GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Buitenland.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Buitenland.

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Duitschland. I s beweging van sprong? de ge ra e e ns ch ap-s-Engelschen oor-

In Engeland wil men alles wat uit Duitschland afkomstig is, over boord werpen, en in Duitschland doet zich hetzelfde verschijnsel ten opzichte van Engeland, voor. Daarom wordt door sommigen, de leus aangeheven: »Weg met de gemeenschapsbeweging«, want deze is niet anders dan een plant'van Engelsche herkomst. Nu zal geen Duitsch Christen in ernst beweren, dat er uit Engeland niets goeds gekomen is, en daarom zal ook geen belijder des Heeren durven zeggen: de gemeenschapsbeweging is daarom reeds te veroordeelen, omdat zij van uit Engeland in Duitschland is doorgedrongen. Doch behalve dit kan men met alle vrijmoedigheid de stelling verdedigen, dat genoemde beweging niet uit Engeland in Duitschland werd gebracht.

Immers zij is eene georganiseerde samenbinding van geloovige kringen in de verschillende landskerken. De behoefte om tot deze organisatie te geraken, is in Duitschland geboren en is in overeenstemming gebracht met Duitsche toestanden. De gemeenschappen die men in Duitschland vindt, treft men noch in Engeland noch in Amerika aan. In Amerika niet, omdat daar geen volkskerk gevonden wordt. En in Engeland bestaan er naast de Engelsche staatskerk wel allerlei vrije kerken, maar er is geen gemeenschapsbeweging in de staatskerk. Wel heeft men in Engeland verschillende vereenigingen die zich ten doel stellen om het Protestantsch-Gereformeerd karakter der Staatskerk niet te laten ondergaan door het drijven van de Romaniseerende richtingen, maar het vormen van afzonderlijke, kringen waarin men, zonder met de Staatskerk te breken, de prediking van het Woord en de bediening van het Sacrament zoekt, is er niet. Gemeenschappen gelijk er die in Duitschland zijn, vindt men wel in Denemarken, Zweden en Noorwegen, , .doch die staan niet in verband met de Duitsche gemeenschappen.

Nieuw leven'«i^^fe-in Duitschland gewekt door middel van" het optreden van den Amerikaanschen predikant Schlümbach uit Texas en den fabrikant Paersall Snrith. Het nieuwe leven werd niet gewekt door middel van den Fransch-Duitschen oorlog. Integendeel is het waar, dat de eerste jaren na dien oorlog voor Duitschland uit een geestelijk oogpunt zeer slecht geweest zijn. Stöcker heeft eenmaal uitgesproken, dat er ^^\•elli(: ht niet zoo vreeselijk goddelooze jaren in Berlijn geweest zijn als , 1872, 73 en 74. Ook in Christelijke kringen was het in die dagen bedroefd gesteld. De zoogenaamde sSmithsche beweging« die van 1875 af in Christelijke kringen haar invloed deed gelden, kwam aanstonds onder de leiding van Duitsche mannen, als de predikant Schrenk, rector Dietrich, professor ChristUeb, Baron von Oertzen, graaf Pückler en anderen. Eerst werden in gemeenschapskringen bijna uitsluitend Engelsche liederen gezongen, maar van heverlede werd er ook plaats ingeruimd voor hit Duitsche geestelijke lied.

De gemeenschappen staan in verband' met de Evangelisatie. Deels zijn de gemeenschappen vrucht der evangelisatie, deels is uit de gemeenschappen het werlï der evangelisatie voortgevloeid. De eerste die als evangelist in Duitschland optrad, was de predikant Schrenk. Zijn arbeid, dien hij in 1880 begon, staat niet in verband met de evangelisatie in Amerika en Engeland. Hij werd daartoe gedwongen door den nood van den tijd en door de overtuiging, dat hij daarvoor van God geroepen was.

«Gedurende den oorlog, zoo schrijft de voorzitter van het »Deutsche Gemeinschaftsverband*, is menig Engelsch boek en menig Engelsch verdwenen, omdat het »te lichts bevonden werd. Wat in dezen tijd van strijd en diep lijden de proef doorstaat, willen wij houden; vóór alle, s willen wij ons dankbaar verheugen in den rijken schat van onze diepe, ernstige Duitsche liederen, wier heerlijke wijzen zoo goed passen bij hun diepen inhoud en bij den bitteren ernst onzer dagen «.

