GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

KERKELIJK LEVEN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

KERKELIJK LEVEN

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

Zelfbescbikkingsrecht van Gandiclaten.

Opnieuw wordt er in onderscheiden kerkelijke bladen geageerd tegen wat men wel genoemd heeft het zelfbeschikkingsrecht der Candidaten.

Men leest thans weer evenals vroeger, dat een Classis na afgelegd praeparatoir examen een Candidaat beroepbaar stelt, terwijl de Candidaat vaak in hetzelfde blad, dat hij eerst na twee of meer maanden beroepbaar is of dat hij wegens voortzetting van zijn studiën voorloopig geen beroep' in overweging kan nemen.

Nu zoekt men de fout hiervan dikwijls alleen bij de Candidaten.

Maar daarmee doet men hun onrecht.

De schuld ligt evenzeer 'bij onze kerken.

Zij lieten te Groningen de gelegenheid voorbijgaan om in deze een afdoenden maatregel te treffen.

Zij bepaalden wel, dat een Candidaat na een jaar weer verienging van het recht tot proponeeren heeft aan te vragen bij zijn Classis, 'indien hij' zulks begeert.

Feitelijk heeft thans iedere Candidaat tot den Heiligen Dienst het recht om een jaar lang rond te preeken.

Wil hij vóór dien tijd de pastorie ingaan, dan dient hij dat op de een of andere wijze bekend te maken.

Dat nu leidt tot ongezonde toestanden.

Wij wezen er de Synode ook even op.

Even.

Misschien vraagt men, waarom wij hier niet nadrukkelijker hebben gewaarschuwd.

Wij voelen, dat wij in deze wel tot eenige rekenschap verplicht zijn.

Dat wij er niet breed over gesproken hebben, vindt hierin zijn grond, dat wij geen vrijmoedigheid 'hadden om al te yeel beslag op den Synodalen tijd te leggen.

Wij vroegen niet steeds het woord, wanneer wij iets te zeggen hadden, maar meestal alleen, wanneer wij meenden, dat wij niet zwij'gen mochten.

Daarom lieten we ook dit piunt verder glippen.

Maar dat er thans weer tegen de bestendigde praktijken geprotesteerd wordt, verwondert ons niet.

De .Synodale Commissie, welke deze zaak te behandelen had, heeft, wat er in onze kerken ten dezen opzichte leeft, niet scherp' genoeg aangevoeld.

Daarover te klagen, helpt niet.

Beter is het, dat de zaak zoo zachtjes aan weer opi de mindere kerkelij'k'e vergaderingen aan de orde wordt gesteld.

En dan niet in het vage.

Men moet niet een voorstel ontwerpen, in .dezer voege: de Synode treffe maatregelen, waardoor enz.

Neen, .men kome met een konkreet voorstel.

Dat alleen brengt verder.

Vroeger deden we zulk een konkreet voorstel aan de hand.

Het kwam hierop neer: de Jcerfcen geven aan de met gunstig gevolg praeparatoir geëxamineerden de bevoegdheid om gedurende drie maanden eein stichtelijk woord in de kerken te spirefcen, ; waama een beroep op hen kan worden uitgebracht, - tenzij deze termijn op verzoek van den geëxamineerde door de Classis is verlengd.

Dan is het recht der kerken gered.

En tevens wordt aan redelijke wenschen van de Candidaten voldaan.

de Candidaten voldaan. Wij hebben vroeger reeds de redenen opgegeven, waarom we een tijd van enkele maanden om zich in de gemeenten te oefenen vóór zij voor een beroep worden gesteld, noodzakelijk .achten.

Wij zullen, niet in herhaling treden.

Alleen zouden we nog met een enkel woord willen waarschuwen tegen beginseldraverij.

Er zijn er, die zich op het strenge standpunt plaatsen.: een Candidaat is aanstonds na zijn praeparatoir examen beroepbaar. Als hij dus ..een ^beroep ontvangt en hij krijgt er binnen de «drie weken van beraad geen ander bij, dan moet hij dat aannemen en beschouwen als de roeping Gods.

Dat nu lijkt ons meer wettisch dan principieel.

Indien wij gelooven, dat er verscheidenheid van gaven onder de predikers en onder de kerken zijn en dat niet iedere predikant even geschikt is voor iedere gemeente evenmin als iedere gemeente geschikt voor lederen predikant, dan hebben wij oo'k bij Candidaten den weg der middeleui betreden, opdat kerken, en leeraars zooveel mogelijk'bij elkander passen.

IVIen geve het toch niet onzen Candidaten, die zich niet verdedigen kunnen na: het is hun om veel beroepen te doen.

Dooft bij onze Candidaten het idealisme niet!

Denominations. .

