GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De invloed van het christendom op het Romeinsche recht - pagina 18

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De invloed van het christendom op het Romeinsche recht - pagina 18

Rede ter gelegenheid van de 60e herdenking van de stichting der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

gingen in toevoegsels; zoo kwam Troplong ertoe christelijke denkbeelden toe te schrijven aan juristen van de tweede eeuw. Voorts brengt de traditie der humanistische school mede, de wijzigingen in het ook om zijn vorm zoo bewonderde klassieke recht toe te schrijven aan hellenistisch-byzantijnsche corruptie. En vooral was er de werking van het historisch materialisme dat uitsluitend economische oorzaken kent voor cultuurverschijnselen, daaronder begrepen kunsten en wetenschappen, godsdienst en recht. Een overwonnen standpunt, zegt Riccobono, maar waarvan de weergalm nog naklinkt. De Weener canonicus Prins Hohenlohe, die over het onderwerp een boek lo) schreef, dat eenig opzien baarde, maar daardoor nog niet a9,n overtuigende kracht won, ziet in de houding der wetenschap de uitvoering van een boozen toeleg. „Die Leuchten des romanistischen Studiums im 19. Jahrhundert, vor allem der berühmte Mommsen, leugneten glatt den Einfluss des Christentums auf das römische Recht, wahrend doch schon der flüchtigste Bliek auf die Quellen gerade das Gegenteil ergeben m u s s t e . . . . Die Tatsache dieser offiziellen Geschichtsfalschung, welche von bedeutenden Mannern der Wissenschaft gleichsam als Ergebnis einer Versohwörung durch Jahrhunderte aufrecht erhalten und von Land zu Land getragen wurde, ist eine auffallende Tatsache". De verklaring van dit opvallend gebeuren zocht Hohenlohe in politieke, philosophische en economische vooroordeelen van staatsabsolutisten en rechtspositi visten, socialisten en communisten en voorts bij „die protestantische Forschung, die seit den Zeiten der Franzosen Gothofredus und Cujacius bis zu Savigny und Mommsen den Romanismus in der Neilzeit beherrschten". Het is duidelijk, dat wie uitgaat van de historisch-materialistische beschouwing, den invloed van het christendom niet met juistheid zal kunnen bepalen. Dat protestanten daartoe niet zouden kunnen komen, en wel omdat zij den katholieken keizers en de katholieke kerk hun lauweren niet zouden gunnen, is minder juiist. Wel zullen zij met roomsch-katholieken verschillen in waardeering van wat het christendom in de vierde,

16

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 21 oktober 1940

Rectorale redes | 40 Pagina's

De invloed van het christendom op het Romeinsche recht - pagina 18

Bekijk de hele uitgave van maandag 21 oktober 1940

Rectorale redes | 40 Pagina's