GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Pers-stemmen.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Pers-stemmen.

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Naspel van de H o e k s o m a - z a a k.

In „De Rotterdammer" lezen wij:

Onze lezers lierinnepen zich het conflict van enJvele jareu geleden in de Chr. Geret. Kerk van Noord-Amerika, waarvan het gevolg is geweest, dat Ds H. Hoeksema, van Grand Rapids, en een paar hem volgende predikanten uit den dienst des Woords ont-. zet werden wegens Imii loochening van het leerstuk der Gemeene Gratie. Ook een Theologisch candidaat sloot zich bij de afgezette predikanten aan.

In de Amerikaan S'Clie „Wachter" van 29 December ].l. treffen we nu liet volgende schrijven aan onder liet opschrift: , , Belijdenis":

Enkele dingen moeten mij van het hart.

Ik moet bekennen dat ik, na rijp beraad en gedurige overweging, niet tevreden kan zijn met het standpunt van Ds H. Hoeksema en anderen. Voor mijn bewustzijn zijn er elementen in de Heilige Schrift waarvoor zij geen plaats kunnen vinden., temninste niet die plaats in hun theologisch systeem die door de Schrift wordt geëiscM. Daarom lieb ik de begeerte om te belijden, dat ik veel te ver gegaan ben in mijn veroordeeling van de Christelrike Gereformeerde Kerk. Ook wat de besluiten van ile Synode van 1924 aangaat, namelijk inzake de Drie Punten. Aangezien ik personen en Kerken, in het verleden, gelasterd heb, daarom hier nu ook publiek belijdenis gedaan en wordt tevens vergeving gezocht.

Voor mijn bewustzijn loopen de beschouwingen van Hoeksema en anderen op niets anders dan doode orthodoxie en filosofisch determinisiue uit. V'ele „zielkundige" voorstellingen zijn op zij gezet geworden ei> ik heb ondervonden, dat dit niet alleen van. riit een theoretisch, doch ook uit een practisch oogpunt waar is.

Het spijt mij, dat ik ooit meegegaan ben en aldus scheurmaker ben geweest. Mijn bede is, dat ook alle betrokken broeders en zusters in de Protestoe-. rende gemeenten mijn voorbeeld zullen volgen, gelijk onderscheidene leden van eigen gemeente reeds gedaan hebben, en keeren weer terug naar de Christelijke (iciretormeerde Kork.

B. J. DINHOF.

Huil, Ia, 16 December 192G,

Bij de actie van Ds H. Hoeksema sloten zich o.ni. aan een predikant Danliof en een Theol. candidaat , Danhof. We meenen, dat de schrijver van bovengenoemde „belijdenis", nu teruggekeerd tot de Chr. Geref. Kerk, de Theologische candidaat is.

Op dit laatste punt kunnen wij ietwat nauwkeuriger inlichting geven.

Er waren in de kerkengroepen van D« Hoeksema twee predikanten Danhof. De een is Ds H. Danho'I van Kalamazoo (Mich.) en de atider Ds B. J. Danhof van Huil (lowai. De laatste is thans tot do Chr. Geref. Kerk teruggekeerd. Men verwacht, dat hij bet grootste deel zijner gemeente achter zich heeft. Een theologisch candidaat van denzelfdeir naam is reeds sedert geruimen tijd opnieuw tol de Chr. Ger. Kerk overgegaan.

Ofschoon Ds Hoeksema stad en land afreist om proselieten te maken, brokkelt het schisma, waarvan hij de vader is, langzaam, maiar zeker ai.

Er zijn nieuwe teekenen, welke daaropi wijzen. De tijd is echter nog niet gekomen om daaromtrent iets te publiceeren.

De Chr. Ger. Kerk behoeft geen spijt te hebben A'an de kloeke houding, in deze door haar aangenomen.

God is bezig alles ten goede te wenden.

Prof. Dr H. E, Dosker. f

Daareven ontvangen wij „De Hope", welke het overlijden van Prof. Dosker bericht.

Bij het ter perse gaan van „De Hope" vernemen, we het treurige bericht uit Louisville, Kentucky, dat Dr Henry E. Dosker is overleden in een hospitaal aldaar. Hij moest eenc zeer ernstige operatie ondergaan voor een ingewandsziekte. De volgende week hopen we iets meer omtrent het leven en do begrafenis van dezen vooraanstaanden leider op Gerefiormeerd, "Kerkelijk en Theologisch terrein mede te deelen. Dr Dosker was 71 jaar oud toen hij in zijn Heiland ontsliep.

Henry Dosker was een van de intiemste jeugdvrienden van wijlen Prof. Bavinck. In mijn biografie over mijn voorganger heb ik het een en ander ook omtrent zijn vriend Dosker meegedeeld.

Lang heeft Dosker 'on'z'en Bavindc'niet overleefd. Waar mijn taak in deze rubriek zich bepaalt tot het doen hooren van , , persstemmen", kan ik hier niet meer over hem meedeelen. Maar de nadere bijzonderheden door „De Hope" beloofd, , hoop ik onze lezers onder het oog te brengen.

