GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Barthianisme en katholicisme - pagina 24

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Barthianisme en katholicisme - pagina 24

Rede gehouden bij de aanvaarding van het ambt van buitengewoon hoogleeraar in de faculteit der godgeleerdheid aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

zullen laten rusten Barths bespreking van de vraag of niet het feitelijk bestaan der natuurlijke theologie alle bestrijding zinloos maakt 62), of de natuurlijke theologie niet paedagogisch noodzakelijk is om het gesprek gaande te houden met den mensch, die nog buiten het evangelie staat 63) . We willen ons slechts richten op de vraag van Barth, of er ook een relatie is tusschen de natuurlijke theologie en de Heilige Schrift. Is haar vitaliteit wellicht daaruit te verklaren - aldus Barth - dat ze door de H. Schrift uitdrukkelijk wordt geleerd? 64) Hij begint toe te stemmen, dat er door de geheele Schrift een lijn te bespeuren valt, waarbij men de vraag wel moet stellen: wordt hier niet in beginsel de natuurlijke theologie als een mogelijkheid en als een werkelijkheid geponeerd? Er is een getuigenis van apostelen en profeten, dat in relatie staat met het getuigenis van God zelf, maar er wordt toch ook een relatie zichtbaar tot het getuigenis van den mensch en dan dien mensch midden in de kosmos. Hoe staat het met dien mensch in de kosmos? Is er in verband met hem in de Heilige Schrift sprake van een kenbaarheid Gods buiten de openbaring in Jezus Christus om? 65) Wanneer we letten op het positieve, centraal gerichte getuigenis van de profeten en apostelen, dan is het apriori reeds zeer onwaarschijnlijk, dat er bij hen ook nog van een zelfstandige kenbaarheid Gods buiten dat centrum om sprake zal zijn. Er is wel een nevenlinie, maar het volle accent valt op de Hauptlinie. Maar waar Barth niet wil uitgaan van een "Widerspruch" tusschen hoofdelementen en nevenelementen, daar is het noodig zich ook van die "Nebenlinie" rekenschap te geven 66). Waarom naast de hoofdlijn toch óók nog de "Nebenlinie" ? We ontvangen op deze vraag een uiterst merkwaardig antwoord. Het gaat - aldus Barth - in deze lijn niet om een andere, tweede bron van mogelijk weten omtrent God of om zekerheid buiten het geloof om. Maar de boodschap gaat den mensch aan, ze heeft een bepaald adres en ... dáárom komt het tot bepaalde uitspraken in de nevenlijn. De stem van het Woord Gods wekt een echo 67). "Das Licht des W ortes Gottes verursacht ein Licht, ein HeIl-sein da, wo es hinfällt". De openbaring Gods geschiedt in een bepaalde "ruimte" en daardoor wordt die ruimte objectief een andere ruimte. De mensch, die met de openbaring wordt geconfronteerd wordt - objectief - een ander mensch! 68) De nevenlijn vindt hierin haar oorsprong, dat de "Anspruch" Gods op den mensch gèldt en van kracht is. Het is niet zoo, dat er óók

22

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 oktober 1940

Inaugurele redes | 51 Pagina's

Barthianisme en katholicisme - pagina 24

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 oktober 1940

Inaugurele redes | 51 Pagina's