Gemengd Nieuws.
Het Modernisme in China. De (Amerikaansche) Wachter schreef in zijn nummer van 22 Juni 1.1, dat onder de Christenen in China de z.g. hoogere critiek en de nieuwe Theologie door zendelingen wordt geleerd. Een zendeling schreef: »0e vijand heeft zijn dienstlznechten trouw aan het werk, zoekend de waarheid te verkeeren. Aan het Evangelie heeft China de grootste behoefte, maar hoe weinig zendelingen wijden hun leven aan de prediking van de groote boodschap van zaligheid I Scholen en inrichtingen van onderwijs, zegt men, zijn de middelen waardoor China moet verhoogd en behouden. Christus en Zijn Evangelie, de kracht Gods tot zaligheid, worden als niets geacht. Ik heb mij laten vertellen, dat van de tachtig zendelingen in zekere provincie, slechts drie zich wijden aan directen Evangelie-arbeid«.
Nu is dit bericht zeer vaag, Ik heb mij laten vertelleno: , zoo luidt het, xidat in zekere provinclet, enz. Dit duidt aan dat de schrijver in De Wachter geen genoegzame kennis heeft van personen en toestanden, om zich beslist uit te laten. Doch dit neemt niet weg dat de mededeeling, die het blad doet, wel geschikt is om ons de vraag te stellen: is al hetgeen wat zich voor «zendingo: uitgeeft, wel itt waarheid zoo te noemen ? Wij weten o. a. dat in de Zondagsschoollitteratuur, die van uit Amerika in China en Indië wordt verspreid, de historische betrouwbaarheid van de eerste hoofdstukken van Genesis stout weg wordt geloochend. Maar als bijv. Genesis 3 geen historie bevat, welke nuttigheid heeft dan het kruis van Christus?
WINCKKL.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 3 augustus 1913
De Heraut | 2 Pagina's