GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 33

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 33

Rede gehouden bij de aanvaarding van het hoogleeraarsambt in de theologie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

1 minuut leestijd Arcering uitzetten

32

sche polemisten tegen de Protestantsche geschiedschrijvers van vroeger dagen gebruikt, dat Christus in het scheepke Zijner Kerk wel een tijdlang kan slapen, om, als de nood het hoogst gerezen is, de stormen weer te stillen, maar dat Hij Zijne Kerk nooit kan verlaten hebben, 104) zegt dus niet genoeg. Christus sluimert in Zijne Kerk nooit, maar stuurt het scheepke met . vaste hand, en juist door de stormen brengt Hij het dichter bij het ,,-El.or;. -..... Maar het Woord leert ons ook, door welke kracht Christus . ' deze ontwikkeling in Zijne Kerk tot stand brengt. Die ontwikkeling geschiedt niet door een onbewust Zweckprinzip, maar bewust door het Woord zelf, dat instrumentum regni in de. handen van Christus is. Door dat Woord wordt de Kerk uitgebreid over <k wereld . Door dat Woord wordt de Kerk steeds dieper geleid in de waarheid. Door dat Woord wordt de heresie overwonnen. Waar de werking van dat Woord belemmerd wordt, daar neemt ook de Verweltlichung der Kerk toe, en waar dat Woord weer schit~ren gaat, daar w~jkt de deformatie der Kerk en keert zij tot zuiverder formatie terug./" Eerst me deze kennis van den ontwikkelingsgang der Kerk en van de krachten, die daarin werken, toegerust, kan de Kerkhistoricus de geschiedenis der Kerk verstaan en haar Theologisch opvatten. Verwerpt hij die kennis, die de I-I. Schrift aanbiedt, dan moet hij wel met de ratio~Iisti$che school van J. S EMLER, L. T. SPITTLER, G. J. PLANCK en H. PH. HENKE, die ontwikkeling laten afhangen van den menschelijken wil, in het individu de oorzaak zoeken van den gang der historie en zoo tot een pragmatisme vervallen, waarbij de Kerkhistorie om haar leven en haar eere komt. De Geschiedenis van Christus' Kerk wordt dan ten slotte een nBedlamsgallerie religiöser und sittlicher Verirrun gen" . 10~) Een ontwikkelingsprinciep is er niet. Of weigert hij tot dit rationalistisch pragmatisme de toevlucht te nemen en zoekt hij buiten de Sch~ift om naar de hoogere idee, waardoor deze ontwikkeling wordt geleid, dan vervalt hij van zelf tot allerlei pantheïstische motieven en ziet hij met A. F. L. PELT 106) in die ontwikkeling ndie Gottwerdung der

-

1

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 januari 1900

Inaugurele redes | 59 Pagina's

Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 33

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 januari 1900

Inaugurele redes | 59 Pagina's