GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Buitenland.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Buitenland.

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Engeland. De Downgra de-agitatie. De «Downgrade"'artikels, waarin de Baptistische prediker Spurgeon de schromelijke onrechtzinnigheid van vele predikers, die tothiertoe voor vrijwel rechtzinnig gehouden werden, aantoonde, hebben in Engeland een schok gegeven, die nog lang zal natrillen, vooral omdat de beroemde prediker de daad bij het woord voegde en de kerkelijke gemeenschap verbrak met hen, die de hoofdwaarheden der Schrift loochenen. Wij deelden reeds mede, dat Spurgeon beweerd had, dat het bederf in de Congregationalistische kerken veel grooter is dan in de Baptistische. Dit heeft den redacteur van de Congregational Review aanleiding gegeven, om aan eenige Congregationalistische predikanten te vragen, inhoever de beschuldigingen vau Spurgeon juist zijn te noemen.

Hierop antwoordde de heer Harrison:

»Er zijn eenige mannen, die nog als predikers van de Congregational Church bekend staan, die er niet tegen opzien om te kennen te geven, dat zij niet meer gelooven aan enkele voorname leerstukken, tenminste in den vorm, waarin zij door onze kerken beleden worden." Voorts betuigt dezelfde : »Ik ben meer dan eenmaal ^bedroefd geworden, doordat ik raeeningen hoorde uitspreken, die mij voorkwamen geheel in strijd te zijn met het oude geloof.”

Dr. Reynald betuigt: »De doodsche sentimentaliteit van een geesteloos Christendom, de koude lofzang op de zelfverloochening in plaats van de verheerlijking van den grond voor alle zelfopoffering in het verzoenend sterven van den Zoon Gods, is zeker het meest te bejammeren.”

Dr. Allon zeide, dat de uitwerking van het optreden der aanhangers van de Nieuwe Theologie niets anders is dan een groote wereldschheid en verzaking van Christelijk en kerkelijk leven.

Een ander spreekt er van, dat er kennelijk twijfelzucht in de lucht zit, en dat er in de kerk bij vele predikers een aarzeling is op te merken »om zuiver geestelijke taal te spreken; dat het huiselijk leven aan het kwijnen is, waardoor de aankweeking van ware vroomheid wordt tegengehouden; terwijl de geesten worden overladen door boeken, die een hoogmoedigen, twijfelzuchtigen geest ademen, " waarbij dan. nog gevoegd wordt, dat er gejaagd wordt naar publiek vermaak, terwijl men de gemeenschap der heiligen verzaakt.”

En nu vragen wij: Heeft Spurgeon iets meer gezegd, dan deze broeders verklaarden omtrent hunne medearbeiders in den dienst des Woords?

De beschuldigingen van Spurgeon komen op hetzelfde neder. Het is maar al te waar, dat twijfelzucht en het jagen naar zingenot de kankers zijn, die aan het' hart van vele kerken knagen.

In het Decembernummer van zijn tijdschrift: Zwaard en Truffel, welke titel in deze dagen als zoo schoon uitgekozen aan den dag treedt, verklaart Spurgeon nog het volgende

: »Sommige onzer tegenstanders hebben getracht om onze •»Downgrade''' controvers voor te stellen, als eene wederopleving van deri ouden twist tusschen de Calvinisten en de Arminianen. Daar is niets van aan. Menig Evangelisch Arminiaan staat zoo beslist mogelijk aan onze zijde. Wij verhelen ons Calvinisme niet in het minst; maar het conflict is ontstaan, doordat waarheden werden aangetast, die aan alle geloovigen gemeen zijn. Wij strijden niet over woorden, maar onze strijd gaat over de eeuwige waarheden en deze grondwaarheden behooren niet uitsluitend tot deze of gene partij. Het dient nergens toe om te trachten deze roode haring over ons pad te dragen; wij kunnen spreken over andere punten en tegelijk Christelijke harmonie bewaren; doch met hen, die den Bijbel als scheurpapier behandelen en die den dood van Christus niet beschomven als plaatsvervangend, verlangen wij geen gemeenschap te hebben. Daarom hebben wij ernstig geprotesteerd en gevoelen grooten vrede in onze conscientie, dat wij aldus hebben gehandeld.

De onomwonden bewering van sommige lieden, dat het tegen den Geest van Christus is, om zich af te scheiden van menschen die dwalen in fundamenteele stukken, zou vermakelijk zijn, indien zij niet zoo bedroevend ware. Zij schrijven, alsof er een boek als het Nieuwe Testament in de wereld niet gevonden wordt; zij kunnen zeggen wat de Geest van Christus zou geweest zijn, zonder acht te slaan op zulke stumperds als de apostelen. Wij voor ons hechten meer gewicht aan hetgeen Paulus en Johannes geschreven hebben, dan aan den geheelen hoop moderne denkers. Wat zegt de Schrift: Indien iemand tot ulieden komt, en deze leer niet brengt, ontvangt hem niet in uw huis, en zegt tot hem niet: Zijt gegroet." Want die tot hem zegt: Zijt gegroet", die heeft gemeenschap aan zijn booze werken (2 Joh. 10 en 11). Paulus zegt in Gal. i:8 en 9 : »Doch al ware het ook, dat wij, of een engel uit den hemel u een Evangelie verkondigden, buiten hetgeen wij u verkondigd hebben, die zij vervloekt. Gelijk wij tevoren gezegd hebben, zoo zeg ik U wederom : Indien u iemand een Evangelie verkondigt, buiten hetgeen gij ontvangen hebt, die zij vervloekt.”

De Geest der Schrift is één en daarom mogen wij verzekerd zijn, dat een partijkiezen voor de waarheid en een afscheiding van de dwaling in overeenstemming zijn met de liefde, die in 1 Cor. 13 gepredikt wordt, naar welk hoofdstuk wij zoo nadrukkelijk verwezen worden. Het is ware liefde, indien men hen die dwalen niet lielpt en stijft in hunne dwalingen. Het woord liefde klinkt wel aardig in den mond van hen, die zichzelven weten te vrijwaren; doch, indien zij haar vroeger in toepassing hadden gebracht, dan zouden wij ons niet gebannen hebben uit het midden van een volk, waartoe wij behooren."

Of andere dienaars ook de unie zullen ver •( laten, staat te bezien. Wij verwachten niet, ] b dat zij het doen zullen; maar wij gelooven, dat j s indien zij blijven, zij besluiten zullen, dat een j m reformatie ondernomen en de waarheid gehand t haafd worde. s

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 11 december 1887

De Heraut | 6 Pagina's

Buitenland.

Bekijk de hele uitgave van zondag 11 december 1887

De Heraut | 6 Pagina's