GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

HET JAAR 1924.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

HET JAAR 1924.

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

II.

Het ernstigste teeken va, n dezen tijd. Heeft God in 1924 Zijn barmhartigheid tegen het oordeel doen roemen, heeft Hij in het politieke eu sociale leven van ons werelddeel aanmerkelijke verlichting geschonken, gaan we op-grond daarvan 1925 hoopvol gestemd in, toch mogen we ons optimisme niet in luchthartigheid laten omslaan.

Want in het jaar, dat voorbijging, was het alsof een zwarte hand iets neerschreef op d© muren van alle staatsgebouwen van Europa.

Een donkere gestalte schreed door de landen. Hebben we naar Christus' gebod aaht te geven op de teekenen der tijden, we hadden vergelijkingsstof genoeg tusschen de werkelijkheid van 1924 en de kenmerken van het naderend wereldeindi. «ÉBitejai-^aL.einstigs.te. teeken is zonder tvyijfel het. geen landsgrenzen eerbiedigend bolsjevisme.

De gruwelen van het bolsjevisme waren ons reeds uit andere jaren bekend.

Doch toen gold het meer als een Russisch gevaar. hl 1924 echter werden de oogen er voor geopend, dat wij te doen hebben met een Europeesch gevaar.

Want overal vindt men haarden van bolsjevisme. Eii als men ze niet vindt, is dat een aansporing om beter te zoeken. In ieder geval: ze z ij n er.

Wat van de menschheid in het laatst der dagen wordt geprofeteerd, is bijna trek voor trek in het bolsjevisme verwerkelijkt.

Het heeft een uitgesproken antichristelijk, ja, , anti theïstisch karakter.

Atheïstisch zou hier te zwa, k zijn. Antitheïstisch is het rechte woord.

Wordt van den antichrist gemeld, dat hij zich verheffen zal boven God en al wat God geheeten wordt, op het bolsjevisme is dit letterlijk van toepassing.

Onlangs nog werd door een onzer bladen medegedeeld :

In een der Jiosküvitische bureaux zetelt een bejaarde vrouw, Kostelowskaja. Zij sta: it als redacLrice aan het lioofd van een staf medewerkers van een door den Moskouschen Sovjet iiitgegsven scliimpblad tegen den godsdienst, dat in groote letters aan djen kop voert: „B-EZBOSCHNIK, ", d.i. „De Goddelooze". Met haar werken aan deze antigodsdiensl-actie mede de redacteur van de , , Pravvds, '', Boecharin, Solz, Lavarin en enicele andere bekende bolsjewistische leiders.

Met alle kracht wordt vanuit deze vertrekken oen stroom van godsdiensthaat de wereld in geperst. Met gedocumenteerde wetenschappelijke artikelen of met platte, gemeene afbeeldingen, parodieën op godsdienstige begrippen, met naïeve bijdragen, of helkleurige platen wordt „Die Goddelooze" gevuld, om straks haar afschuwelijken inhoud in duizenden hoofden en harten leeg te gieten.

Spotprenten van den God der Christenen, voorgesteld als een gemoedelijke oude grijsaard, van .Tezus als een overwerkte candidaat in de theologie, maken dit afgodische blad „aantrekkelijk".

In platen, fel vau kleur en grof van afbeelding', worden de kerkelijke ceremoniën voorgesteld als braspartijen.

Geen terrein, den Christen heilig, of „Bezbosch-' nik" betreedt liet om nieuwe „onderwerpen" voor ' zijn vuigen spot te vinden. En de bron is onuitput, telijk.

In de steden, onder het fabrieksvolk, gaan de exemplaren van „Bezboschnik" van hand tot hand. Met graagte wordt er naar gegrepen. Wat doet de redactie? Bij het veruemen van dit heugelijk feit, geeft zij last de exemplaren, welke voor fabrieks-verspreiding bestemd zijn, op' steviger papier te laten drukken; ze kunnen dan langer mee Doch dit is niet alles.

De anti-godsdienst-actie streeft naar een Volko-' men vernietiging van den godsdienst, zelfs van het godsdienstig gevoel. Een blad alleen is niet voldoende. Het volk moet zien. Men organiseert anti-godsdienstige optochten, waarin God wordt meegedragen en straks onder gejuich wordt verbrand. Die jeugd danst om de brandstapels en juicht het paasch-morgenrood der revolutie toe.

Naast deze optochten worden ook vooTsteilingon georganiseerd, waarvoor een zoodanige belangstelling bestaat, dat het dagen duurt eer men een bewijs van toegang kan machtig worden. Hier viert de profanie hoogtij. De bijbelsche geschiedeiüs vormt steeds nieuwe stof tot parodieerende „stukken". Feller en feller wordt de haat aangewakkerd, zich • uitend in gruwelijken spot.

