GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Gemengd nieuws.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gemengd nieuws.

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een keizerlijke strajoefening. — »De menschelijke ijdelheid aan de menschelijke ellende", zoo staat in gouden letters te lezen op den gevel van een groot hospitaal te Rio de Janeiro. Dit merkwaardig opschrift heeft de volgende geschiedenis:

Keizer Don Pedro van Bazilië, die een warm hart had voor de armen en ellendiger, wilde een toevluchtsoord stichten voor de kreupelen en gebrekkigen in zijne hoofdstad. Een verzoek om het werk te steunen-werd verspreid, maar er werd niet veel aandacht aan geschonken; althans de giften kwamen spaarzaam in. Nu maakte de keizer bekend, dat hij ieder, die voor 100, 000 Milreis teekende, den titel «Baron" zou verleenen, en die voor 250, 000 Milreis teekende, tot «Graaf zou verheffen. En zie, nu kwam het geld met volle stroomen in! Voor de ellende der armen had men niets over, maar aan ds ijdelheid offerde men gewillig.

De dag der inwijding kwam. Een groote menigte was verzameld Vol verwachting zag men op naar den gevel, waar het eenige sierstuk nog bedekt was. Einielijk viel het omhulsel En nu konden de nieuwe edellieden tot hun eigen beschaming lezen, wat hun keizer van hen dacht; ^De menschelijke ijdelheid aan de menschelijke ellende”

(Overgenomen.)

De Duitsche keizfr is gewoon, wanneer hij op een zijner oorlogsschepen verkeert of zich op de Hoheizsollern bevindt, zelf de voorgeschreven godsdienstoefening op Zondagmorgen te leiden. Zoo preekte onlangs de keizer met het oog op het vertrek van de Duitsche troepen naar China, over Exodus 17 : 11.

«En het geschiedde terwijl Mozes zijne hand ophief, zoo was Israël de sterkste; maar terwijl hij zijne hand nederliet, zoo was Amalek de sterkste."

Men meent algemeen, dat de keizer zelf deze preeken of godsdienstige toespraken opstelt. Van daar, dat de groene Amsterdammer een plaat, waarop Luther stond afgebeeld, den keizer vragende: «zoudt ge dat nu niet liever aan mij en de mijnen overlaten? ' liet afdrukken.

Doch het is uit goede bron ons bekend, dat de Duitsche keizer de predicatiën die hij voor het scheepsvolk houdt, laat opstellen door een van zijn hofpredikers, en zoo was ook de preek, die zoo veel opzien baarde, door een bekend predikant, die aan het hof den dienst vervult, van a tot 7 geschreven.

Een correspondent van de Zwolsche Courant verhaalt een en ander van «los Hermanos Penltentes" (de boetedoende broederschap) die men in Nieuw Mexico aantreft. De orde kwam in het begin der i6e eeuw onder Cortes uit Spanje naar het tegenwoordige Mexico, en heeft daar ondanks haar afgrijselijke practijken en trots de pogingen der Roomsch-Katholieke kerk om haar tegen te gaan, tot op dezen dag stand gehouden

De correspondent noemt wat haar aanhangers in de lijdensweken plegen een passiespel, maar erkent dat dit spel overigens niet met het Oberammergausche kan worden vergeleken.

Het is zeer moeilijk, bijzonderheden van hun verrichtingen te weten te komen. Een letterkundige van naam in Californië, de heer Charles F Lammis, viel onder de handen van een sluipmoordenaar, toen hij ee» photographic van een groep der Penitentes had genomen, op 't oogenblik dat zij bezig waren een broeder te kruisigen; want dit geschiedt op Goeden Vrijdag.

Gedurende de veertig vastendagen vóörPaschen blijven de leden der orde bijeen in de «Morada', een klein steenen gebouw, zonder vensters en zonder vloer, ver van alle bewoande plaatsen gelegen.

Gedurende dien tijd geeselen zij zich zelf en elkaar dagelijks ten bloede toe, en slepen een

zwaren boomstam, bij wijze van kruis, naar de »Campo Santo' of Calvariënberg, terwijl zij zich de bladen van de «Buckhorn Cactus", een groote doornige plant, in het vleesch drukken

Wij laten verder volgen wat de correspondent daaromtrent verhaalt:

Iederen nacht gedurende de heilige week zijn er optochten naar de sCampo Santo''; vooruit loopt de »pitero" of pijper en deze blaast een schril onnatuurlijk gejammer uit zijn instrument, zoodat den vreemdeling een huivering door de leden vaart als hij het aanhoort bij nacht, te midden van de spookachtige eenzaamheid in de bergen van N. Mexico. Een tweede gestalte draagt een houten crucifix en hierna volgen de boetedoende broeders. Naakt tot aan den gordel bewegen ze zich barvoets over het steenige bergpad. Soms is de processie vergezeld van meerdere hoofdlieden, en deze kunnen worden herkend aan banden of vlechten van Cactusdoorns om de slapen van het hoofd. De weg voert naar een kruis op een heuvel, waar de Penitentes nederknielen en hun gebeden prevelen; daarna wordt, als zij zich een duchtige kastijding hebben toegediend, de terugtocht naar de sMorada" aangenomen.

