GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Gemengd nieuws.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gemengd nieuws.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Eindelijk, De tachtig-jarige Pobedonoszew, sedert 25 jaren procureur der Heilige Synode der Griekschorthodoxe kerk, heeft den Czar om ontslag gevraagd. Dit verwondert ons niet. Pobedonoszew stond steeds conscientievrijheid in Rusland tegen. Nu die verleend is, heeft hij zeker geen lust meer zijn ambt te bekleeden.

In Duitschland is in de laatste 18 jaren het aantal studenten in de godgeleerdheid gedaald van 2000 tot 750. Indien dit zoo doorgaat, zullen er weldra tal van gemeenten zonder leeraar zijn. De hoofdoorzaak van deze vermindering is ongetwijfeld het rationalisme, dat in den nieuwen vorm van het Ritschlianisme sedert lange jaren aan de Duitsche Universiteiten den boventoon heeft.

De heiligen van Silo. In de stad Durham, Maine, bestaat eene eigenaardige secte, de .S'az«& o/.5'^27oA, die staat onder leiding van den evangelist Sandford. Deze secte, ook bekend als »De Heilige Geest en Wij" wordt door Holman F. Day in Leslie's Monthly beschreven. Day's bekendheid met Sandford begon aan den voet van een zandheuvel, dicht bij Androscoggin, waar hij hem aantrof in zijn eersten tempel, een oude holstede. Heel de bezitting van Sandford bestond toen in een kruiwagen en drie centen. Met dit kapitaal, zeide hij, op den heuvel »een kostelijken tempel ter eere Gods te zullen bouwen".

Toen de volgelingen van Sandford met zijne plannen bekend werden, boden allen hun diensten aan. In ongeveer een week was het funt^ament zoover gereed, dat de marmeren hoeksteen gelegd kon worden. Sandford werd beschuldigd, dat hij zichzelven wilde verrijken met de milde gaven zijner volgelingen, en vermaakte toen al de eigendommen aan »God den Almachtige", welke overdracht op het registratie-kantoor van Androscoggin geboekt werd.

Het aantul volgelingen nam bestendig toe. Bijna lederen dag kwamen nieuwe pelgrims, en meest met goed gevulde beurzen. Velen verkochten hunne boerderijen en kwamen zich vestigen bij den nieuwen tempel met hunne gezinnen. Sommigen stortten al hun geld in het gemeenschappelijk fonds. Het eerste vertrek, dat in den tempel werd afgewerkt, is een kamertje boven in den toren met ronde raampjes. Acht jaar geleden werd hierin een «heilige" geplaatst met zijn gezicht naar Jeruzalem om te bidden, en sedert dien tijd is er nacht en dag iemand, die in dit kamertje bidt. De bidders worden om de twee uur afgelost.

Toen de eerste tempel voltooid was, bedroeg het aantal heiligen reeds twee honderd. Zij hielden zich bezig met het onderzoek van den Bijbel en ter voorbereiding, om »hun herleefd apostolisch geloof' te verbreiden. Wat voor Silo noodig is wordt verkregen door gebed. Sandford verklaart, dat God nog nooit naliet om hem de gelden te bezorgen voor het werk, dat Hij hem heeft gegeven te doen. De eigendommen vertegenwoordigen thans eene waarde van ƒ 500.000.

De Heiligen van Silo zijn afkeerig van theologische geschilpunten. Het is hun te doen om »den Bijbel te beleven". Er zijn, zooals bekend is, schijn-tegenstrijdigheden in den Bijbel; zij zeggen, dat God van het menschdom niet vraagt om voor Hem de beteekenis zijner woorden vast te stellen. Gaan de zaken op den heuvel niet goed, dan is de Duivel neergedaald om moeite te verwekken. Dan begeeft men zich naar den »Toren van David" of het wapenhuis. Aan den muur hangen schilden, rondassen en allerlei wapenen. Met deze wapenrusting en met een Bijbel in de hand wordt, zoo onderstelt men, de duivel verdreven. Is dit gedaan, dan begeeft men zich naar den tempel en wordt dankdag gehouden.

Het eenige boek is de Bijbel. Wanneer Sandford niet in den tempel is om onderricht te geven en de beginselen der secte te verklaren, is er een der zes ouderlingen hiermee bezig. lederen Donderdag is er een vast-en bededag. Allen, die in den tempel hun verblijf houden, vergaderen dan in het grootste vertrek en blijven daar heel den dag in geknielde houding.

In naam vormen de Heiligen van Silo een coöperatieve vereeniging, maar iedereen weet, dat heel het gezag berust bij den evangelist Sandford. Hij geeft de wetten, verklaart wat volgens Gods Woord regel moet zijn van geloof en leven, maakt de plannen ter uitbreiding van de onderneming, en bepaalt wat er gedaan moet worden met de gelden die inkomen. Sandford verschilt hierin van Dowie, dat hij godsdienst en handelsondernemingen niet met elkaar wil vereenigen. Sandford heeft geen eigen beurs.

In deze secte is natuurlijk veel wat wij verkeerd achten. Doch men moet erkennen: zij tracht de gemeenschap der heiligen in praktijk te brengen.

WINCKEL,

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 28 mei 1905

De Heraut | 4 Pagina's

Gemengd nieuws.

Bekijk de hele uitgave van zondag 28 mei 1905

De Heraut | 4 Pagina's