GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De verflauwing der grenzen - pagina 91

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De verflauwing der grenzen - pagina 91

Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

89 denn der Erlöser der Welt vor uns in einem ewigen Verhaltnisz zum Vater und zu der Menschheit; hat seine Persönlichkeit nicht blosz geschichtliche, nicht blosz religiose und ethische, sondern metaphysische Bedeutung, so kann seine OfFenbarung auch nicht durch die Sünde allein bestimmt sein, da ja diese nicht nach einer metaphysischen Nothwendigkeit hineingekommen ist; denn er kann nur Erlöser werden, weil es sein ewiges Begriff ist, der Mittler zu sein. Sollen wir meinen, das Herrlichste in der Welt sei nur durch die Sünde erreicht, so dasz, wenn die Sünde nicht ware, im Menschengeschlechte kein Platz sein würde für die Herrlichkeit des Eingebornen ?" ii6)

MARTENSEN, O. 1. p.

224.

117) Zie over Adams onderstelde geslachtloosheid Prof. J. H . GUNNING, Blikken in de Openbaring^ Amst. 1868. III. p. 234; op blz. 273 wordt met terugslag hierop van den Christus gezegd: »In zijn eigenlijk wezen, was Hij meer dan man. In Hem is het manlijk en vrouwlijk wezen." 118) Ook dit Geist-leiblick is eene metterdaad pantheïstische versmelting van wat wel door Goddelijke unio vereenigd wordt, maar daarom nooit mag opgevat als opgegaan in een hoogere eenheid. Cï.XJvRici^Gottundder Mensch. Lpz. 1866. I. p. 363 V. V. en PREYER, die Seele der Kinder. Lpz. 1890. p. 137 V. V.

119) Zie MARTENSEN, O. 1. p. l o i : » Als das Tch, das aus seinem ursprünglichen Naturgrunde sich zur Selbstoffenbarung e.rschlieszi und seine Fülle in die Beschaulichkeit des ausgepragten Gedankens hineinführt, ist Gott der ewige Vater. Indem Gott auf das himmUsche Weltbild, das aus seiner Naturtiefe emporsteigt, hinblickt, begegnet ihm da hindurch sein eigenes Wesensbild, sein eignes Ich in einer zweiten Subsistenz. p. 103: Vom Vater und vom Sohne gehet derGeist aus als die dritte Hypostase, welche den nothwendigen Gedankeninhalt in einen freien Willensinhalt verklart, das ewige Ideenreich zu einem P,.eiche innerer Schöpfungen, freier Conceptionen ausformt; en p. 1041 Es sind also drei ewige Bewusztseinsakte; aber in jedem dieser Akte ist das ganze göttliche Ich. Die eine Hypostase iït nur durch die zwei andern. Hier ist kein zeitliches Zuerst oder Zuletzt. Die ganze Trinitat steht in einem gegenwartigen Nun, drei ewige Flammen in dem Einen Licht." De afleiding van de Verzoening uit de verschijning van den Christus in plaats van uit Golgotha, werd hier te lande, zooveel ik weet, geïntroduceerd door Prof. Valeton in zijn inaugureele oratie. 120) Hiermee is niet ontkend, dat de Ethischen nog altoos zekere buitengemeene inwerking van den Heiligen Geest in Israels groote profeten en zangers aannemen, maar i». is deze inwerking slechts gradueel van wat elders plaats greep onderscheiden; en 2". geldt hun deze inwerking wel voor het-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1892

Rectorale redes | 104 Pagina's

De verflauwing der grenzen - pagina 91

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1892

Rectorale redes | 104 Pagina's