GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De hoogste vrijheid - pagina 14

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De hoogste vrijheid - pagina 14

Rede, gehouden bij het overdragen van het rectoraat der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

^^^i^'Wi'WÊ^M^^^

' ^^ HOOGSTE VRIJHEID.

•^ijX^èpS?

tusschenkomst of goedkeuring van menschen, ook al zijn dit priesters. Wel heeft zij, door den Bijbel aan het volk terug te geven, den weg tot persoonlijk onderzoek gebaand, en het geloof, dat er buiten de R. C. Kerk geen zaligheid is, en dus eene Regeering, wil zij christelijk zijn, geene andere Kerk dan de R. Katholieke mag toelaten, in den wortel aangetast. Wel heeft zij op heerlijke wijze de vrijheid, die wij in Christus hebben, gevindiceerd. Maar uit hare grondstellingen vloeit nog geenszins noodzakelijk de staatsrechtelijke gelijkheid op geestelijk gebied voort. Waar nu deze niet bestaat, bestaat ook geen ware godsdienst- en gewetensvrijheid; want wanneer eene macht waaraan ieder zijns ondanks onderworpen is iemand om zijn geloof achteruit zet, of hem voordeden onthoudt, die zij een ander in overigens gelijke omstandigheden toekent, poogt zij dien verborgen rechter, dien men het geweten noemt, om te koopen, door hem te bewegen de aan zekere gevoelens verknochte voordeelen hooger te stellen dan de Waarheid, zooals die zich aan hem zelven vertoont. Van zoodanige gewetensverkrachting nu is zelfs het Protestantisme nooit geheel afkeerig geweest. In vroegere tijden werden, en ook heden ten dage worden nog aan de protestantsche kerken, zoo zij al niet tot staatskerken verlaagd zijn, groote materieele voordeelen verzekerd. Niet slechts heeft bijkans overal de Reformatie den vleeschelijken arm in haren dienst gehad, iets wat, zoolang de Roomsche Kerk met soortgelijke wapenen streed, naar menschelijk recht althans zeer wel te verdedigen is; maar ook heeft zij in verschillende landen, zij 't ook in veel minder mate dan de R. C. Kerk, vele personen om hunne geloofsovertuiging meen en te moeten vervolgen, en de verbranding van Servet, die ons, ter waarschuwing, als een staaltje van specifïekCalvinistische vervolgingszucht regelmatig wordt opgedischt, is noch de ergerlijkste, noch de minst verdedigbare handeling op het gebied van geloofsvervolging aan protestantsche zijde gepleegd. Alle richtingen zonder onderscheid hebben, ook na de Reformatie, het gewelddadig of althans het kunstmatig onderdrukken van valsche meeningen verdedigd, en de meesten harer hebben haar stelsel op oneindig grooter schaal toegepast dan de Gereformeerden te Geneve! Ook wane men niet, dat het in onze dagen ten minste daar anders is, waar met het stelsel van Staatskerken is gebroken. Tegenwoordig leidt men uit de

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1887

Rectorale redes | 56 Pagina's

De hoogste vrijheid - pagina 14

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1887

Rectorale redes | 56 Pagina's