Het glanspunt van de verschrikkelijke comedie komt op Goeden Vrijdag; dan wordt het drama opgevoerd van de kruisiging. Eereleden van de orde, bekend onder den naam van »Hermanos de Luz" (broeders van het licht) zijn uitgenoodigd om het passiespel te helpen versieren; het zijn in den regel bejaarde en zwakke oudgedienden van de orde. Een hunner heeft een band om het hoofd van bladkoper of goudpapier, en stelt Pontius Pilatus voor; een ander draagt een lang wit kleed en een lange baard en verbeeldt Petrus; een jongeling is in vrouwenkleeren gestoken en speelt de rol van Maria, en zoo zijn er nog eenige imitatiën.

Om vier uur 's morgens verlaten de Penitentes hun Morada, twee aan twee, in zwijgende processie De »pitero" en de shermano mayor" gaan vooruit, de overigen volgen met sleependen gang naar de nCampo Santo". De borst en rug zijn ontbloot, het hoofd is onbedekt en ze gaan barvoets. ledere rug in de processie vertoont een massa roode striemen van de dien nacht doorgestane zelfkas tijding De man, die uitgekozen is om den Christus voor te stellen, komt wankelend in de achterhoede aan, onder het gewicht van een groot eikenhouten kruis. Om de lenden is hem een dunne doek gewonden, zooals Christus is voorgesteld aan het kruis; een roode vlek aan de linkerzijde verbeeldt de wond, die den Verlosser werd toegebracht; op zijn hoofd is een kroon van »Buckhorn cactus" gedrukt in het vleesch, zoodat hem dunne bloedstralen langs de wangen en over de schouders vloeien; zijn rug is een massa bloedig vleesch, door het herhaalde geeselen van de laatste week. Hoe iemand zulk een voortdurende pijn kan doorstaan en daarbij zulk een verpletterenden last ^ragen op den blooten rug, is alleen te verklaren door het tot waanzin opgevoerde fanatisme, dat soms een meer dm buitengewone kracht schenkt aan het individu.

De sombere optocht van ico tot 150 mannen en jongelingen beweegt zich langzaam naar den heuvel der smarte. De pijper blaast zijn marche funièbre, de broeders spreken geen woord en de toeschouwers, die op een afstand deze afschrikwekkende processie gadeslaan, volgen haar met angstige, bedrukte gezichten, al zijn ze het schouwspel reeds sedert jaren gewend.

Op den heuvel aangekomen, staakt de «pitera" zijn vreemdsoortigen doodenmarsch, de broeders scharen zich in een kring om een gat, dat in den grond is gemaakt, en op een teeken van den hoofdbroeder grijpen een half dozijn mannen den bebloeden ongelukkige aan, die onder zijn zwaren last den heuvel is opgewankeld, en binden hem met riemen en koeienhuiden aan het kruis vast Als hij zijn bewustzijn nog niet heeft verloren en uiterst devoot is, dan roept hij in zijn Spaansch dialect: »bindt mij niet, nagel mij vast aan het kruis, zooals onze gezegende Heiland werd gedaan!'' Als de man vastgebonden is zoo stijf als de «Vaque ros" dat weten te doen, wordt de doornenkroon vaster gedrukt op het bebloede voorhoofd, het kruis wordt opgelicht en met een schok in het gat geplaatst. Een rilling van smart gaat door het schepsel aan het kruis, hij mag zachtjes steunen van pijn, maar geen woord komt over zijne lippen; zijn nabestaanden en vrienden zouden het hem zijn leven lang verwijten, als hij zulk een zwakheid had getoond

Weer op een wenk van den «hermano mayor" wordt bet kruis uit den grond gelicht en naar be neden gelaten, een laken wordt over den machte loozen man gelegd en de banden losgesneden Dan dragen de broeders het bewustelooze lichaam naar de »Moroda", waar hij wordt bijgebracht en opge past; dikwijls duurt dit verscheidene dagen. Maar hoe verschrikkelijk ook de smarten zijn geweest die hij h id te doorstaan, en hoe nabij hij aan zijn dood geweest is, hij heeft glorie gebracht over zich zelf en over zijn familie voor lange jaren, en voortaan is hij bij ieder Paschen de held van het feest

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 16 september 1900

De Heraut | 4 Pagina's

Gemengd nieuws.

Bekijk de hele uitgave van zondag 16 september 1900

De Heraut | 4 Pagina's