GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

UIT DE SCHRIFT

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

UIT DE SCHRIFT

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Bewaart uzelven in de liefde Gods. Judas: 21.

Moiest-risico der Kerk?

Sinds de haat lieerschappij voert in de wereld en het geweld van den oorlog zicli Iioe langer hoe brutaler openbaart, is er nergens meer veiligh e i d.

Wie kan zijn leven, zijn gezin, zijn goed, zijn bloed, zijn vaderland, zijn volk nog veilig bewaren ?

Overal loert en dreigt liet gevaar.

Zicia veilig stellen, zich bewaren, dat zijn toovcrwoorden geworden in deze onveilige wereld, waarin niemand en niets gespaard wordt en niets kan worden bewaard.

Daarom overal schuilplaatsen, loopgraven, safekelders, loevluchten; het „safety first", veiligl\eid vóór alles, is een wereldwoord geworden. En in weerwil daarvan, overal, op het land, op de zee, in de lucht en in de aarde onveiliglieid in de ergste 'mate.

Maar is er ergens meer onveiligheid dan in de 'Kei-k? Zij leeft van liefde, en liefde is zoo breekbaar. Het moleslrisico is voor de Kerk wel het allerhoogst. Wie durft aan haar een polis voor verzekering af te geven?

En, wie kan zich zelve n bewaren? Niemand.

Alleen geweldige afweer en tegenweer, en liet genot van een onaantastbare dekldng geeft er nog eenige kans op, al blijft zelfs die kans onzeker.

En in deze wereld, bij het begin van een jaar vol onzekerheden en dreiging, spreekt God door 'Zijn Woord tot Zijn kerk: Maar gij' geliefden, bewaart uzelven in de liefde Gods.

Judas schrijft in zijn zendbrief over de geweldige conflicten, die liet einde der tijden ontketenen zal. Zijn vermaan geldt dus de periode tusschen Christus' komst in liet vleesdi en diens wederkomst ten oordeel. Dit is de tijd, waarin wij thans leven, en waarin de tegenstellingen tusschen haat en liefde, leugen en waarheid, kerk en wereld zich al scherper afteekenen. Wij kunnen wel niet lezen hoe laat het is op de klok des hemels, maar tusschen komst en wederkomst van 'Christus geldt altijd de voorzegging: het einde is nabij! De adventsklokken der eeuwigheid luiden over ons hoofd. Het tegenwoordige leven, met al wat er in geschiedt, dient die wederkomst; elke seconde brengt die nader. De krachten van dat in luister komend koninkrijk werken reeds nu in de kerk, in 't hart en leven der geloovigen, in de Kerk van Christus. Alle machten van goddeloosheid in de wereld, en alle haat der spotters kunnen dal koninkrijk niet tegenhouden, ook niet als zij verraders en handlangers hebben in de kerk: dwaal- Iceraars, leugenprofeten, natuurlijke menschen, den Geest Gods niet hebbende, die scheuring verwekken, en afval door de macht van den haat uit de hel, zoodat die kerk zich naar binnen zoowel als naar buiten onveilig voelt.

En daar komt zoo heerlijk rustig het woord: maar gij, geliefden, bewaart uzelven in de liefde Gods! De krachten, die het wereldleven belieerschen en waarmee de kerkverwoesters ageeren, zijn machten van haat uit de hel; zij vormen zonde-gemeenschap en haatgemeenschap. Maar gij geUefden, bewaart uzelven in de liefde Gods. Hier is de Kerk; zij leeft van liefde; zij ademt in de liefde; ze wordt door de liefde beschermd; ze is in de liefde veilig. Het s c h ij n t zoo anders; de kerk is immers een open stad, onbemuurd, zonder wal of poort, open voor lederen vijand, bloot voor elke aanranding, zij tabernakelt onder open hemel, haar wijngaard is onbeschermd, wie wil, kan die vertreden. Maar de werkelijkheid is andersom. Die kerk alleen biedt veiligheid in deze zoo onveilige wereld. Want Gods liefde is een vurige muur rondom haar. Welke macht van haat uit de hel en de wereld zou bestand zijn tegen de liefde Gods ten opzichte van Zijn erfdeel, dat Hij gekocht iheeft met het bloed van Zijn eigen Zoon? Belijders, gij zijt veilig, ook in dit bloedjaar 1940.

Die gedachte kweekt geen valsche lijdelijkheid; zij roept de kerk op in de mobilisatie van haar Koning. Want zich bewaren in de liefde Gods, dat 'is geen zaak van sentiment, of van stichtelijke gevoeligheden, waardoor de activiteit wordt verlamd, en de geloovigen buiten het leven worden gedrongen, in een valsch isolement.

Neen, het is een kwestie van gehoorzaamheidzonder-meer; maar van zulke gehoorzaamheid, die opbloeit en vrucht draagt door het geloof.

Want Christus heeft het zelf gezegd: gelijkerwijs de Vader mij liefgehad heeft, heb ik ook u liefgehad; blijft in deze mijne liefde. Indien gij mijne geboden bewaar t^ zoo zult gij in mijne liefde blijven, gelijkerwijs ik de geboden mijns Vaders bewaard heb en blijf in Zijne liefde.

Daaraan gedenkende, verstopt de Kerk zich niet vreesachtig op het eerste alarmsignaal, maar zij werpt zich midden in den strijd en.overwint onder haar v, an God gezalfden Koning.

Zij behoeft geen verzekering voor moleslrisico te sluiten.

De navigatie van het schip der Kerk is veilig.

Ofschoon schijnbaar onbewapend, koerst het door mijnen en torpedo's, door kruisers en onderzeeërs heen.

En het bereikt de haven harer begeerte.

Op het compas der liefde.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 januari 1940

De Reformatie | 8 Pagina's

UIT DE SCHRIFT

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 januari 1940

De Reformatie | 8 Pagina's