M O' h a m m e d a a n s c h e Z e: n d i n g.

Wezen wij een vorig maal op He zending, welke door Mormonen onder christenen-vs^ordt gedreven, thans vragen wij de aandacht voor de zending, welke van de Mohammedanen uitgaat. Daarover schrijft het „Evangelisches Missionsmagazin". De „Ref. Öchweizer (ons vorig nummer sprak bij vergissing van „kirchliche") Zeitung" nam het over. Het bepaalt zich tot Amerika als zendingsgebied.

Bijna in ieder land der aarde bevindt zich een Mohammedanenzending met opgeleide zendelingen, die van al het toebehooren der moderne christelijke zendingen voorzien zijn: traktaatjes, uitleggingen van den Koran, op de wijze der Bijbelkommentaren, tijdschriften en periodieken, vereenigiugen, Inlichtingenbureaus en onderricht in 't Arabisch voor pasbekeerden. De Islam lieeft bemerkt, dat hij als zendingskraclit totnogtoe og de huidige christenheid bitter weinig indruk gemaald heeft.

In Amerika heeft deze beweging niet zulk een belangstelling gaande gemaakt, als haar dragers gehoopt hadden. Mohammedanen hoofdzakelijk uit hei nabije Oosten, zijn aan de Amerikaansche kust geland en in de groote handelscentra als New York, Boston, e.a. hra^ht hun gemeenschappelijk geloof hen samen. Er zullen zich heden 50.000 tot 60.000 Mohammedanen in Amerika bevinden.

De beweging, Ameiika voor den Islam te winnen, begon in een voorstad van Detroit. Daar is ook de grootste mohammedaansche kolonie van 'theele land. Een rijk, syrisch Mohammedaan liet een zeer kostbare moskee bouwen, welker inwijding voor df mohammedaansche wereld een groote gebeurtenis was. Na een jaar evenwel bemerkte de mohammedaanscho begunstiger dat er oneenigheid heerschte: de zendeling van Indië predikte niet den orthodoxen Islam, waarover de mannen, die aan de spits stonden, ontsticM waren. De deelname aan de godsdienstige oefeningen in de moskee werd steeds minder. Tenslotte bleven nog maar weinigen aan deze zaak trouw en de strijd liep zoo hoog, dat de zendeling gedwongen was, Chicago vaarwel te zeggen, gesmaad door zijn eigen geloofsgenooten en zonder één enkelen Amerikaanschen bekeerling, die hem zou hebben kunnen troosten. De moskee werd aan de stedelijke overheid van Detroit verkocht en door deze als hotel gebruikt. Hierop kwamen de tegenstanders weer in verzet mei de bewering, dat, wat eens moskee geweest was, moskee blijven moest — en brachten de zaak voor den rechter. De onderhandelingen zijn nu al twee jaren slepende; het gebouw is gesloten en is noch de stad, noch den Mohammedanen van nut.

In Chicago werd een huis in een moskee veranderd. Vandaar gaat somtijds de opwekking tot gebed uit door middel van eëh fonograaf. Succes hadden ze alleen onder de zwarten. Men schat het aantal negers, dat tot den Islam is overgegaan, op ongeveer 900.

Eien onderwerp, dat met de invoering van den Islam aan d; e orde zou komen en bij de negers onmiddellijk weerklank zou vinden, is de gelijkstelling der rassen. De „Moslem Sunrise" schreef in Januari , 19^4: „Een vereeniging werd opgericht ter be^'ordering van islamietische broederschap onder de pasbekeerden. De leden moeten elkaar wekelijks oi om de 14 dagen bij één van hen ontmoeten, om elkaar wederzijds nader te leeren kennen. Voor de ©erste maal in hun leven zullen zij ervaren, wat mohammedaansche broederschap beteekent. In de , christenheid, wierd deze geest door politieke belangen vernietigd, ofschoon iedere godsdienstige voorman ernaar streefde, den geest der broederschap in te voeren. Hij is in de christelijke landen geheel verdwenen — een bewijs, dat de dagen voorbij zijn, waarin het Christendom te gebruiken was."

Oflk in New York hebben de Mohammedanen zich eeaa lering geschapen. Een zendeling, van Madagaskar afeomstig, werkt onder de negers in Hariem, evenwel zonder merlcbaar resultaat; tot op heden heeft hij nog geen moskee kunnen openen.

Een groote verrassing was 't bericht, dat in Yonkers bij New York niet minder dan 900 blanke Mohammedanen, waaronder eenige pasbekeerden, regelmatig hun godsdienstoefeningen in North Broadway houden. — Een ander tooneel van nijveren arbeid is St. Louis. Toch is 't resultaat daar nog geringer dan in Chicago. De zendeling aldaar betreurt het weliswaar zeer, dat geen enkele blanke zich ertoe bewegen liet, mohammedaansch Mufti (Priester) te worden; toch kan hij op meerdere zwarte priesters trotscii zijn.

HEPP.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 januari 1927

De Reformatie | 8 Pagina's

Pers-stemmen.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 januari 1927

De Reformatie | 8 Pagina's