Zonde en recht - pagina 29
Rede, gehouden bij het overdragen van het rectoraat der Vrije Universiteit
23
zij ledig zou zijn, maar heeft ze geformeerd, opdat men daarin wonen zou: Ik ben de Heere, en niemand meer." (Jes. XLV: 18) Nochtans schuilt in 's menschen Hchaam de kiem des doods van de geboorte aan; is hij verduisterd in het verstand, en zijn wil ten kwade geneigd. „Verduisterd in het verstand, vervreemd zijnde van het leven Gods, door de onwetendheid, die in hen is, door de verharding huns harten." (Ef. IV : 18) „Er is geene vreeze Gods voor hunne oogen." (Rom. III: 18) Daardoor wordt ook de rechte kennis gemist. Immers wordt gezegd: „De vreeze des Heeren is het beginsel der wijsheid; allen, die ze doen, hebben goed vers t a n d ; " . . . . (Ps. CXI: 10) Tegenover het woord van Proudhon: „Il est surprenant qu'au fond de notre politique nous trouvions toujours la théologie," stelt Donoso Cortes omgekeerd, dat vervreemding van de kennisse Gods, Die het al heeft geschapen, moet leiden tot vermindering van kennis der dingen, wier aller wezen in God is gegrond 49). Neen, het is niet, gelijk Dr. Max Dreszler onlangs schreef, die den val voorstelt als het doorbreken der reflexie, „vom Herzen gefordert, vom Kopf gebiüigt; vom Weibe gefunden, vom Manne ergriffen." 50) De val is niet het voortschrijden tot hooger intellectueel leven, maar juist het knakken daarvan; het inschuiven van een wolkenfloers; het trekken van een vlies over het oog van den geest. En zoo zijn dan ook, naar Gods eeuwige ontfermingen, in Christus alleen alle schatten der wijsheid en der kennisse Gods begrepen; wordt van den scheut uit de wortelen van den afgehouwen tronk van Isaï gezegd: „op Hem zal de Geest des Heeren rusten, de Geest der wijsheid en des verstands, de Geest des raads en der sterkte, de Geest der kennis en der vreeze des Heeren." (Jes. X I : 1 en 2) . Ook is de wil omgeslagen in tegenovergestelde richting. In stee van God lief te hebben en den naaste, is hij in vijandschap zoo tegen zijn' Schepper als zijn' evenmensch. Het bedenken des vleesches is vijandschap tegen God, het onderwerpt zich der wet Gods niet, want het kan ook niet. (Rom. VIII: 7)
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 21 oktober 1895
Rectorale redes | 100 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 21 oktober 1895
Rectorale redes | 100 Pagina's