GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Verdienste of genade? - pagina 34

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Verdienste of genade? - pagina 34

Rede ter gelegenheid van de achtenzeventigste herdenking van de stichting der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

licht — is het merkwaardig, dat het bhjkbaar niet gaat om de een of andere vorm van egoïsme, van een nu Christelijke toonzetting van het „incurvatus in se", dat hier zou worden gelegitimeerd. Overal waar over loon, kroon en erfenis gehandeld wordt, rijst een geheel ander beeld voor onze ogen op. Het is niet het beeld van de mens, die in zichzelf is geconcentreerd en van de ander niet weet. Dit loon en deze erfenis hebben kennelijk een geheimzinnige structumr en dimensie, van waaruit alles wordt bepaald en beheerst. Fel en striemend wordt de egoïstische zelfconcentratie in het handelen tegenover de medemens afgewezen, wanneer wordt opgeroepen tot de daad, die buiten elk raam van het egoïsme valt. Als Christus oproept tot Hefde voor de vijanden, om hen goed te doen — om zo kinderen des Vaders te zijn — dan moeten ze dat doen zonder op vergelding te rekenen ^''^). Alle narcistische etalage-vroomheid mist het loon bij de Vader ^'"'), omdat men dan zijn loon reeds heeft en de quitantie reeds is voldaan door de eer der mensen. Maar juist als ze de vijand goed doen zonder d e bijgedachte der vergelding, dan zal het loon groot zijn ^°'') en als de linkerhand niet weet, wat de rechter doet, dan is er een vergelding bij de Vader, die ziet in het verborgene ^'**). Dit eschatologische loon is dan ook geen bedreiging voor de zuiverheid der vroomheid, omdat het leven er zo door geordend wordt, dat het leven op de naaste wordt gericht en vervuld is van verantwoordelijkheid van het begin tot het einde. En dit eschatologisch verband wordt in de prediking van de navolging Gods niet één ogenblik verborgen gehouden. Maar daarin blijft ook het volstrekte genade-karakter van het loon ten volle gehandhaafd. De prediking van het loon kan niet worden opgevangen en verstaan buiten het geloof en de •liefde en is daarom ver verwijderd van alle koele berekening. Dit loon blijft altijd zijn verrassend karakter behouden, omdat het alleen kan worden verstaan vanuit die humi108) loe) Wf) 108) 32

Luk. 6 : 35. Matth. 6 : 5, 16 v. Matth. 6 : 1. Matth. 6 : 3.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1958

Rectorale redes | 92 Pagina's

Verdienste of genade? - pagina 34

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1958

Rectorale redes | 92 Pagina's