GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 25

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 25

Rede gehouden bij de aanvaarding van het hoogleeraarsambt in de theologie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

24

werk eert van God. Maar ze zoekt achter die realiteit naar de idee, omdat ze gelooft dat de historie geen spel is van het toeval, maar uitvoering van Gods heiligen raad. Zij erkent dat de historie een ontwikkelingsgang doorloopt, waarin het causaalverband moet worden nagespeurd, maar tegelijk handhaaft zij het organisch karakter dier ontwikkeling, omdat ze gelooft aan een Th.o: , dat door God voor die ontwikkeling is gesteld. Ze ziet in het menschel~k geslacht geen aggregaat van losse individuen, maar een organisch geheel, uit éénen bloede gesproten, door de wet der solidariteit verbonden, maar ze handhaaft tegelijk het recht der persoonlijkheid, doordat ze gelooft aan een ziel, die naar Gods beeld geschapen is. Ze erkent, dat de mensch een mikrokosmos is die met den makrokosmos ten nauwste is verbonden, maar zij handhaaft het principieel verschil tusschen stof en geest en gelooft dat de mensch geroepen is, niet om slaaf, maar om heerscher te zijn over het rijk der natuur. Zij kan objectief het relatief goede in elk verschijnsel der historie erkennen, omdat ze gelooft, dat ook door hetgeen schijnbaar tegen Gods wil ingaat, ·Gods raad vervuld wordt, maar zonder daarom ooit tot een indifferentisme te vervallen, waardoor de grenslijn tusschen zedelijk goed en kwaad wordt uitgewischt. En zij kan, ook waar zij in de historie het gebrekkige en zondige der menschelijke handelingen aanschouwt, toch door de historie een heilig enthou:;:ias me in het leven roepen, omdat zij in de geschiedenis niet het werk van menschen maar het machtige drama ziet, "gedicht door den Goddelijken geest."

7)/

Heb ik dan zoo, G. T. u eerst den invloed getoond, dien de belijdenis der Gereformeerde beginselen in het algemeen op de wetens<!hap der historie uitoefent, dan kan ik thans in het tweede gedeelte mijner rede overgaan tot de vraag, of diezel:We...beginselen ook een bijzonderen eisch stellen bij de b~oefening der Kerkhistorie? Een vraag, die in den grond samenhangt met deze, en die ik daarom in de eerste plaats met u bespreken ga, of de Kerkhistorie thuis hoort in de Faculteit der Letteren

I t

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 januari 1900

Inaugurele redes | 59 Pagina's

Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 25

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 januari 1900

Inaugurele redes | 59 Pagina's