GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Beschouwingen over het Huwelijk, inzonderheid met betrekking tot de persoonlijke verhouding der echtgenooten onderling - pagina 85

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Beschouwingen over het Huwelijk, inzonderheid met betrekking tot de persoonlijke verhouding der echtgenooten onderling - pagina 85

Rede, gehouden bij het overdragen van het rectoraat der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

83 und beiden Theilen keine Schranke in der Befriedigung ihrer Neigungen auflegt. Ovid und der jüngere Pünius haben dreimal. Caesar und Anlonius viermai, Sulla und Pompeius fünfmal, Cicero's Tocbter Tullia dreimal geheirathet; aus der Kaiserzeit haben wir die Grabinschrift einer siebenten Frau und die Satiriker wissen von acht- und zehnmaligen Verheirathungen zu erzShlen." Bij de beoordeeling van het huwelijk te Rome mogen zeker niet worden voorbijgezien de verschillende phasen, die deze instelling aldaar doorliep. Nochtans is reeds aanstonds eene opmerking te maken, die wel verre van slechts voor een' korten tijd of eenen bepaalden vorm te gelden, veeleer op het Romeinsche huwelijk in het algemeen toepasselijk is. »Ook had de Heere God gesproken," dus lezen we in Genesis II : 18: ,Het is niet goed, dat de mensch alleen zij; Ik zal hem eene huipe maken, die als tegen hem over zij." De volkomen mensch bestaat eerst in de vereeniging van man en vrouw. Niet slechts heeft de vrouw aan den man behoefte, maar ook vindt hij in haar de aanvulling van zijn wezen, en kan hij buiten haar zijn aard niet ontplooien in den vollen rijkdom. Is deze beschouwing van de vrouw, die Gods Woord ons leert, ook te Rome doorgedrongen? Hoort het antwoord, dat op deze vraag de hoogleeraar Holder geeft, wanneer hij zegt: «Wenn nach Fichte der unverheiratete Mensch nur ein halber Mensch isl, so ist dem Röraerthume nichts fremder als diese Auffassung; ein ganzes Dasein ftihrt fur sich jeder auf sich selbst gestellte Mann; dagegen führt er in den Seinigen ein mehrfaches und über seinen Tod hinausreichendes Dasein, denn ihr Dasein ist eine Vervielfaltigung und Fortsetzung des seinigen." i) De man is in zich zelf volkomen. Heeft hij behoefte aan een menschelijk wezen buiten zich, dan is het eer aan een kind, dan aan de vrouw. Ja, tot de vrouw komt hij om het kind. Het wezen 1) T. a. p., p. 14.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1884

Rectorale redes | 102 Pagina's

Beschouwingen over het Huwelijk, inzonderheid met betrekking tot de persoonlijke verhouding der echtgenooten onderling - pagina 85

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1884

Rectorale redes | 102 Pagina's