GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De kerk dan Christus, de brouw en het huisgezin.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De kerk dan Christus, de brouw en het huisgezin.

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

XIX.

Onder de vele zegeningen, die de Heere Jezus in staat en maatschappij heeft geschonken door de openbaring zijner kerk in de heidenwereld, behoort ook de positie der vrouw.

De vrouw stond in de heidenwereld zeer laag èn door de wetten die haar vernederden, èn door haar eigen leven. Doch de Kerk van Christus breidde hare handen naar haar uit om haar uit haren lagen stand op te heffen. Weliswaar zochten sommige kerkvaders de oorzaak van deze geringheid niet, waar zij werkelijk lag, namelijk in het egoïsme van den Staat en den hoogmoed des mans, die trotsch was op zijn kracht, maar in den vloek over de vrouw uitgesproken als een straf voor hare verleidingvan Adam. Maar men was toch overtuigd, dat Jezus Christus gekomen was, om de droeve gevolgen van dezen vloek weg te nemen. Ambrosius zeide daarentegen, dat men geen recht had, de vrouw alleen aan te zien voor de oorzaak van den val des menschen; de man, de sterkere was even schuldig. En in Jezus Christus, den Verlosser, is geen onderscheid van sexe. Alle kerkvaders zijn eenstemmig op dit punt; uit eenen mond leeren zij, dat er gelijkheid is tusschen man en vrouw, dat zij beiden gevormd zijn uit dezelfde stof, naar hetzelfde beeld Gods; dat zij dezelfde gehoorzaamheid, dezelfde kuischheid, dezelfde liefde hebben te betoonen; dat zij denzelfden strijd hebben tegen dezelfde verzoekingen, en dat zij eens zullen opstaan om te verschijnen voor de vierschaar van denzelfden rechter, die ze oordeelen zal, zonder aanzien des persoons. Hunne naturen zijn even goed en even slecht; de Heiland, heeft Augustinus gezegd, bewees dit ten overvloede toen hij wilde geboren worden uit eene vrouw.

Het was een groote onbillijkheid van de heidensche wetten, dat zij de vrouw verre beneden den man stelden en hare natuurlijkste rechten haar onthield, terwijl zij toch van haar de moeielijkste deugden eischten, voor wier overtreding zij zelfs in hare zwakheid geen voorwendsel mocht zoeken. Deze zwakheid was trouwens slechts die van haar lichaam; hare ziele was even energiek als die des mans. Al heeft God haar een teederheid geschonken, die haar gemakkelijker doet buigen voor de macht der indrukken dan de wil des mans, hij heeft dit gedaan om haar vatbaarder voor medelijden, voor medegevoel te maken. In omstandigheden, waarin moed geëischt wordt, toont zij dikwijls meer moed dan de man. Wie, zeide Gregorius van Nyssa in zijn bewonderenswaardig beeld der Christelijke vrouw, wie kan naast haar geplaatst worden in vroomheid, standvastigheid, toewijding?

Dit onderricht moest op den duur een grooten invloed uitoefenen op de vrouwen. Al de gaven harer ziel, door de heidensche maatschappij terneer gedrukt of vervalscht, konden zich vrijelijk ontplooien door het Christendom. De Christelijke vrouwen hebben van het begin af getoond een liefde, een teederheid, eene bescheidenheid, die het heidendom nooit gekend had. Men zou bijna geneigd zijn te zeggen, dat, daar zij meer dan de man de geestelijke vrijheid door Jezus Christus moest gevoelen, zij ook hare dankbaarheid aan den Heiland verlangde te toonen door eene toewijding, die groot was. De oude kerk handhaafde het Apostolisch bevel, dat de vrouwen in de openbare samenkomsten der gemeente niet mochten spreken; maar dit zwijgen belette haar niet in de maatschappij eene roeping te vervullen, die in overstemming was met haar karakter.

Wij zullen straks zien, dat de oude kerk haar heeft weten op te dragen eenen arbeid, dien hare natuurlijke gaven haar in staat stelden te volbrengen. Laten wij ons hier bepalen tot de herinnering, dat in de tijden der vervolging zij voorbeelden waren van liefde en moed, dat zij de gevangenen troosteden, de wonden der gemartelden verbonden, baden met de martelaren; dat zij, moediger dan leeuwen, zooals Chrysostomus zeide, de gruwelijkste pijni gingen ondergingen met een heroïsme, dat beter dan al het andere bewijst de meerderheid der Christelijke vrouw boven de heidensche. Later, toen de tijd der vervolgingen voorbij was, bleven de vrouwen zich in het algemeen onderscheiden door een werkzame vroomheid; terwijl de mannen op de gerechtsplaats bezig waren of naar de spelen der renbaan gingen, begaven zij zich ter kerk of leidden in de binnenkamer harer huizen een Gode gewijd leven. Chrysostomus haalde ze gaarne den mannen ten voorbeeld aan. Zij overtreffen ons, riep hij uit, in liefde voor den Heiland, in kuischheid en barmhartigheid voor de ongelukkigen, De geschiedenis heeft ons bewaard de namen van verscheidene dezer vrome vrouwen: wij zullen eenige noemen uit de laatste tijden des keizerrijks, om vooral het verschil te doen uitkomen tusschen de Christenen uit de hoogste kringen des levens en de heidenen van denzelfden stand. De jonge Melania, die groote bezittingen had in alle deelen des rijks, gaf ze aan de kerk voor de armen; zich zelve bood zij aan voor den dienst der ongelukkigen; zij reisde veel en trachtte overal ellendigen te ondersteunen, zieken te helpen, bedroefden te troosten. Paulla, afkomelinge van de familie der Scipio's en der Paulus-Emiliussen, weduwe van Toxotius, atstammeling der Juliussen alsmede Fabiola, volgden dit voorbeeld. Terzelfdertijd bezocht de vorstelijke Placilla de hospitalen, waar zij met eigen hand den kranken de nederigste diensten bewees. De keizerinnen Pulcheria en Eudoxia onderscheidden zich zoowel door hare geestesgaven als door de teederheid en zuiverheid van haren wandel.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 17 juni 1900

De Heraut | 4 Pagina's

De kerk dan Christus, de brouw en het huisgezin.

Bekijk de hele uitgave van zondag 17 juni 1900

De Heraut | 4 Pagina's