GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 15

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 15

Rede gehouden bij de aanvaarding van het hoogleeraarsambt in de theologie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

été Dieu. Mais il vint trop tard, ra place était occupée." 34) ~ de reactie, die tegenover dit wegcijferen van de beteekenis van het individu is gekomen in Engeland door CARI.YLE zijn verheerlijking van den heros, in Duitschland eenerzijds _ door de ethische school van J. G. DROYSEN, 35) andererzijds door het solipsismus van MAX STIRNER en FRIEDRICH NIE-lSCHE, en in Rusland door de individualistische school van N. MICHAILOWSKY en KAREJEFF spreek ik thans niet. Evenmin over de vraag, die aan de orde van den dag is, of het eigenlijke object der geschiedenis met L. VON R ANKE en OTTOKAR LORENZ in den Staat, met BUCKLE, Du BOIS-REYMOND en OTTO HE NE AM RHYN in de cultuurontwikkeling, of wel met INAMA-STERNEGG, K. LAMPRECHT en DJ' J. BWK ten onzent in de soçiale toestanden . gelegen is. 36) Maar wel wensch ik ten slotte nog een oogenblik uwe aandacht te vragen voor de school, die bogen kan op den naam van L. voJ ANKE, den grootmeester der Puitschet historie, die haren uitnemenden methodoloog bezit in E. BERNHEIM, 1 en die ook bij ons haar invloed heeft doen gelden in de profane geschiedenis door R. FRUIN en op Kerkhistorisch gebied door Dr. ]. G. R. ACQuOY. Deze school wil objectief-empirisch te werk gaan . Door "kritisches Studium der echten QueUen, unparteiische Auffassung en objective Darstellung" wil ze haar doel bereiken en dat doel is "die Vergegèn'w ärtigung der vollen Wahrheit." 37) De historie moet een' spiegel zijn, waarin het verleden zich met volkomen objectiviteit weerkaatst./ De Auffassung van den historicus moet daarom unpa~ iisch zijn, d. w. z. zijn Weltan- , schauung mag bij de verklaring der feitfn niet ter sprake komen./, Een historicus "ohne Religion und ohne Vaterland" zou haar , ideaal zijn, of wil men nog liever een man, die even kleurloos als een camera obscura het beeld weergaf, dat uit de werkelijkheid door hem opgevangen was. Waar, helaas, zulk een his- . toricus niet te vinden is, en ieder mensch een Weltanschauung heeft, daar moet deze Weltanschauung als eene JlF ehlerq lJelle" beschouwd worden en de historicus heeft telkens weer zich zelf te ' controleeren, of hij wel onafhankelijk genoeg van zijn persoonlijke I overtuiging gewe;kt heeft. 38) De historicus heeft zich daarom

I

t

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 januari 1900

Inaugurele redes | 59 Pagina's

Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 15

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 januari 1900

Inaugurele redes | 59 Pagina's