GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

EVEN PARKEEREN.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

EVEN PARKEEREN.

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Irredenta.

Gewoonlijk spreken wij met een zekeren van „Christelijk Europa". spot

Dat staat ons niet mooi.

Gods Geest heeft in den eersten Lijd der Christelijke Kerk zelf de richting van het evangelie van het Oosten afgewend' en naar het Westen gekeerd.

Nu is het waar, dat de afval der Christenvolkeren groot is, maar niet minder erg, eigenlijk nog erger, is de afval van de Kerk en van de geloovigen van hun verheven ideaal.

Hlet Christendom is geen zaak van een dorpskerk of van een stadsparochie, het is een wereldzaak omdat Jezus een Wereldkoning is.

Nu zenden wij onze zendelingen naar onze koloniën : God zegene dezen arbeid.

Mocht hij maar meer wortelen in de Gemeente, ja, in het gemeentelijk léven. • - .. .

Van den kansel en in de gemeentevergaderingen kon wel eens meer over 'de Zending gesproken worden.

Zoo van die bulletins gegeven worden van het slagveld van het Koninkrijk der Hemelen.

De gemeente zou op deze wijze van GEEF-kerk meer LEEF-kerk worden.

Gfij maakt mijn hai-t wijd, jubelt de dichter van Psalm 119.

Dat wil God' ook bij ons doen. • O, wat veorijkt dat het hart als wij ons lid gevoelen van die machtige beweging, die sinds het Pinksterfeest de wereld vervult.

Maar wij zitten nog zoo tot den jiek toe in die opvattingen, waarin wij geleerd hebben onze ziel te isoleeren van de gemeenschap, waarin de .Heilige Geest de schatten van Christus uitdeelt.

Op zeker dorp had men de onderscheiding tusschen Kerk-christenen en schuurtjes-christenen. De qualiteit van die laatsten werd beter geacht.

Och', wij hebben allen veel schuurtjes-achtigs. "WHj hebben vaak ook een schuurtjes-bijbel, een dunne verzameling van uitgekozen gedeelten uit de Heilige Schrift.

Dat uitkiezen is daarenboven meestal een uilrukken.

„Teksten voor mijn ziel" zouden wij. op deii band van dien schuurtjes-bijbel kunnen drukken.

Maar Gods Woord voor onze ziel is anders! Als Gods Woord waarlijk vat op ons krijgt, zie dan komen wij in één trillende beweging van verlerend verlangen naar hel geweldig komen van het Koninkrijk!

Maar daarbij zullen wij, bij alle liefde voor de Zending in onze Koloniën, de irredenta in Europa niet vergeten.

Die streken, vanwaar ons het zuivere Woord' werd gebracht, waar het bloed der martelaren heeft gevloeid', wier bewoners tot ons zijn , uitgeweken en edele krachten hebben toegevoerd aan ons volk.

Met name zullen wij daai-bij hebben te denken aan Bielgië en aan Frankrijk.

Er is een begin van actie, ook .van eA'angeUsatorische actie onzerzijds in België 'en in Frankrijk.

In ons Centraal-Verband van Evangelisatie-commissies zit ook een vertegenwoordiger van de Geref. Kerk van België en 'broeders en zusters uit het Zuiden komen jaarlijks met ons op onze evangelisatie-conferentie samen.

Onze Auto-Zending parkeert ook in het Vlaamsche land' en De Open Poort wordt ook boven de Schelde veel gelezen.

Dat verband' moet inniger worden. Als God' ons in een schuurtje brengt, doet Hij ons ook in een schuurtje leven, maar als wij er knusjes inlcruipen, gaan wij dood.

Wat zou hel schoon , zijn, als wij eens vijftig candidalen konden leenen aan iBelgië!

O, deze tijd is benauwend, als wij Item doorgaan met de handen in de zakken, .maar hij is schoon als de voeten geschoeid zijln met de bereidheid van het evangelie des Vredes!

Europa heeft het evangelie noodig! „Christelijk Europa"? !

Maar wat is het Christendom voor u?

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 mei 1936

De Reformatie | 8 Pagina's

EVEN PARKEEREN.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 mei 1936

De Reformatie | 8 Pagina's