Andere berichten stemmen hiermee overeen.

In het blad „De Goddelooze" ziet men op-een prent een rooden arbeider, die langs een ladder naar den hemel is opgeklommen en daar een voorhamer opheft tegen den hoogen God. ;

„Men heeft", zoo kon men lezen, „een wedstrijd ingesteld voor onderwijzers, met prijzen voor wie het best er in slaagt, de leerlingen atheïstisch te maken. De onderwijzer Charpoordosky heeft zich de: n..iiaam, , , yii.n .aiiii.-Cih'!is! '., - .^rworven. 97 pCt. der kinderen • in het district Zarkoskoretsky zijn god-" loos."

De natuurlijke liefde is er tot het vriespimt gedaald. De immoraliteit tart alle beschrijving. De sociale verhoudingen zijn zóó ellendig, dat zoowel Mevr. Roland—Holst in ons land als Emma Goldman in Amerika, beide kommuüisten, vol afschuw uit het Russische rijk terugkeerden.

En die kanker nu vreet door in Europa en verder.

Zijn de gegevens van den Plarijschen korrespo-ndent van de „N. R. Ct." juist, dan gebruikt men daarvoor zeker „cel"-systeem.

Uit zulke cellen wordt het bolsjevistische communisme opgebouwd.

Zoo'n cel bestaat uit enkele arbeiders of zelfs één arbeider in zeker bedrijf. Zijn er vier arbeiders bijeen, dan wordt één hunner toit „korporaal" aangewezen. Boven de cellen staat een kring en boven de kringen een federa.tie.

Alle celleden moeten minstens een lid aanwerven. Zij ontvangen tusschen de 20 en 150 frank per week. Zij moeten elkander spio-nneeren en alle rapporten, welke worden uitgebracht, worden extra betaald.

ledere cel moet zooveel mogelijk een bedrijf in de war sturen en zorgen, dat een andier als de schuldige wordt a, angezien. Niet dan in de uiterste noodzakelijkheid mag hij een bedrijf verlaten, omdat anders het celwezen niet meer regelmatig functioneert.

AVie zal het zeggen, hoeveel „cellen" ons land reeds telt.

Hoe dit ook zij, het buiten-RussiscIie deed in 1924 duchtig van zich spreken. bolsjevisme

De ontdekking van den brief van Zinovjef in Engeland een heele wending in de politiek. bracht

Herriot ondervond zoozeer den tegenstand der bolsjevisten, dat hij er een aantal, die niet ide Fransche nationaliteit hadden, over de grenzen liet zetten.

In Estland werd een revolutie der nog in tij ds verijdeld. bolsjevisten

Bulgarije, Roemenië en andere Balkanstaten zijn van bolsjevisten overstroomd.

In Egypte hebben ze zich ook al genesteld.

Zelfs onder de Afrikaansche negers werd propaganda gevoerd en maakten zij proselieten.

zij In Engelsch-Indië en ook in onze Oost verwekken onrust.

Dat is de kwade tijding van 1924.

Wat tegen die gisting der oeUen te doen?

Zoowel de Baltische Staten als de B, alkaiista, ten worden door het dreigend Bolsjevisme naar elkan­ der toegedreven. Ze sluiten, zich bij elkander aan.

Zooi kan Rusland worden ingesnoerd. Maar de celwerking wordt er niet door tegengehouden.

Op de verschillende regeeringen rust de taak, die duistere elementen op te sporen.

De kommunisten in ons land zijn nog van een tamelijk tam soort.

ïoch nyig men hen niet verder vertrouwen dan men hen ziet.

Het is een gezond teeken, wanneer het volksleven zelf er tegen reageert. In dat opzicht bra, chten de Duitsche verkiezingen symptomen va, n genezing aan het licht. De bolsjevisten 'gingen sterk a, chteruit.

Maar het eenige wa, pen tegen het bolsjevisme blijft toch het evangelie.

Wie de Fransche revolutie in haar heftigste periode vergelijkt met het bolsjevisme, vindt sprekende trekken van overeenkomst.

Toch gaat dtmkt mij het bolsjevisme verder. Gelijk de Almachtige de doorwerking der Revolutie heeft gekeerd, zoO' kan Hij ook het bolsjevisme stuiten in zijn loop.

Maar het is en blijft een teeken, dat onze aandacht gespannen moet houden.

Het verloop dient na.uwlettend te worden gevolgd. Wat er uit geboren kan worden, kan niemand voorzeggen.

Zoo inaant"°CÏö'fc»»i924-r' laten--uw ••lampeiSïitóï^ dende zijn.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 januari 1925

De Reformatie | 8 Pagina's

HET JAAR 1924.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 januari 1925

De Reformatie | 8 Pagina's