GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

UIT DE SCHRIFT

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

UIT DE SCHRIFT

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

want een engel des Heeren, nederdalende uit den hemel, kwam toe, en wentelde den steen af van de deur, en zat op denzelven. Mattheüs 28:2 b.

Geopende hemelen, en een geopend graf.

Het is wel een heel verschil met dien middag, eergisteren, dien dag voor Paasch-sabbath, toen da bleeke, bebloede, niet-begeefenswaardige gestalte van Jezus hing aan den kniispaal:

tóén sloten zich de hemelen i— ze bleven hermetisch-dicht — alle engelen hadden dienst rond den Troon — geen hunner mocht afdalen naar dien heuvel, waar hun aller Vorst verschoven was in de vervloeking Gods.

In Gethsémané mocht nog een engel Hem komen sterken, toen Zijn zweet werd tot druppelen bloeds — maar over Golgotha... neen, daar vallen alle poorten in 't slot, want God de Vader Zelf heeft het zwaard van Zijn toorn en doem genomen, en het Zijn Eigen Kind in 't hart gestoken... nu mag Jezus zelfs niet meer der engelen Metgezel zijn, Hij zinkt weg in de versmaadheid der hel, slechts het gezelschap van verdoemden wordt Hem waardig gekeurd ...

Wat heeft de hemel met een gevloekte te maken?

Zoo was het eergisteren — maar zoo is het vanmorgen, op den eersten dag der week, als het begint te lichten, niet!

Nu openen zich de hemelen , — is het vandaag niet de triomf van het Leven?

Zie, alle engelen hebben dienst, want het is vandaag op aarde het groote heilsfeit der Ver< rijizenis! De hemelen openen zich, een engel schiet als 'Cen rossige bliksem neer — hemelsche heerlijkheid over het nog-gesloten graf; de steen wordt afgewenteld, Christus staat opi, en op de grafzerk zet zich de hemelbode, bekleed met sneeuwdonzen, schitterrijken mantel.

De hemelen geopend! Want Christus is nu niet meer de Gevloekte, bij Wien smaad en nederheid, kruis en doem, dood en verlating passen — Hij is nu de Gezegende, dat wil zeggen: de sfeer rondom Hem wordt nu gevormd door glorie en liefde, kroon en volmaaktheid, leven en lofzeggingen.

Dat is de rijkdom en de vrede van bet Paaschfeest.

Want dat Christus weer Gods en der engelen Metgezel raag wezen, beteekent voor Zijn volk het bewijs, het zegel der rechtvaardigmaküig: Hij is immers overgeleverd OM (d.w.z. vanwege) hun zonden, en Hij is opgewekt OM (d.w.z. vanwege) hun rechtvaardigmaking.

O, keer nu de orde niet om! Wij worden niet gerechtvaardigd, omdat Christus is opgewekt — neen, omdat het volk der verkiezing gerechtvaai'digd was, door Zijn volbrachte offerande aan het kruis, 'daarom kon de Heiland opstaan.

En dat geeft Paasdivreugde aan leder, die gelooft! Dat verdi-ijft alle „och, modht ik maar 's", en „wist ik 't maar zeker!" — die onrijpe vruchten van twijfeling, welke aan sommige menschen het zegel van godsvrucht toeschijnen, worden door dit Op'standingsevangelie weggestormd.

Dat Christus Jezus de laatste rafelen van - Gods vloek, en de laatste pluizen van den eeuwigen doem van Zidi afschudden kon, en in vollen levenslriomf, onder het oog der hemelen, en alleir engelen, en bovenal van den Vader, verrijzen kon

— dat bewijst de vrijspraak van Zijn volk: wie zal beschuldiging üibrengen tegen de uitverkorenen Gods? Christus is het. Die gestorven is, ja, wat meer is. Die ook opgewekt, is!

Geopende hemelen — en een geopend graf v^at woi-dt bet ons eigenlijk sober meegedeeld: op het klavier, dat ons het lied van den Levens»triomf spelen mag, wordt maar een enkel register opengetrokken — straks komt een engel zooi maar heel gewoon te zeggen: „Hij is hier niet, want Hij is opgestaan!"

Maar het feit is er — en konden wij' maar hóóron, hoe ginds, achter de hemelgordijnen, de lofzangen der engelen en der gczaligden aanzwellen om den triomf van Hem, Die de Opstanding is en het Leven —

waarlijk, de dood is verslonden tot overwinning! Zoo predikt het ons Jezus' geopende graf in Jozefs bloeienden hof.

Welk een macht is de dood: zijh majesteit spreekt ons immers nooit zoo toe, als wanneer de band tusschen lichaam en ziel verbroken wordt. Dat is eigenlijk niet gelijk het behoort, want de verschrikking van den eeuwigen gaat boven die van den üjdelijken uit — maar goed... het is nu leenmaal zoo: wij' zijn gansch-ons-leven aan dte vreeze en aan de dienstbaarheid van den dood onderworpen. Het leven is één lange worsteling tegen den dood... ach, wat kan het een menschenkind bang zijn in den greep van den dood...

Maar Christus heeft over zijn macht getriomfeerd.

Hij komt op dezen Paaschmorgen uit de groeve terug — niet als een ontsnapt gevangene, neen als de Stei-ke, de Held, Die overwint! Hij' heeft den dood zijn prikkel, de hel haar overwinning ontnomen — en het geopende graf predikt ons, dat Hij' den dood heeft gemaakt een doorgang tot bet eeuwige leven, allen, die deze Opstandingsblijldschap 'door het geloof verkrij'gen.

Daarom beeft de bodem, wanneer Christus opivaart uit het stof, dat aan den vorst der duisternis kerldioMiensten m'oet verleenen... ja, de aarde schokt van ontroering, want al het schepsel is der ijdelheid onderworpen, 'en daarom rust er ©en vloek over het stof.

Nooit zijn die vloek en die ellende klaarder tot openbaring gekomen, dan toen Christus Jezus aan het kruis geslagen en in het graf bij'gezet werd... maar nergens komt ook de triomf van het Leven helderder openbaar dan bij' dat geopende graf van Ai-imathea's raadsheer, waarboven de hemelen zich openen.

Welk een Paaschblijdschap voor het volk van

God! Weet het, allen, die u van dien dood met een luguber kruis'teeken gemerkt weet — weet het, gij', die op dit feest der Verrijzenis weent om wie sinds het vorige Paaschfeest van u werden genomen: het graf geopend — Cliristus opgestaan — dat

is de Triomf van het Leven! Eens zullen alle doodenakkers worden omgewoeld, en uit alle knekelen en stof zal nieuw leven worden gewekt — en elk lichaam, do'or Christus verlost van de dienstbaarheid der verderfenis, zal worden vrijgemaakt tot de vrijheid van de beerlijikheid der kinderen Gods.

Het graf geopend... het is profetie, dat de dood niet meer zijn zal — eens zal de gedaante dezer wereld voorbijgaan, nieuwe heem'len zullen blinken, nieuwe tijden vangen aan: God is scheppend opgestaan!

Dan wordt het volop Paaschfeest.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 april 1939

De Reformatie | 8 Pagina's

UIT DE SCHRIFT

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 april 1939

De Reformatie | 8 Pagina's