorwaarde voor het geestelijke.

Waar dan het Calvinisme pretendeert te zijb en voor ons ook is een geestelijke macht van de hoogste orde, daar kan het niet vijjandig staan tegenover de internationale gedachte, maair zal haar bevorderen, zal haiar in het bewustzijln inhameren, zooveel zij kan.

Want slechts door realiseering van deze internationale gedachte kan het zijn volle kracht ontplooien, voorzoover dit in een zo.ndige wereld' mogelijk' is.

Zonder utopist te zijin, zoinder het ontzaglijk feit van de mensc'hehjke verdorvenheid te verdoezelen, z, al de Calvinist zooveel in zijin macht staat, internationale toenadering zoeken te bewerken.

En inzonderheid zal hij! die toenadering zoeken met hen, die, tot welk land zij! ook behooren, met hem dezelfde wereld-en le'vlensbeschouwing deelen.

Wie gelooft, dat God aan het Calvinisme een bijzondere ro.eptng in de w.'eré: M heeft gegeven, zal het niet gaan partikulariseeren, zal er geen vrede mee hebben, wanneer het to.t één volk beperkt blijft, ma, ar zal het willen maken tot een wereldbeweging.

Calvinisme en chauvinisme viersohillen aJs dag en nacht.

Wat het Calvinisme voor eigens heeft, vloeit niet uit den mensch, niet uit den volksaard^ niet uit de bodemgesteldheid, maar uit God.

Dat eigene bestaat in het ijsveren voor Gods eer ten koste van alles in den mensch.

In het buigen voor Zijin Mjajesteit, zonder eenige gedaante of heerlijkheid voor den mensch te willen reserveeren.

In het beven voor Zijb Heiligheid, zonder eenige goede kern in den mensch gebolsterd te zien.

In onvoorwaardehjke konoentratie van leven en bewustzijn op God en op! jGod alleen.

Dat is de boodschap van het Calvinisme tot alle menschen, tot alle natiën en tongen.

Dat is de eenheidskleur V, an alle Calvinisten, waarbij alle andere kleuren, ook de nationale, verbleeken.

Hooger wereld-en levensbeschouwing is niet bestaanbaar.

En die hoogste beschouwing allen aan te prij'zen, in alle land er voor te strijden, alles er voor over te hebben om haar te beleven, haar internationaal te verbreeden, het moet leven in de harten van aj haar aanhangers.

Daardoor worden zij! met heilig geweld' naar elkander toe gedreven.

Helaas bieden ziji daartegen nog malar al te veel wederstand!

Dat moet anders worden.

Dat is het wat wij' u hebben te zeggen.

Het Calvinisme behoort de internationale gedachte, te meer nu zij' zoo sterk opleeft, zichzelf te onderwerpen, haar aan te grijlpen en dienstbaar te maken aan haar heerlijke taak.

Over de zeeën, over de bergen heen hebben de kinderen van .Qalvijn elkander de liand te reiken en elkaar te bezielen met een: het gaat om God.

Wij behoeven niet te kiezen, maar wanneer we kiezen moesten, zouden wij spreken: laat het internationale verkeer worden stopgezet, laten internationale kontrakten worden verbroken, laten internationale traktaten worden verscheurd, laten alle internationale vereenigingen en maatschaj)pijen verdwijhen, indien de Nazireerslokken van het Calvinisme maar internationaal aangroeien en het Calvinisme over heel de wereld maar wordt een Simson in geestelijke kracht.

Want wij. moeten het ons gedurig voorzeggen, het altijd weer herhalen, het ons rusteloos inscherpen: het gaat bij. het Calvinisme meer dan bij eenige andere richting, hoe christelijjk ook, om den hoogen, aanbiddelijken, sonvereinen, toomenden, genadigen God.


¹)) In omgewerkten vorm geef ik hier de lezing welke Torig jaar over dit onderwerp in Amerika hield.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 oktober 1925

De Reformatie | 8 Pagina's

INTERNATIONAAL CALVINISME. ¹)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 oktober 1925

De Reformatie | 8 Pagina's