GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Buitenland.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Buitenland.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Zwitserland. Eene conferentie tot vereeniging van alle kerken.

Te Luzern is in de laatste tien weken eene conferentie gehouden tot hereeniging van de kerken. Deze conferentie werd gehouden met het doel om geringe en niet wezenlijke geschillen door de kerken te doen vergeten, en eene vereeniging tot stand te brengen op den basis eener breede geloofsbelijdenis en op nog breederen grondslag van christelijke werkzaamheid. Van Dr. Lunn is de gedachte uitgegaan om zulke conferentiën te organiseeren. Het eerst kwam men verleden jaar tot hereeniging samen te Grindelwald jn Engeland. Waarom men nu in Zwitserland vergaderen ging? Wellicht in de hoop dat velen van alle zijden zouden komen om aan de vergaderingen deel te nemen. Of die vergaderingen echter ernstig gemeend zijn geweest? ^\ij moeten er aan twijfelen. Want zij werden eerst na de table d'hote gehouden. Den géheelen dag konden de vergaderden bergen bekhmmen, botaniseeren of in een schuitje op het meer roeien; eerst nadat het middagmaal gebruikt was, en dat was ten 8 ure 's avonds, ging men nog een paar uurtjes vergaderen.

Het programma der conferentie kon op die manier slechts in 12 h, 13 weken afgewerkt worden. De verhandelingen werden geopend door Dr. Hunter van Glasgow, die een welsprekend pleidooi hield voor eene «Comprehensive Church" (eene veel omvattende kerk). Als uitgangspunt had deze doctor gekozen het woord van den apostel: «Jeruzalem dat boven is, is vrij, hetwelk is onzer aller moeder." (Gal. 4 : i6). Hij stelde eerst, dat de kerk van Christus een niet verwezenlijkt ideaal is, en teekende vervolgens de kerk der toekomst, die hij in vage trekken voor zich zag. Dr. Hunter scheen te willen, dat men uit alle secten het karakteristiek uitmuntende zou kiezen. Maar hoe de menschen er toe te bewegen zulk een bloemlezing van uitnemendheden, onderstel dat men die maken kon, te omhelzen als formulier van eenigheid, dit werd door b Dr. Hunter niet aangetoond.

Merkwaardig was de preek die de aartsdeken van Manchester daarop den volgenden Zondag (11 Juni) hield. Deze ambtsdrager in de Episcopaalsche kerk verklaarde stoutweg, dat de geheele Bijbel met hare voorschriften omtrent een heilig leven, hare afschildering van de toekomst, met hare belooningen en straffen enz., slechts voor overdrachtelijk moest gehouden worden. Hij stelde dat de schrijvers van den Bijbel en hedendaagsche Christelijke predikers noodzakelijk porabolisch moesten spreken. Zij gebruiken, zoo drukte hij zich uit, woordmanden om de waarheid, die zij verkondigen, in te dragen. Hij had dit denkbeeld van Confucius, die de Chineezen als hun godsdienstleeraar eeren, te danken, die eenmaal gezegd heeft, dat, wanneer visschers-e lieden visch zoeken te vangen, zij manden e daarbij gebruiken, doch wanneer de visch ge­ e vangen Js deze weder worden weggezet.

Daarop werd een week lang gediscussieerd w over de oud-Testamentische critick gelijk die e in deze dagen beoefend wordt; doch het is j ons niet bekend geworden tot welk resultaat t deze bespreking leidde.

Vervolgens traden vertegenwoordigers van de Engelsche Staatskerk en van de Vrije kerken in Engeland met elkander in het debat, om wederzijds uit te spreken wat men nooit kon toegeven, en wat men mogelijk zou kunnen laten schieten om tot elkander te komen. Ook worstelden mannen van de Episcopaalsche kerk van de uiteenloopende richtingen met elkander, om een gemeenschappelijk uitgangs punt te vinden.

Toen de week ten einde was gebracht, om n een hereenigingspunt te zoeken inzake de leer, i ging men daarna aan den arbeid om een gemeenschappelijke grond te zoeken in het ver­ h richten van Christelijken arbeid. Er werd ge­ t handeld over eenheid in doel en verscheiden­ z heid in methode bij den arbeid der zending, over den arbeid der zending, over den arbeid m der Waldenzen en van de Christelijke Belgische Zendingskerk.

De predikant H. Stead gaf een schets voor eene universeele kerk oio den eenvoudigen grondslag van de geest, de gezindheid en het onderwijs van Christus. d m

Daarna is er over opvoeding, onderwijs. Zondagsscholen, weeshuizen, vrouwenvereeniging, enz. enz. gehandeld. Berichten omtrent de handelingen der vergadering in de week van 27 Augustus tot I September kwamen tot ons niet. Nog moest het sociale vraagstuk besproken worden. Maar wij achten het een bedenkelijk tceken des tijds, waardoor duidelijk wordt bewezen, dat men niet het minst in Engeland aan het verflauwen der grenzen toe is. Was dat het geval niet, eene vergadering als te Luzern zou onmogelijk zijn. Wij verwachten evenwel niet, dat de conferentiën te Luzern gehouden eenig practisch resultaat voor de kerken zullen opleveren.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 17 september 1893

De Heraut | 4 Pagina's

Buitenland.

Bekijk de hele uitgave van zondag 17 september 1893

De Heraut | 4 Pagina's