GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Beschouwingen over het Huwelijk, inzonderheid met betrekking tot de persoonlijke verhouding der echtgenooten onderling - pagina 45

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Beschouwingen over het Huwelijk, inzonderheid met betrekking tot de persoonlijke verhouding der echtgenooten onderling - pagina 45

Rede, gehouden bij het overdragen van het rectoraat der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

43

j \^ ^-

/ l

is voor menschen, die, naar Gods Woord ons zegt, hatelijk zijn en elkander hatende. liet niet-aandurven van het huwelijk zonder te weten, of Lea dan wel Rachel onder den sluier is, toont op droeve wijze de gezonkenheid van ons bestaan; is een brevet van onvermogen, waaruit grooter schande spreekt dan uit den leegen buidel. De liefde een plicht. Maar hoe, bevatten deze woorden niet eene tegenspraak? Liggen pUcht en liefde niet mijlen ver uiteen? Is niet het wezen zelf der liefde de meest volkomen vrijheid? Liefde uit plichtsbesef geboren, mist immers juist datgene, wat liefde liefde maakt; kan hoogstens eene voor het oog vrij welgeslaagde imitatie wezen, maar nooit aanspraak gelden doen op het waarmerk der echtheid. Deze banale opvatting van liefde is tot zelfs in kringen, waar Gods Woord telkens geopend wordt, maar al te zeer reeds verspreid, En op treflende wijze kunnen we daaruit zien, hoe de wereld van ons denken een bontgekleurde lappendeken zijn kan, zonder dat we er iets van speuren. Liefde laat zich niet dwingen, dus roept men uit naar allen kant, om als in éénen adem daaraan toe te voegen, dat een der eerste en meest natuurlijke geboden overtreedt, wie het aan naastenliefde laat ontbreken. En nu van tweeen één: óf men misbruikt dat heerlijk woord voor de meest alledaagsche gevoeligheid, waarin van wezenlijke liefde nog niet één sprankje gloeit, óf men komt in besliste weerspraak met zijn zeggen, dat liefde geen gebod kan zijn. Eer toch ik het wellicht weet, ben ik mijns vijands naaste. Ja, kunt gij u geen liefde denken, tenzij haar voorwerp aantrekkelijkheid heeft voor wie die liefde toont, hoe zult dan gij, o, mensch! die om te weten wie gij zijt, niet afgaat op het bedriegelijk licht van uwe ervaring, maar op het Woord van God, — ooit nog op Zijne liefde hopen, waarin toch alleen uwe zaligheid kan liggen? Het huwelijk doet de echtelingen tot één wezen worden, tot»één vleesch," waarom verwijdering tusschen hen meer in strijd nog is met de natuur dan de verkoeling tusschen zoon en moeder. Vader en moeder zal de man verlaten om aan te kleven zijne vrouw.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1884

Rectorale redes | 102 Pagina's

Beschouwingen over het Huwelijk, inzonderheid met betrekking tot de persoonlijke verhouding der echtgenooten onderling - pagina 45

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1884

Rectorale redes | 102 Pagina's