GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

GEMENGD NIEUWS

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

GEMENGD NIEUWS

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wij lezen in het Amerikaansche blad De Hope:

«De Koreaansche Christenen die gevangen genomen werden om Christus wil, achtten zich wel gelukzalig gelijk de Heere gesproken heeft.

Een Methodiste Koreaan werd gearresteerd, maar weer losgelaten. Hij ging naar zijn leeraar en zeide: Er moet zeker iets mankeercn aan onze Methodiste Kerk. Ik vrees, dat wij geen geloof genoeg hebben, want er zijn zeven-en-dertig Presbyterianen in de gevangenis en slechts één Methodist. Ik vrees, dat de Heere ons niet waardig acht vervolgd te worden». Nadat 117 gevangenen waren losgelaten, kwam een Presbyteriaan bij zijn zendeling en zeide: Ik heb vroeger wel eens gedacht wat het beteekende. Psalm 129 : 3 : «Ploegers hebben op mijnen rug geploegd; zij hebben hunne voren lang getogen», en dan waar Johannes zegt, hoe zij den Heere Jezus geeselden, verstond ik het niet goed, maar nu zie ik het». De zendeling trok zijne kleeding af, en op en neer op zijn rug waren de voren, zoo breed als een vinger, van de slagen, die de Japanneezen hem gegeven hadden. Nu verstond hij dien Psalm. Die getrouwe Christen-Koreaan roemde er in gelijk Paulus, dat hij in zijn lichaam de merkteekenen van den Heere Jezus droeg».

Verandering in China. Een beambte van de Chusan Eilanden, aan de kust van China, gaf bevel om de volgende proclamatie bekend te maken bij de aankomst van Mr. Hylbert, een Amerikaansch zendeling.

»Mr. Hylbert, een Amerikaansch zendeling, te zamen met al de Christenen in Dae San, begeert bijzonderen Christendienst te houden in Tongo So Kok gedurende de maand Mei. Het Christendom onderwijst menschen - omtrent Jezus Christus en leidt alle menschen, om alleen den waren God te aanbidden. Deze nieuwe leer heeft veel bijgedragen om het Chineesche volk te helpen tot een beter leven en grootere vrijheid. China is nu een Republiek. Zij is veel van hare macht en vrijheid verschuldigd aan Christelijk onderwijs. Daarom moet het Christendom gaarne gehoord, grootelijks geëerd en zorgvuldig beschermd worden.

Dit is het visschen seizoen. Er zijn vele mannen. Onder hen kunnen er zijn, die onze gewoonten niet volgen. Ja, er zouden er onder kunnen zijn, die trachten dezen nieuwen godsdienst te storen. Dezulken zullen gearresteerd en gestraft worden. Gij plaatselijke beambten wordt dringend verzocht deze vergaderingen bij te wonen en alle wangedrag te rapporteeren«.

Inmiddels waait de wind in China helaas uiteen anderen hoek. Doch het woord Gods zal ook in China voorspoedig zijn in hetgeen waartoe de Heere het zendt.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 14 juni 1914

De Heraut | 4 Pagina's

GEMENGD NIEUWS

Bekijk de hele uitgave van zondag 14 juni 1914

De Heraut | 4 Pagina's