Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 24
Rede gehouden bij de aanvaarding van het ambt van Hoogleeraar in de faculteit der Letteren en Wijsbegeerte aan de Vrije Universiteit te Amsterdam
25
heerschend logische groot
i s ; en
dat
opvatting
deel
op
a l z o o de a b s t r a c t
dier
ARISTOTELES
male onhoudbaar
physisch-
p h i l o s o p h i e , die voor s t e u n t , 90) t e n
een
e e n en-
is.
G e zult in deze oogenblikken niet van mij verwachten het bewijs van al deze stellingen; ten deele wees ik op dit karakter der vóór-Aristotelische philosophie reeds elders; ten deele hoop ik het nog nader te kunnen aantoonen; slechts op enkele punten vestig ik kort U w e aandacht. Allereerst
moet
toegegeven
worden,
dat
dit beweren
der
kritisch-rationalistische school wel geldt tegenover den gewonen polytheïstischen
godsdienst
der menigte: daarvan is de philo-
sophie niet slechts gescheiden:
ze staat er antithetisch tegen-
over, gelijk, zooals we zagen, tegenover die menigte zelve. „ A l l e s , " zegt XENOPHANES, 9i) „hebben H o m e r u s en Hesiodus den goden toegedicht, wat bij menschen smaad en schande i s : diefstal,
echtbreuk
en
wederzijdsch
b e d r o g ; " en HERACLITUS
oordeelt, dat H o m e r u s verdiende uit de wedstrijden gebannen en met roeden gegeeseld te worden. 92) Maar wat toepassing
van den staatsgodsdienst
geldt, is dat ook
van
op de religieuze mystiek, zooals die vooral in de
O r p h i e k zich openbaart? D a t de O r p h i e k religieus is, zal toch wel
niemand ontkennen; en oordeelden de O r p h i c i over de
gewone Grieksche godenleer wel anders dan de philosophen? Inderdaad is de kritisch-rationalistische school het bewijs voor haar
thesis schuldig gebleven. Z e heeft het getracht te geven,
maar gelukt is het haar niet. Eene onpartijdige, objectieve beschouwing der overlevering brengt dikwijls geheel andere dingen aan het licht dan het rationalisme ons w i l doen gelooven. Maar onpartijdig en objectief is het rationalisme nooit geweest, hoezeer
het ook het tegendeel beweert. JOEL ) vestigt er de 93
aandacht op, dat van de drie korte fragmenten van A n a x i m e n e s het eene van onze ziel spreekt, een ander van het onlichamelijke. E n toch w o r d t A n a x i m e n e s
door ZELLER e. a. een-
v o u d i g zonder meer een „ P h y s i k e r " g e n o e m d ! ARISTOTELES is v o o r ZELLER in 't algemeen de hoogste autoriteit; wanneer echter diezelfde ARISTOTELES bij iets wat ZELLER onjuist voorkomt, voorzichtigheidshalve een huq voegt, dan klampt deze zich aan dat hm
vast o m de onwaarschijnlijkheid aannemelijk te maken
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 september 1904
Inaugurele redes | 69 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 september 1904
Inaugurele redes | 69 Pagina's