Amerika is het land der denominations, van de i spiitzucht der kerken.

Het getal der godsdienstige gezindten loopt daar ; ver in de honderden.

We lazen ergens van meer dan driehonderd.

Toch, al hebben wij het zOiOver nog niet gebracht, telt ons land ook mee.

Evenwel, een betrouwbare statistiek hebben we hierover niet.

Onlangs kwam, 'naar „De Standaard" meldde, j Dr Stegenga, Luthersch predikant te Amsterdam, • tot het ïespektabele getal 67.

Hier volge de opsomming:

1. Ned. Hervormden, 2. Waalsch Hervormden, 3. Chr. Gerefoimeerden, 4. Chr. Afgescheidenon, 5. Afgescheiden gemeente, 6. üeretormeerle gemeante, ''• j Oud Gereformeerden, 8. Vrije Gereformocrden, 9. Ge" ; ref. gcnxeeute onder het-kruis, 10. Oud Gerei, gemeente onder het Icruis, 11, Calvinistische Prottótanten, 12. ' Evangeliscti Lutberschen, 13. IJerste'ii Lutherschen, 14. Doopsgezinden, 15. Gedoopte Christenen, 16. Remonstranten, 17. Chr. Evang. Gemeente) 18. Vrije Chr. Evang. Gemeente, 19. Vrij Evangclischen, ; 20. Hersteld Apostolischen, 21. Hersteld Apost. Zeadingsgem. v. d. Eenheid der Apostelen, 22. Oud-Apos-

tolische Hervormden, 23. Roomsch-Katholieken, 24. Oud-Roomschen, 25. Liberaal-Katli.-Christel., 26. Nederl. Israëlieten, 27. Port. Israëlieten, 28. Poolsche Israëlieten, 29. Mozaïsche Israëlieten, 30, Oostenrijksche Israëlieten, 31. Russische Israëheten, 32. Duitsche Israëheten, 33. Vrije Gemeente, 34. Ned. Protestantenbond, 35. Christen-Socialisten, 36. Rehg-ieus Soc Verbond, 37. Theosofische Vereeniging, 38. Anthroposofische Vereen., 39. Orde van de Ster in het Oosten, 40. Christian Science, 4il. Spiritisten, 42. Sabbattisten, 43. Woodbrookers, 4'4. Smeden, 45. Leger des Heils, 46, Nationaal Reddingsleger, 4i7. Bijbelsche Zendingsgemeente, 48. Vrije Zendingsgemeente, 49. Ned. Zendingskerk, 50. Hernhutters, 51. Gemeenschap in de volheid van Christus, 52. Alg. Chr. Gemeente, 53. Broederschap in Christus, 54. Geloof in het verbond der Zaligen, 55. Gemeente des levenden Gods, 56. Pinkstergemeente, 57. Vergadering op deii grondslag van Mattheus 18:20, 58. Darbisten, 59. Mormonen, 60. Kerk van Jezus Christus, 61. Zevendedags adventisten, 62. Onafhankelijke Zevende-dagsadventisten, 63. Adventisten, 64. Vereen, tot het houden van Maranatha-preken, 65. Nieuwe Gedachte, 66. Vereen. „Wie denkt, overwint", 67. Vrije gedachte.

Plierbij moeten nog gevoegd worden de verscheidene buitenlandsche godsdienstige gezindten, waa, rtoe de hier wonende of tijdelijk vertoefonde Engelschen, Duitschers, enz. behooren. Zelfs zijn Mohammedanen, Boeddhisten en Confucianen in Amsterdam vertegenwoordigd.

Dit lijslje geldt dan, gelijk men gemerkt zal hebben, alleen Amsterdam.

Tech kan het niet' geheel juist zijn.

Dat de schismatieke kerken (in H. V.) er niet op' voorkomen, kan nog daaruit verklaard, dat ze nog niet bestonden, toen het lijstje werd samengesteld.

Maar dat de GeTeformeerde Kerken is al heel wonderlijk. ontbreken

En dat al die Gereformeerden en Afgescheidenen en Calvinisten bij hun juisten naam zijn genoemd is al evenzeer aan twijfel onderhevig.

Elders vonden we een ander lijstje.

Ditmaal alleen van de kerken der Gereformeerde gezindheid.

Dit liep' tot twaalf o'f wil men tot dertien.

Behalve de Gereformeerde Kerken in Nederland, de Christelijke Gerefonneerde Kerk in 1892 gesticht door hen, die bezwaar hadden tegen de vereeniging in 1892, en Behalve de-vele Gere form Pierden, die in de Hervormde Kerk zijn, kan men nog 10 Kerken en Gemeenten tellen:

1. de Gereücrmeerde Gemeenten in Nederland-; deze omvatten sinds 1907 . de zoogen. Ledeboeriaansche Gemeenten en enkele van de vroegere Geref. Gemeenten Q, nder het Kruis, samen 28.

