GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

EVEN PARKEEREN.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

EVEN PARKEEREN.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

In de Soep!

Wij zitten leelijk in de soep mei onze praclische ethiek. Of liever met wat Calvijn noemde: het gebruik van het tegenwoordige leven. Vroeger was de situatie hoogst eenvoudig. Men dronk in christelijken kring zijn glaasje. Er was daarbij verschil in de gebruiken, vooral een geografisch verschil.

Hier dronk men slechts lichte dranken in betrekkelijke maligheid, daar voelde men vrijheid in maat en graad veel verder te gaan.

Voorts maakte men veel werk van een bruiloft en deze lieden zouden verwonderd hebben opgezien, als gij hen had gezegd, dat hun samenspraken, die zij bij zulk een gelegenheid tot diep in (Jen nacht uitvoerden, tooneelspel waren. Behoudens nu dat zondagsche of ook' daagsche glaasje en dat oolijke bruiloftsgedoe, was het leven van deze geloovigen streng afgepaald.

Het café, de sdiouwburg, het biljart, ja ook het concert en de sport lagen aan den Breeden Weg. Op den Breeden Weg liep men in een sporttricot en in een skibroek, op den Smallen Weg had de rok een zekere lengte en de kous een bepaalde mate van ondoorzichtigheid.

Ik schrijf dat waarlijk niet om er de gek mede te steken, in deze puriteinsche opvatting was de kracht om een eigen levensstijl te willen. Maar, gepaard aan de zwakheid, dat men dien eigen levensstijl niet kon zien en daarom in willekeur verviel.

Wat ethiek moest zijn, werd mos'. Vooral bij de tweede generatie. Sterk kwam dit uit bij de Zondagsviering. Zaterdagavond, klokke twaalf ging de Zondag in, om Zondagavond klokke twaalf te eindigen. De Dag des Heeren werd maar al te vaak een Dag des Menschen, waarin het leven min of meer werd gekweld, maar niet tot de Vreugde des Heeren inging.

Toen kwam de omkeer. Het moderne leven verbrak veel van de schotjes, die wij hadden opgericht. Niet elke bepaling van de christelijke zede bleek voor de christelijke rede te handhaven. Met name gingen wij inzien, dat de oude Schotten ons wel eens het een en ander hadden geïmporteerd, dat plus CaMniste que Calvin moest genoemd worden.

De mensch ging eens op zijn andere zijde liggen. Hij ging de dingen op zichzelf be­

schouwen. Van alle onvruchtbare dingen is dit één der onvruchtbaarste.

Men kan een ding niet uit de wereld halen om het in het luchtledig te bestudeeren. Adam beschouwde de verboden vrucht op zichzélf, zij was begeerlijk tot spijs(. Welnu, zoo zitten wij in de soep. Ons christelijk leven heeft goeddeels alle stijl verloren. De oude leuze: Voor Kerk, Staat en Maatschappij, moet worden aangevuld met: Tooneel, Sport enz. enz.

Wie een weekagenda bestudeert in een christelijk blad, ziet hoe het leven der christenen zich beweegt tusschen twee soorten van prikkelingen: opwekkingen, zoowel religieus als politiek en ontheffingen in den vorm van turndemonstraties en zoutelooze kamerstukjes. Wij zitten in de soep! Hoe komen wij daaruit?

Allereerst door onverbiddelijk op te houden met, zooals te veel gebeurt, de zede of veronderstelde zede van het gereformeerde volksdeel tot grondslag van de practische ethiek te verklaren. Door weer geloovig te gaan vragen naar den eisch Gods voor ons leven.

Voor ons tegenwoordig leven. Zijn eisch voor Zijn krijgsknechten, die Zijn Aangezicht willen zien en Hem dienen. Dan komen wij zeker uit de moeilijkheid. Er zijn twee fouten, die zich altijd wreken. De eerste fout is, dat wij gaan transigneeren met den eisch Gods voor ons leven. Dit is veelszins de fout van onze dagen. De andere fout is, dat wij gaan binden, waar Gód niet bindt door Zijn Woord.

Dat was, als ik het goed zie, voor een deel de fout van een vorig geslacht, op dit terrein. God geve ons het licht van Zijn Geest. Tot het verstaan van het rechte gebruik van het tegenwoordig leven.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 maart 1936

De Reformatie | 8 Pagina's

EVEN PARKEEREN.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 maart 1936

De Reformatie | 8 Pagina's