GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Verdienste of genade? - pagina 19

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Verdienste of genade? - pagina 19

Rede ter gelegenheid van de achtenzeventigste herdenking van de stichting der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

In dit kader van de analyse der Reformatie wordt nu ook het reformatorisch verzet tegen de leer der verdienste geplaatst. Men zou niet gezien hebben, dat het Rome niet te doen was om zelfroem en pretentie, maar om de functie van het menselijke en actieve in het handelen Gods. Het gaat niet om ooncurrentie *°), niet om begrenzing van de souvereiniteit Gods, maar om haar volle erkenning en deze erkenning — aldus Krehng — is zo diep en alomvattend, dat „wij katholieken haar minder gemakkelijk zien aangetast door een werkzaamheid van de mens dan dat voor de protestant het geval is"*^). We mogen, om de souvereiniteit Gods te redden, de werking van zijn schepsel niet negeren''^). AUeen als dit menseHjk werken verzelfstandigd wordt, komen we daarmee in strijd. De angst „voor het werk van het schepsel, omdat dit God het werk uit de handen zou nemen, verraadt een bekrompen inzicht op Gods allesdoordringende macht" **). De Rooms-Katholiek slaat geen alarm, wanneer het schepsel wordt ingeschakeld. De ruimte voor de menselijke activiteit tast Gods oppermacht niet aan, maar hgt daarin besloten. De voUe souvereiniteit annihileert de mens niet en er is dan ook geen reden voor de protestantse angst voor de verdienste"^). Daarvoor zou alléén reden zijn, wanneer een „radicale onchristelijkheid" zou zijn bedoeld *®), terwijl men slechts op het oog heeft de verdienste krachtens en vanuit Gods gunst ^). •*") Vgl. ook Henri BouiUard in zijn dissertatie over Karl Barth: Karl Barth, II, 1957 (Parole de Dieu et existence humaine), pag. 100, m. n. contra Barths analyse, die in de R.K. leer een juxta-positie ziet tussen Goddelijke en menselijke activiteit (99). Bomllard bestrijdt dit, omdat „coöperatie" niet anders bedoelt dan wat Paulus aanduidt in 1 Korinthe 3 vers 9 (Gods medearbeiders zijt gij). Vgl. Bouülard over „Ie partenaire de Dieu", a. w. II, p. 226—249. •*^) G. P. Kreling, Antwoord op het herderlijk schrijven, pag. 27. ^ ) Kreling, 27, 43. 43) Idem, 27, 44. « ) Idem, 33. « ) Idem, 34. 48) Zie nog uitvoerig Kreling, De Kerk, Studia catholica. Maart 1956 (Oecumenica), pag. 13 contra de aanvulling van het „sola fide" met het „solus Deus". Het gaat om „een menseHjke tussenkomst, die louter existeert bij de gratie Gods". Samenvattend: God is zozeer de Heer, de Almachtige, dat Hij het schepsel zijn werkzaamheid gunt zonder iets van zijn albeheersing over het schepsel prijs te geven. En

17

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1958

Rectorale redes | 92 Pagina's

Verdienste of genade? - pagina 19

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1958

Rectorale redes | 92 Pagina's