Wij voegen hierbij, dat men in vele Christelijke kringen in den vreeselijken tijd dien men doorleeft, de schat welken de Kerk heeft in hare Psalmen, meer dan te voren leerde waardeeren.

Engeland.

F o r ra u 1 i e r g e h e d e D in de vrijekerken.

Het is opmerkelijk, dat vrije kerken die twee jaren geleden er niet aan dachten formuliergebeden bij de Godsdienstoefeningen te gebruiken, er in den laatsten tijd toe gekomen zijn deze wijze van aanroeping van den Naam des Heeren in te voeren.

De predikant R. C. Gillie van Bradford schreef over deze zaak eene brochure, die met sympathie door de leiders der vrije kerken is begroet. Daarin wordt aangetoond, dat wanneer vrije gebeden gedaan worden, men evenzeer gevaar loopt in formalisme te vervallen, als wanneer het gebed uitgesproken wordt in een voorgeschreven formule. Het is een bekende zaak, dat predikanten der Anglicaansche Kerk die tot, de Evangelische richting behooren, zoowel vóór als na de prediking, vrije gebeden uitspreken, ofschoon dit niet volgens het Prayer Book is. Het schijnt dat de vrije kerken der Dissenters het Formuliergebed in de Engelsche Staatskerk weer in eere zullen brengen, althans bij die leden der Anglicaansche kerk welke niet tot de Ritualisten te rekenen zijn.

De Ritualisten toch hielden zich steeds streng aan de gebeden die in het Book of Common Prayer gevonden worden.

N.-Amerika.

Billy Sunday.

Reeds meermalen maakten wij gevVag van het optreden van Billy Sunday, een gewezen bokser, die in de nieuwe wereld , scharen men-* schen weet te vergaderen om naar zijn roepstem tot ^bekeering te luisteren, üe predikanten der Chr. Geref. Kerk«i van Grand Rapids en omstreken, die wekelijks eene conferentie houden onder den naam van sinter nos«, besloten een schrijven te zenden tot den bekenden Evangelist. Dit schrijven is gesteld in een broederhjken, vriendelijken toon, waarbij het goede' dat Sunday tot stand brengt, gewaardeerd wordt, maar waarin tocli een woord van vermaan voorkomt, orci niet voort te gaan met hetgeen, volgei: ; s genoemde-predikanten, in zijn prediking geen bouwen is met goud, - zilver en kostelijke steenen, maar met hout, hooi en stoppelen. De commissie voor dat schrijven bestond uit de predikanten ^^'eersing, Stuart, Brink, Haan, Kuiper en van Lonkhuijzen. Men meende dezen stap te moeten doen omdat Sunday een man is, die als geen ander in dezen tijd, invloed uitoefent op het Amerikaansche volksleven, een man die vele waarheden van de Christelijke religie met kracht verdedigt. Maar ook is hij een man die in zijn prediking elementen weglaat die er niet in mogen gemist worden, en er elementen in brengt die niet bevorderlijk, zijn voor een ernstige belijdenis van den Christus. Wij verblijden ons in deze poging om een man, van welke .ontegenzeggelijk veel kracht uitgaat, in een goed spoor te leiden.

In één zaak is Billy Sunda}-den Chr. (iereformeerden reeds in het gevlij gekomen. Het is in zijn optreden tegen de geheime genootschappen, als die der vrijmetselaars, de Odd Fellows, enz. Vreesde men vroeger dat Sunday deze zou ontzien, in den laatsten tijd heeft hij tegen het lid-zijn van een geheim genootschap met kracht gewaarschuwd. Hij ging daarbij o.i. te ver, door eenvoudig alle leden van geheime genootschappen naar de hel te verwijzen. Het is bekend, dat de ([uaestie van de geheime genootschappen oorzaak is geworden, dat de Chr. Geref. Kerk zich losmaakte van de Ref. Church.

WiNCKEI, .

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 23 april 1916

De Heraut | 4 Pagina's

Buitenland.

Bekijk de hele uitgave van zondag 23 april 1916

De Heraut | 4 Pagina's