GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

EVEN PARKEEREN.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

EVEN PARKEEREN.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De wereld onder bet kruis.

•Welk een wereld! ' Onze crapaud' staat in het bloed en onze biireau'stoel. rust op doodsbeenderen.

Over onze pretjes, ook over onze talrijke christelijke pretjes hangt de damp van het moordgas. Wij spreken onzen Catecliismus na, waar hij spreekt van een jammerdal, tegen welke uitdrukking ik bijna een gravamen heb.

Als wij profeten hadden, zouden zij bij vele plechtigheden en luchtigheden van ons bestaan hun wee u! uitroepen en getuigen: „Ik zag en zie: het vruchtbare veld was een woestijn!" Maar wij hebhen geen profeten.

iUs wij ze wel hadden, zouden wij zeggen: Niet zoo somber. Eerwaarde! Van den Heere HEBRE, Die een twist heeft met de volken, hooren wij weinig. Wij denken, om zoo te spreken, in andere categorieën, wij spreken van crisis, productie, , inflatie, expansie.

Zoo heeft iedere üjd zijn eigen stempel, de ©ene tijd heeft profeten, de andere referenten. En refe^ renten zijn knapper! Ook hebben wij den weledelgeboren 'heer Geiz o n d Verstand Senior. Dat is een practisöhe vent.

Heel in de verte is hij nog familie van dte W ij s- h e i d, vandaar dat hij nog wel ©ens spreekt van de Voorzienigheid' en van het Opperwezen. Zulke woorden doen altijd goed üit den mond van een verstandig man. Maar van jonger datum zijn andere familieverbintenissen. De grootste roem van deze familie dateert uit de dagen van de Fransche Revolutie, toen een telge uit dit roemrijk geslacht den Troon der Rede beklom. Later is de familie wat verburgerlijkt, van het paleis ging zij naar de sociëteit, van de sociëteit naar het volkslokaal.

De Heer Gezond Verstand Senior is de laatste dagen wat kortademig, want hij loopt de heele wereld rond om den brand te sussen zooials hij zegt.

Hij ondervindt daarbij zeer veel tegenwerking van Mevrouw M y t h a. Dat is, zooals u wel hoort, iemand van klas­

sieke familie. Overigens doet haar verschijning, haar vocabulaire en haar uitspraak meer denken aan de Gasse dan aan den Olympus!

Maar haar liefde voor bloed is klassiek. Nero noch Atlila behoeven zich voor haar te schamen. Veelszins verlaten staan de kerken, die men vroeger het Huis des Gebeds noemde en waar nu wel eens iemand naar toe fietst om een goeden spreker te hooren.

Trouwens, goede sprekers hebben wij wel en goede schrijvers ook. En vooral zeer veel goede menschen! Dat is wel fijn! Maar profeten hebben wij niet en van den Heera HEERE, Die een twist met ons lieeft, hooren wij liever ook niet. Wij hebben veel met ons lichaam te dioen in deze dagen en ook met onze ziel.

Gelukldg wie kan zeggen: ik heb het geloof behouden, het geloof in een christelijke ziel. (Ge»loofsbelijdenis artikel... nu, het wil mij op het oogenblik niet te binnenschieten.)

Inmiddels staat onze crapaud in het bloed, rust onze bureaustoel op doo'dsbeenderen en is het vruchtbare veld een woestijn.

Maar boven deze wereld' verrijst het Teeken des Ki-uises!

Want God heeft deze wereld, waarin de geloo^ vigen een klein kuddeke zijn, waarin de kerken verlaten staan, waarin het heidendom opleeft, en de afval om zich heen grijpt... God heeft deze wereld betrokken in de verlossing van Jezus^ Christus. ""^i^iLlpft'

Juist, omdat God deze wereld beti-okken heeftin de verlossing door den Menschenzoon, heeft Hij haar gesteld onder het kruis, zooals Hij de kerk heeft gezet onder h, et kruis.

Geen rede nocli mythe kunnen bet zuchten der schepping verdooven, dat roept, niet om expansie noch om brood, noch om een Fü'hrer, maar om de openbaring der kinderen Gods. Boven deze bloedende aarde staat het teekeoa des kruises, het symbool der verlossing!

o E, enge Hoopi van alle zielen Wat nood ontsta, geiuk verdwijn', De opstandelingen en die knielen. Zij sclireeuwen allen: Beer, verschijn! Doe voor het ongeloof een wonder! Wees ons geloof een to'everlaat! Los van U, gaat de wereld onder! Heer! houd haar vast! en zij bestaat!

(D'6 Méro'de.)

N. Bi.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 november 1937

De Reformatie | 8 Pagina's

EVEN PARKEEREN.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 november 1937

De Reformatie | 8 Pagina's