GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

1943 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 44

Bekijk het origineel

1943 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 44

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

40 W e e t ge, wie dit ook wist? — Schnitzler' Bij Schnitzler is hefde en dood een enkel probleem; de dood buigt zich bij hem over ieder verliefd minnend paartje, de doodsdrift wordt aan de doeleinden van Eros ondeigeschikt gemaakt en uit de nabijheid van den dood wordt munt geslagen voor de sexualiteit. De strenge Thanatos buigt zich voor de heerschappij van Eros Reigen" van Schnitzler IS een wel heel moderne ,,Danse macabre" De doodsdrift heeft het leven tot doel Het leven wordt daaidoor op gang gehouden dat het sterven voortdurend door de opzweepende Eros verhinderd wordt, vice versa, voortdurend de onmiddelhjke-absolute-lust-verlangende Eios, door den zich aan deze vasthechtenden, immer dreigenden dood, tot den omweg der veelvormige levensverschijnselen gedwongen wordt Voortdurend ontrukt Eros het leven aan Thanatos, en deze op zijn beurt dwmgt Eros weer het leven te dienen W a t leeft, moet hefhebben, om niet te sterven En het leven staat stil, wanneer een van zijn heerschers Eros of Thanatos tot uitsluitende heerschappij komt En niet alleen het l-even van den enkeling, ook dat van het geheel, dat zich in de kuituur openbaart, moet tot deze beide oerdriften herleid worden, die in elk individu, vóór en tegen de maatschappij, strijden In laatste instantie laten niet meer honger en liefde, maar laat de doodsdrift alles, wat leeft, bij voortduring om zijn leven strijden en dit verdedigen Als eersten uitgangstoestand van alles, wat is, neemt Freud — ik zeide dit reeds —• dien der doode materie aan. En nu zou volgens Freud, m alle levenden een drift voorhanden zijn, tot dezen oertoestand terug te keeren de innerlijke destructiedrift, de innerlijke drift tot het sterven' Freud verwijdt dit begrip Tenslotte kan, volgens hem, alles, wat tegenover het leven vijandig staat, alles wat verwoestend werkt en aggressief is, vanuit dien doodsdrift verklaard worden. Ja, zelfs wordt voor Freud ,,het booze' , ,,an und fur sich", manifestatie van den doodsdrift (zinnebeeld Mephisto) Het minst bedekt en vermengd toont zich de doodsdrift daar, waar deze werkelijk tot den dood, dat wil zeggen tot den zelfmoord leidt Bij de melancholische patiënten zou daarom de doodsdrift ook zoo overweldigend sterk kunnen worden, omdat deze geheel vrij komt door het falen van de libido bij de melancholici. In de echte melancholische patiënten is alleen maar meer de dood levend gebleven Dit doodsgevoel en -besef wil met verschrikkelijk geweld zich

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1943

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 138 Pagina's

1943 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 44

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1943

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 138 Pagina's