GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Buitenland.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Buitenland.

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Engeland. Het gouden jubileum der Chr.Jongelingsvereeniging te Londen. Van den isten Juni tot den 7den van die maand werd te Londen het gouden jubileum der Chr. Jorigelingsvereeniging gevierd.

der Chr. Jorigelingsvereeniging gevierd. Het is opmerkelijk, hoe deze feestviering in breedere kringen dan men In Nederland gewoon is, belangstelling wekte. De man, die 50 jaren lang onafgebroken en onvermoeid de belangen lier jongelingen had voorgestaan, George Williams, die in Amerika en Engeland gehouden wordt voor den stichter der Chr. Jongelingsvereeniging, werd door Engelands Koningin bij het So-jarig jubileum van zijne stichting in den adelstand verheven, zoodat hij thans Sir George Williams heet; terwijl hem de hoogste eere, die Londen aan zijn hoogste burgers of aan de beroemdste mannen der wereld, waaronder vorsten en koningen, kon bewijzen, hem ook te beurt viel, nl. hem tot eere-burger te benoemen. Vele onzer lezers zullen ziph wellicht herinneren, dat indertijd aan onzen overleden Koning Willem III ook het eereburgerschap van Londen is aangeboden. Opmerkelijk is het ook, dat het eereburgerschap aan George Williams werd aangeboden op een feest, dat in de beroemde Guild-Hall te Londen gevierd werd, en waarvoor de raad van de City ƒ 12, 000 had beschikbaar gesteld. De gevierde Williams ontving daar de bul van zijn eereburgerschap in een gouden kistje.

De feestviering werd begonnen met eene godsdienstoefening in de beroemde en prachtige Westminster Abd}', waarbij de bisschop van Londen voorging; terwijl de vergaderingen vervolgens gehouden werden in de Exeter-Hall, het eigendom der C. J. V.

De dankstond voor het 50-jarig bestaan hield men in de St. Paul's Cathedral, welke verbazend groote kerk door vele. duizenden bezet was.

Ook Koningin Victoria toonde belangstelling in de feestvierenden der C. J. V. door haar lustslot Windsor voor hen open te zetten.

lustslot Windsor voor hen open te zetten. In een Duitsch blad vonden wij vermeld, dat, toen de afgevaardigden uit Elberfeld hunne vergadering vóór hun vertrek hielden, een spreker hun toeriep: sBrengt het sola (alleen door het geloof) ongekrenkt weder terug; laat u niet benevelen door Engelands macht en kracht; neem u in acht voor het methodisme, dat rusten en genieten wil, waar men arbeiden moet, en bezig is, waar men rusten moet; zorg er voor niet op menschenwerk te vertrouwen, waar God alleen werken kan. Brengt de sola fides weder, maar brengt ze versterkt en verdiept terug."

Er was gevaar voor om eenigszins beneveld te worden door de macht en kracht van de Engelsche Jongdingsvereenigingen. Men houdt in Londen deze vereenigingen voor een gewichtige factor van het openbare leven. De Lordmayor, die op Guild-Hall de 3000 afgevaardigden der verschillende Jongelingsvereenigingen ontving, dankte in zijn toespraak voor denveredelenden invloed, die de koopmanswereld van Londen en Engeland aan de Jongelingsvereenigingen te danken heeft.

Op de conferentie bleek het, dat over degeheele wereld 5109 Jongelingsvereenigingen met 456, 142 leden gevonden worden, die aan den internationalen bond zijn verbonden. In 1855 bedroegen deze getallen 322 en 27, 860.

Zwitserland. Pastorale conferentie. De Zwitsersche société pastorale isdenaysten Augustus te Neuchatel èn volgende dagen ver­ gaderd geweest. Opnieuw kwam aan den dag, welk een diepe afgrond er gaapt tusschen de volgers van de z.g. nieuwe school en zij, die de Christelijke belijdenis willen handhaven.

In de eerste plaats kwam op die vergadering aan de orde de quaestie van den algemeenen vrede. Natuurlijk waren alle predikanten liierin eenstemmig, dat het wenschelijk was, dat alle volken met elkander in vrede leefden; maar toen een van de sprekers aanhaalde, wat in het Oude Testament omtrent het voeren van oorlog geleerd wordt, en er aan herinnerde, dat ook volgens het Nieuwe Testament de overheid het recht heeft om het zwaard te dragen en dit recht van Godswege heeft ontvangen, bleek het, dat de gevoelens daaromtrent verdeeld waren.

Maar nog grooter afmedngen namen de geschillen aan toen de discussie ontbrandde over den persoon van den Heere Jezus Christus. Het kwam aan den dag, dat men geen verschil had over eenige splinterige quaestiën; maar dat men uit elkander ging over de fundamenteele stukken, waarmede de kerk des Heeren staat of valt. Zoo werd het ook in de vergadering uitgesproken. De heer Chopius kwam onomwonden voor den dag met zijne neo-sociniaansche denkbeelden; de hoogleeracr Godet-van Neuchatel bestreed deze met kracht en met talent; en toch zijn er nog menschen, die denken, dat hetgeen Chopius met de zijnen voorstaat zeer goed voor évaiigüique^i (in Nederland zou men zeggen: orthodox) kan doorgaan.

Er waren er op genoemde vergadering, die tusschen de beide partijen wilden doorzweven. Zoo verklaarde de heer Bovon, hoogleeraar te Lausanne, dat men de Godheid van den Zaligmaker niet voldoende verklaart door haar met zijne heiligheid te identifieeren. sjezus is door geboorte Gods Zoon" sprak hij, en hij meende daarmede iets te zeggen dat in het kader der rechtzinnigen valt. Maar men ziet over het hoofd dat ook Adam in den Bijbel een Zoon van God door geboorte genoemd wordt.

Het schijnt, dat de voorstanders der nieuwe denkbeelden op deze vergadering in de meerderheid waren.

Hoeveel onvruchtbare discussie zou evenwel kunnen afgesneden worden, als men zich eenvoudig plaatste op het standpunt, dat de Gere formeerde kerken steeds hebben ingenomen, nl. dat men niet steeds ingaat op alle vernieuwde ketterijen die zich openbaren, maar zich beroept op den arbeid der kerk in vervlogen eeuwen om al die dwalingen te weerstaan en daartegenover de belijdenis der kerk te plaatsen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 16 september 1894

De Heraut | 2 Pagina's

Buitenland.

Bekijk de hele uitgave van zondag 16 september 1894

De Heraut | 2 Pagina's