GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Modernisme en Orthodoxie - pagina 52

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Modernisme en Orthodoxie - pagina 52

Rede gehouden bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

50 dienstige levens- en wereldbeschouwing met daarop gevolgde discussie op de verg. van 28 en 29 April 1908 (Bijvoegsel bij „de Hervorming" van Zaterdag 23 Mei bl. 14 v.) enz. 22) Ook DR. S. CRAMER zegt, dat de konservatieven onder de modernen supranaturalisten zijn, niet in den zin dien deze naam twintig jaren geleden had, maar in dezen zin, dat zij niet als b.v. van Hamel ook de godsdienstige gezindheden en ervaringen uit den mensch of de menschheid alleen afleiden, maar aan door God bedoelde en van Hem uitgaande werkingen in de wereld en het leven gelooven, Konservatief Modernisme, Godgel. en Volksleven 1882 bl. 27. 23) PiERSON, Gods wondermacht en ons geestelijk leven bl. 37, 42, 55, 64. 24) EERDMANS stelt zich eerst geheel op naturalistisch standdunt, maar zegt dan, dat hij de wonderen alleen ontkent op historische gronden, Theol. T. 1911 bl. 360, en dat de vrijzinnigen met PROF. VAN NES gelooven aan de werkelijkheid van het verkeer tusschen God en mensch. En hij voegt er aan toe, dat de modernen wel naturalisten zijn, voorzoover zij weigeren hen (de orthodoxen) in hunne hanteeringen van het woord „supranaturalisme" te volgen, maar niet in dien zin, dat zij geen rekening zouden houden met de geestelijke levenservaringen. Het ware te wenschen, dat Eerdmans deze hanteeringen van het woord supranaturalisme en vooral deze geestelijke levenservaringen wat nader had toegelicht. Misschien was hij dan tot de erkentenis gekomen, dat hij het supranaturalisme zelf nog niet ten eenenmale overwonnen had. 25) BRUINING betoogt in zijn artikel: Pantheïsme of Theïsme, Teylers Theol. T. 1904 bl. 433—457 dat het pantheïsme voor den godsdienst in eigenlijken zin geene plaats heeft en dat deze altijd insluit erkenning van eene betrekking tot God. Zie ook G. WOBBERMIN, Monismus und Monotheismus, Tubingen 1911. 26) Verg. mijne Dogm. III2 290, en het artikel van REV. K. C. ANDERSON, The Collapse of Liberal Christianity, Bibbert Journal, Jan. 1910 bl. 301—320. 27)

EERDMANS

28) JULIUS 1911 bL 163.

„Moderne" Orthodoxie of „Orthodox" Modernisme bl. 44.

GOLDSTEIN,

Wandlungen in der Philosophie der Gegenwart, Leipzig

29) EERDMANS, Moderne Orthodoxie enz. bl. 12, en Theol. Tijdschrift 1911 bl. 360. 30) Voor de herleving der religie behoeven geen bewijzen te worden aangevoerd, zij is algemeen erkend. Men zie alleen het werk van M. SCHIAN, Die Wahrheit der Religion nach den neuesten Vertretern der Religionsphilosophie. Zurich 1908, waar de pogingen van vele geleerden, Eucken, Dorner, Troeltsch, Wundt, Siebeck, James enz., om het recht van den godsdienst te handhaven, uiteengezet en beoordeeld worden. Ook in de kringen van het socialisme laten sommigen zich vriendelijker over den godsdienst uit. Volgens HANS MULLER kan het socialisme den godsdienst niet missen. MAX MAURENBRECHER meent.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 oktober 1911

Rectorale redes | 60 Pagina's

Modernisme en Orthodoxie - pagina 52

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 oktober 1911

Rectorale redes | 60 Pagina's