GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Officieele Gerichten.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Vrije Universiteit.

Men sch'ijft ons:

En der belangrijkste vraagstukkfn, of wil men problemen, is wel de erkenning van het be-'chikkingsrecht door de volken geëischt.

Men wil gcêgeerd worden en op een wijze g en door person n, die door de natie zelf worden bepaald en aangewezen.

G heel nieuw is dit pmbleem niet.

Toch is het een probleem dat zich telkens voordoet, en een verlangen dat bij bevrediging telkens tegen valt. •.

Met een uitzondëring.

En wel deze, indien men om Gods wil zich opmaakt, om van de geweldhebbers ontslageti te worden. Zoo deden onze vaderen bij den opstand tegen , .de Spaansche legervantn".

Geen verzet tegen het Goddelijk gezag, maar juist de erkenning van dat gezag nood? aakie onze vaderen om gehoorzaamheid te v/eigeren. Gode meer gehoorzaam zijn dan de menschen, ook de Prinsen en Overhedtn.

Wat een zoeken en vragen naar het verschil tusschen revolutie en opstand, zelfs onder ancirevolutionaireo.

Nooit is door Onze vaderen de instelling der Oveiheid, door God zelf uit genade ons geschonken ontkend, maar steeds krachtig beleden.

En toch wordt er zooveel revolutie gedreven.

Reeds van het Paradijs af.

Niet altijd met geweld. Het zal de vraag zijn of niet de meeste revolutie wordt bedreven zonder geweld. Bijvoorbeeld door de ouders met hunne kinderen.

Wanneer den zonen wordt voorgesteld alsof zij het recht hebben, zelf te mogen kiezen of zelf te moeten uitmaken welke levensbeschouwing zij zullen kiezen.

Of zij aan eene Universiteit zullen studeeren, die al of niet op den grondslag van Gods Woord bouwt.

Revolutie door de leden der Kerken, die zich de »zclf beschikkingc aanmatigen om naar eigen believen, zooals men dat noemt, > gesticht" te worden, met miskenning van den dienst des Woords, door de Kerk waartoe zij behooren vastgesteld.

Revolutie door de Christenen, die zelf beschikken willen over het bedrag hunner bijdragen aan kerk en school.

Men wil »viij blijvenc.

Alsof dat vrijheid is, wanneer men willekeurig bepalingen maakt.

Immers goede werken zijn »niet op eigen goeddunken gegronde

Een is er die alles heeft bepaald.

Of dan ieder belijder des Heeren moet medewerken ook aan de Vrije Universiteit?

Dat kan moeilijk worden aangetoond, maar wel moet voldaan aan het vierde gebod en moeten de Kerken en de scholen — al de scholen ook de Hoogescholen — onderhouden worden.

Dit onderhouden aan de overheid overlaten, is niet voortvaren tot de volmaaktheid.

De gedachte te koesteren, de meening uit te spreken dat men »vrije is in zijne bijdragen, kan erger zijn dan »geweldplegingc.

Ook in de gevolgen, zoowel voor degenen die zich die »vrijheide veroorloven, als voor hen wien door deze willekeur onthouden wordt wat hun toekomt.

Aan onze jonge mannen wordt onthouden, in de voorzeide leer breeder te worden onderwezen, aan de Kerken wordt onihouden het loon der dienaren en de dienaren die^ de Kerk noodig heeft.

Aan de scholen de middelen, om te blijven bestaan of zich uit te breiden.

De Vriie Universiteit zal zich tot de overheid moet n wenden.

Ook het algemeen landsbelang scholen, ook vrije hoogescholen. vraagt vrije

De hoogescholen door de Overheid onderhouden, kunnen niet voldoen aan alle eischen der wetenschap. Zelfs niet aan den eersten eisch, nl. dat de vreeze des Heeren het beginsel der Wetenschap is. Het is revolutionair om te leeren, dat, en te doen alsof, de wetenschap niets met God te maken heeft.

Dat zij het zelfbeschikkingsrecht heeft om te bepalen wat goed of kwaad, wat recht of onrecht is.

Daarom moeteo er scholen zijn waar Gods wet, neen sterker nog, waar de genade heerscht.

Deputaten van de Gereformeerde kerken voor de correspondentie met de H. Overheid brengen ter kennis van de kerken:

a. dat bij schrijven van 15 November 1919 bericht is ingekomen van Z.Ex. den Minister van Justitie, dat de Geref. kerk van Treebeek, gemeente Heerlen, provincie Limburg, thans geconstitueerd is als: »de Gereformeerde kerk v/an Treebeek, gemeente Heerlen.f

Op de lijst van de Gereformfcrde kerken is deze kerk geplaatst onder No. 928.

b. dat volgens bericht van Z.Ex-den Minister van Justitie d.d.17 Nov. 1919 de Gereformeerde kerk van Maastricht, provincie L'mburg, thans geconstitueerd is als: »de Gereformeerde kerk van Maastricht*.

Op de lijst van de Gereformeerde kerken is deze kerk geplaatst onder No. 929.

Wegens een fout in vorige opgaven ingeslopen, wordt aan de betrokkene kerken medegedeeld, dat op de lijst van de Gereformeerde kerken zijn geplaatst:

No. 921 De Geref. Kerk van Kralingscheveer.

No. 922 De Geref. Kerk van Laren

No. 923 De Geref. Kerk van Zandvoort.

No. 924 De Geref. Kerk van Zwartebroek. .

No. 925 De Geref. Kerk van Smilde.

No. 926 De Geref. Kerk van Nes.

No. 927 De Geref. Kerk van Wierum.

Namens D-putaten voornoemd. H. BOUWMAN, secretaris. Kampen, 2 December 1919.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 4 januari 1920

De Heraut | 4 Pagina's

Officieele Gerichten.

Bekijk de hele uitgave van zondag 4 januari 1920

De Heraut | 4 Pagina's