GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De hedendaagsche schriftcritiek in haar bedenkelijke strekking voor de gemeente des levenden Gods - pagina 60

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De hedendaagsche schriftcritiek in haar bedenkelijke strekking voor de gemeente des levenden Gods - pagina 60

Rede bij het overdragen van het rectoraat der Vrije Universiteit

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

56 Theopneustie der gewijde schrijvers moet in den regel niet als oogenblikkelijke hulp, uitsluitend tot het schrijven, opgevat worden, maar als natuurlijk gevolg hunner persoonlijke leiding door den Heiligen Geest, die geheel hun denken en werken, en d u s ook hun schrijven bestuurde", — en zeg ons, of we de waarheid niet verkrachten zouden, indien we ontkenden, dat reeds hiermee geheel het ethisch beginsel bij de Sohriftinspiratie was binnengeloodsd. Bovendien de schrijver van deze Dogmatiek staat in deze niet alleen, en al zijn geestverwanten in Duitschland nemen ten deze even zwakke positie tegenover de Ethischen in als hij. Cf. THOLÜCK, D i e l n s p i r a t i o n s l e b r e , Zeitschr. für Chr, Wissensch. 1 8 5 0 . p . 3 4 6 . EBKARD, D o g m a t i k I . 32. MAKTENSEN,

Chr.

D o g m.

p.

32,

315.

LANGE,

D O g m.

I.

p.

345,

OLSHAÜSEN, B i b I. K o m m. Köuigsb. 1 8 5 3 . I. p . 28. THOMASIÜS, C h r i s t i

P e r s o n u n d W e r k , I I I . a. p . 44 9. Lpz, 1866. p . 239 enz.

LÜTHABDT, C O m p . d. D o gm.,

2") „Ich habe j a hier im Wesentlichïn uichts anderes ausgesprochen, als was die allgemeine Ueberzeugung unserer modernen ,glaubigen," deutschen Theologen ist."

E O T H E , O. 1. p . 3 4 9 .

^^) „Man Hebt es noch, sich so viel wie möglich an die alten kirchlich dogmatischen Lehrbestiramungen und Ausdrüeksweisen anzulelincn, weil meine Absicht dahin geht, mich mit diesen möglichst klar aus einander zu setzen."

ROTHE, o. 1. p . 3 4 9 .

22) R O T H E , o. 1.

250.

"^) ROTHE, O, 1. p. 8 4 4 . Die Bibel, wie ihr Bild aus der voranstehenden Auseinandei'setzung sich herausstellt, ist freilich eine andere als die, welche der orihodoxe Theolog und der einfache gliiubige Christ sich denkt, wenn er das heilige Buch in audiichtiger Ehrfurcht in die Hand nimmt. W a t hij er dan op volgen laat: aber die H e r z e n s s t e l l u n g des an die göttliche Offenbarung Glaubigen zur Bibel, das behaupte ich kühn, ist auf dem hier beschriebenen Standpuncte um kein Haar eine andere als die des orthodoxesten //Schriftglaubigen" (wenn anders er dabei wirklich ein Glaubiger ist,); seine Ehrfurcht vor ihr als einem Ileiligthura und seine Aiidacht in ihrem Tempel, sie sind nicht minder aufrichtig, tief und warm als die des kindlich einfiiltigsten Fi-ommen, der in der heil. Schrift, ohne einen Gedanken daran, dasz es auch nur anders sein könnfo, das unmittelbare wörtliche Dictat des heiligen Geistes selbst verehrt", is bijna letterlijk hetzelfde wat indertijd ook Scholten, j a zelfs een Dr. Zaalberg, beweerde, oo mist dus allen klem. 2*) SCHLEIERMACHEK , D e r II. 426.

C h r i s t 1.

Glaube,

(ed. Reutl.

1828).

2^) Ibidem Cf. WALTHKR, W a s l e h r e n d i e n e u e r e n o r t h o d o x s e i n w o l l e n d e n T h e o l o g e n v o » d e r I n s p i r a t i o n . ' Dresden 1872. p . 5.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1881

Rectorale redes | 72 Pagina's

De hedendaagsche schriftcritiek in haar bedenkelijke strekking voor de gemeente des levenden Gods - pagina 60

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1881

Rectorale redes | 72 Pagina's