GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Na de Bijbelles, leerboekje voor de Bijbelsche Geschiedenis ten dienste van de lagere school, door J. Nauta en A. Valom, hoofden van Chr. Scholen te Amsterdam. H. J. Spruyt’s U.-M. N.V. — Amsterdam.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Na de Bijbelles, leerboekje voor de Bijbelsche Geschiedenis ten dienste van de lagere school, door J. Nauta en A. Valom, hoofden van Chr. Scholen te Amsterdam. H. J. Spruyt’s U.-M. N.V. — Amsterdam.

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Na de Bijbelles, leerboekje voor de Bijbelsche Geschiedenis ten dienste van de lagere school, door J. Nauta en A. Valom, hoofden van Chr. Scholen te Amsterdam. H. J. Spruyt’s U.-M. N.V. - Amsterdam.

Bijbelsche Geschiedenis, aldus zeggen de Schrijvers in hun inleiding, is het vak bij uitnemendheid voor onze scholen met den Bijbel. Maar de practljk leert, dat het vertelde, vooral wat betreft het feitelijke in zijn verband, niet altijd voldoende in het geheugen der leerlingen wordt bewaard. Een opzettelijk leeren van de Bijbelsche geschiedenissen kan niet achterwege blijven. Tot dat doel hebben de Schrijvers dit boekje samengesteld, zich in hoofdzaak houdend aan de woorden der Schrift, omdat, naar ze terecht opmerken, de leerlingen met de Schrift zelf vertrouwd moeten raken. Ik spreek hier van boekje, daarmee bedoelend de uitgave op zichzelf. Want er zijn verschillende deeltjes in verband met den leeftijd der leerlingen. Een beknopte uitgave is bestemd voor de leerlingen van de klassen 4 en 5, een groote uitgave voor die van de klassen 6 en 7. En dan bestaan van elk dezer beide uitgaven vier deeltjes: een leerboekje voor Oud-en voor Nieuw Testament en een hulpboekje voor Oud-en Nieuw-Testament. Gradatie in de stof en haar behandeling, zoowel naar qualiteit als naar quantiteit is van deze methode natuurlijk de bedoeling: de leerlingen van elke klas krijgen dus een Leerboekje èn een Hulpboekje. De lesjes zijn kort en de vorm is zakelijk: de kern van de geschiedenis wordt in den regel aangegeven met de tekstwoorden (en de tekstplaatjes) uit den Bijbel. Kaartjes zijn indien noodig voor de geografische oriënteering toegevoegd.

Mij dunkt, dat deze uitgave nuttig is en goede resultaten kan opleveren. En de bedoeling, dat het onderwijs in de Bijbelsche geschiedenis verstevigd worde, kan ons niet anders dan zeer sympathiek zijn. Alleen zal men bij het gebruiken toch hierop acht moeten geven, da. niet de vertelling op den achtergrond raakt, omdat deze leermethode eenvoudiger en meer onmiddellijk-practisch is. De vertelling, waarbij de persoonlijkheid van den ondeiTvijzer of de onderwijzeres van zoo heel belangrijken invloed is, moet de hoofdzaak blijven. En deze boekjes moeten, zooals de Schrijvers trouwens willen, hulpdienst blijven.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 september 1932

De Reformatie | 8 Pagina's

Na de Bijbelles, leerboekje voor de Bijbelsche Geschiedenis ten dienste van de lagere school, door J. Nauta en A. Valom, hoofden van Chr. Scholen te Amsterdam. H. J. Spruyt’s U.-M. N.V. — Amsterdam.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 september 1932

De Reformatie | 8 Pagina's