GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Het calvinisme en de kunst - pagina 14

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het calvinisme en de kunst - pagina 14

Rede bij de overdracht van het rectoraat der Vrije Universiteit

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

12 kan, dat Johannes op Patmos, bij het zien van ,jden Christus in heerlijkheid" als dood aan zijn voeten viel. ^^) Nu valt deze schepping, waarin dit heerlijke Gods schitteren moet, in twee deelen uiteen. In den beginne schiep God niet enkel de a a r d e , maar eerst zelfs d e n h e m e l . In die sfeer des hemels nu is deze Heerlijkheid aanstonds gereed en voleind; maar niet alzoo op a a r d e . De kosmos, waartoe wij behooren, begint met van een l a g e r e orde te zijn, is bestemd een proces van ontwikkeling te doorloopen, en kan eerst aan het einde van dit proces de haar toegemeten creatuurlijke Heerlijkheid bereiken. En toen nu dit proces der verheerlijking, in stede van aanstonds door te gaan, reeds in het paradijs door de zonde gestoord wierd, zijn de doornen en distelen gekomen; is deze aarde, in stede van aanstonds te winnen in glans en schoonheid, zelfs nog g e z o n k e n beneden het niveau, dat ze oorspronkelijk bezat; en begon het Onoogelijke, het Leelijke en zelfs het Duivelsche en Afgrijselijke zich als een macht te openbaren, zoo in haar geestelijk als stoffelijk bestaan. '^) In den mensch, in wien zich haar idéé zoowel als haar vormenweelde concentreert, kwam dit het sterkst uit; en naast d^n 'mensch, die u door schoonheid van ziel of schoonheid van lichaam boeit, staat thans een ander exemplaar, dat u door een afschuwelijke ziel of afzichtelijke gelaatsuitdrukking afstoot.^') En daarom, als de icciips-^ der Goddelijke gratie weer verschoon end op deze sfeer der schepping zal inwerken, dan m o e t de actuositeit der genade zich wel principieel op de menschelijke natuur richten. Dit is dan ook geschied in de Vleeschwording. God zelf liet in den Man van smarten zijn ©E^ÓTH? door 'smenschen schuld omsluieren en door 's menschen gezonken natuur omhullen. Maar daarna is het dan ook Immanuel, in wien onze menschelijke natuur uit het diepste der versmading opklimt tot de schoonste harmonie der Heerlijkheid. Christus in het heiligdom daarboven, in den staat zijner Heerlijkheid, en niet Maria, is de canon en het ideaal aller schoonheid. „Gij''', zoo roept de bruid der kerk haar Bruidegom tegen, ,,zijt veel schooner dan de menschenkinderen!" En de profetie spelt: ,,Uwe oogen zullen den Koning zien in zijne schoonheid!" ^*) Doel van deze schepping der heerlijkheid is niet uitsluitend genieting aan het schepsel te bereiden, maar in de eerste plaats Gods w e l g e v a l l e n te dienen. Hij heeft alle dingen, ook deze Heerlijkheid, geschapen om Zichzelfs wil.'') Hij is het

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 20 oktober 1888

Rectorale redes | 92 Pagina's

Het calvinisme en de kunst - pagina 14

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 20 oktober 1888

Rectorale redes | 92 Pagina's