GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Souvereiniteit in eigen kring - pagina 28

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Souvereiniteit in eigen kring - pagina 28

Rede ter inwijding van de Vrije Universiteit den 20sten October 1880 gehouden in het Koor der Nieuwe Kerk te Amsterdam

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

dacht is door reusachtige denkers, in wier schaduw geen onzer te plaatsen viel. Evenzoo na de middeneeuwen vertoont de wetenschap een licht onderscheidbaar gelaat aan Roomsche en aan niet-Roomsche Universiteiten. De reeks van wijsgeeren, die met en na Kant optraden, vormden, naar gelang ze in het subject of in het object rustten, scholen van wetenschap, die elkaâr onderling uitsloten. Den monist en atomist hoe huwt ge ze saâm ? Ja, zoo dwingend en overheerschend is de kracht van een beginsel, dat Hegels denkkracht, naar aller erkentenis, én op godgeleerd én op juridisch én op physisch, ja, op élk terrein, een geheel eigen stelsel wist voort te brengen, zoodat strafrecht in Hegels en burgerlijk recht in Herbarts school te leeren noodwendig alle rechtsbesef verwart. En blijkt deze onmogelijkheid om saâm te weven aan een zelfde kleed reeds bij verschil van denkbeginsel, hoeveel sterker treedt dan bij een le v en sbeginsel de noodwendigheid van eigen Souvereiniteit niet in het licht ? Gelik Fichtes voorbeeld toonde, blijft voor zoover slechts een denk beginsel in het spel is, een weêropzoeken van het eerst verworpene nog steeds mogelijk. Maar met een 1 even sbeginsel kan dat niet. Dat wortelt in feiten. Of sterker nog gelijk het Christelijk beginsel in een levenden persoon. In een persoon wiens optreden het po neeren van een crisis in het midden der wereld, in het middenpunt der wereldhistorie, in het centrum ook van 's werelds denken was. Want ondervraag nu dien levenden persoon, dien Christus, ondervraag zijn met autoriteit bekleede tolken slechts, en wat verneemt ge? Verklaart die Rabbi. van Nazareth, dat zij n wetenschap zich huwt aan die der aardsche wijzen I Zeggen zijn apostelen u, dat doorstudeeren te Jeruzalem of te Athene u allengs en vanzelf tot zijn hooger weten brengen zal ? Maar immers, vlak omgekeerd, prent die Rabbi het u in, dat zijn schat van wijsheid voor de wijzen en verstandigen verborgen is en eer den kinderkens geopenbaard. En de wetenschappelijkgevorm-

30

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 20 oktober 1880

Rectorale redes | 42 Pagina's

Souvereiniteit in eigen kring - pagina 28

Bekijk de hele uitgave van woensdag 20 oktober 1880

Rectorale redes | 42 Pagina's