2. de Oud-Gereformeerde Gemeenten; deze zijn 9 in aantal, n.l. te Amsterdam, Genemuiden, Gouda, 's Gravenhage, Kampen, Rotterdam, • Schcveningen, Stolwijk en Zwolle.

3. de Oud-Gereformeerde Kerk, welke 4 gemeenten omvat, n.l. te Broek onder Akkerwoude» Bruinisse, Colijnsplaat en Zierikzee.

4. de Nederduitsch Gereformeerde Gemeente, waartoe 2 gemeenten behooren, n.l. te 's Gravenhage en St. Maartensdijk.

5. de Oud-Nederduitsch Gereformeerde Gemeente, die eveneens 2 gemeenten omvat, n.l. te Melissant en te Stad aan 't Haringvliet.

6. de Vrije Gereformeerde Gemeenten, 4 in aantal, nd. te Amersfoort, Kooten, Melissant, en Zeist.

7. de Gereformeerde Gemeenten onder liet Kruis, 2 in aantal, n.l. te Enlthuizen-Andijk en te Rijssen.

S. de Doïdtsch-Gerefo-nn. Gemeente te Kampen.

9. de Vrije Gereformeerde Gemeente, gewijld aan den eeredienst der Synode-Nationaal, gehouden 1618 —1619 te Achterberg (Rhenen).

10. de Gereformeerde Kerken in Hersteld Verband.

Deze lijst zief er koxrekter uit.

Of opk 'hierin geen groep' is vergeten ?

Als wij ons niet vergissen, is er nog een apart groepje, dat te Oosterbeek een kerk' heelt.

Ook de Vrije Ptesbyteriaansche Kerk te Rotterdam zou hier kunnen zijn vermeld.

Dit dringt ons tot de vraag: wie geeft ons eens een geheel juiste statistiek? .

Om de verschillende gessten en richtingen van onzen tijd te kennen, is dit niet van belang ontbloot.

Maar dan is het gewenscht, dat men den officiëelen naam eener-kerk vermelde', indien zij ©r althans één heeft, tevens het aantal ke.ken, welke tot do groep behooren (bij de kleinere groepen liefst gespecificeerd), den naam van voorganger of voorgangers, het aantal leden ongeveer, een zoo objektief .piogelijke weergave van hun standpunt.

Wie zulk een statistiek samenstelt, vindt ons blad bereid, haar op te nemen.

-s Naar fle Donaulanden.

schrij­ Wanneer dit nummer verschijnt, vertoeft ver dezes naar hij hoopt, in Budapest.

Reeds vooi een paar Jaar ontving hij de uitnoodiging om in Hongarije en omliggende landen akademische vc-ordrachten tejïomen houden vooral over dogmatische onderwerpen.

Door omstandigheden werd het gevolg geven hieraan uitgesteld tot nu.

Hoewel ik ook nu een ernstige reden tot uitstel zou kunnen laten gelden, durf ik mij, nu alles voer mijn rondreis in Hongaiijei, Roumenië en Ïsjecho-Slowakije in orde gebracht is, niet meer te onttrekken.

Op mijn reisplan staan ook Ween en en Zurich, om in persoonlijk kontakt te treden met de Gereformeerden in die beide steden.

Ik vrees echter, dat dit laatste er wel bij zal inschieten.

De moeilijkheden om voordrachten te 'houden en een enkele maal te preeken in landen, wier taal men niet verstaat, wier graad van ontwikkeling men niet kent, met wier „volksziel" men nog niet in nauwere aanraking is geweest, worden door mij sterk gevoeld.

Als ik mij voior mijn stof praepareer, is het mij soms, of ik op avontuur steven.

En toch hoop ik, dat de zaak van het internationaal Calvinisme er door gediend zal worden.

Want hoe vreemd Calvinisten uit verschillende landen spms tegenover elkander staan, er is een eenheid der beginselen, een gemeenschap . van belijden, een ware sympathie des geestes.

In een paar artikelen hoop' ik in deze rubriek enkele indrukken weer te geven.

In deze rubriek.

Dat beteekent alzoo, dat ik niet bedoel een algemeene reisschets te geven, maar gedachten over het kerkelijk' leven in die landen, speciaal het Gereformeerd kerkelijk leven en wat daarmee in rechtstreeksch verband staat.

Als het mij lukt eenigszins geschikte fotot's te nemen, zullen die in de artikelen worden opgenomen.

HEPP.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 april 1928

De Reformatie | 8 Pagina's

KERKELIJK LEVEN

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 april 1928

De Reformatie | 8 Pagina's