GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 28

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 28

Rede gehouden bij de aanvaarding van het hoogleeraarsambt in de theologie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

27

)ok al treedt ze in de Wereldgeschiedenis op, toch niet als van :Ieze wereld verklaard, en moet ze daarom een plaats hebben op :Ie erve der Sacrosancta Theologia. De Wereldgeschiedenis :och geeft de ontwikkeling van het menschelijk leven, met al de 1atuurlijke gaven en krachten, die daarin verborgen liggen; ze toont ons, hoe, niettegenstaande den afval van God, de algemeene genade dat leven in stand houdt; ze vindt haar TÉ;;,o; in het Wereldgericht, dat God over de Wereldgeschiedenis houden ( zal. Maar dp. K f": c;csl2medenis toont, hoe God uit datzelfde gevallen menschelijk geslacht Zich een gemeente heeft uitverkoren, d~ nieuwe menschheid onder Christus als haar Hoofd; hoe zijn bi' zondere genade trots alle aanvalien van Satan en afwijking in eigen oezem die Kerk alle eeuwen door in stand houdt; en ze wijst op een TÉJ. oe, dat niet in het wereldgericht ligt, maar juist door het wereldgericht heen in de eeuwige heerlijkheid bij God . Toch is hiermede niet genoeg gezegd. Immers al blijkt hieruit, waarom de geschiedenis dezer Kerk niet kan opgaan in de Weltgeschichte, maar een plaats vraagt in den cyclus discipli-~ rum der Theologie,f!aarmede is de vraag nog niet beantwoord, ' / welke eischen daaruit voortvloeien ten opzichte van de beoefening er er lstone. Het spreekt toch wel van zelf, dat, wanneer wij, op gtond van dit bijzonder karakter der Kerkgeschiedenis, haar een plaats vindiceeren onder de Theologische wetenschappen, hiermede niet eenvoudig bedoeld kan zijn, dat alleen een Theoloog het recht zou hebben de Kerkhistorie te boefenen, en dat hij a"iO den éisch der Theologische wetenschap zou hebben voldaan, wanneer hij volgens de beginselen, die àe algemeene historische methode stelt, ' dë lotgevallen der Kerk heeft be schreven., Niet alsof de Kerkhistoricus daarom met die eischen der historische methode niet heeft te rekenen. Integendeel, de Kerkhistorie is historz'e en in zoo verre gelden voor haar alle eischen, die de ars historica stelt, zooals critisch onoerzoek der '" '... bronnen, juiste mededeelino- der feiten, nagaan van de oorzaken .......~ \. en het verband der gebeurtenissen, en het doordrin,g:en tot de '''"idee. 85 ) Maar met dat alles heeft men de Kerkgeschiedenis van een Theoloog, maar geen Theologische Kerkgeschiedenis. Om

-

-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 januari 1900

Inaugurele redes | 59 Pagina's

Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 28

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 januari 1900

Inaugurele redes | 59 Pagina's