GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Het calvinisme en de kunst - pagina 15

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het calvinisme en de kunst - pagina 15

Rede bij de overdracht van het rectoraat der Vrije Universiteit

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

13 die de glorie in en op zijn creatuur legt, maar om van zij^ creatuur deze glorie terug te ontvangen. ^°) God zelf geniet volzaliglijk in deze Heerlijkheid. „Zijn vermakingen," zegt de Spreijkendichter, „zijn met de menschenkinderen." •'') God heeft suSoxix. in -de Heerlijkheid, die Hijzelf schiep. '"^) Hij, die het oor plantte, hoort ook de harmoniën. Hij, die het oog geformeerd heeft, ziet ook de glansen."') Ge moogt dus het Schoon niet humaniseeren, alsof het Schoon alleen voor onze m e n s c h e l i j k e waarneming bestond en alleen door o n s kon genoten worden. Eer omgekeerd geldt eerst hier met volle klem het S o l i D e o g l o r i a , „Voor God alleen de Heerlijkheid !'\ En de roeping van alle schepsel is juist, om de 0Ê(óTV)? die God er in uitstortte en er als goddelijke dauw op drupte. Hem terug te kaatsen. „Laat ons vreugde bedrijven en Hem de heerlijkheid g e v e n " is de grondtoon in alle lied des lofs. *°) Hij heeft zijn dieren op duizend bergen. *i) In de vlakten en op de hoogten, die eeuwenlang door geen menschenvoet betreden zijn, had Hij van den aanbeginne zijn glans op plant en dier gelegd, en in stroom en in waterval doen schitteren. En wie ooit de verrukking genoot, om op een dier met eeuwig ijs bedekte Alpentoppen de majesteit van Gods schepping te aanschouwen, beseft er met overweldigenden drang het dwaze van, om ook maar één oogenblik te wanen, dat enkel voor ons menschelijk oog deze flonkerende diamantenpracht op zijn gletschers glinsteren zou. Neen, ook het Schoone en het Heerlijke bestaat allereerst om Gods wille. Of hoe zou Hij, die er dit schoon eerst voor uitdacht en het er toen inschiep, geen zin noch oog hebben voor den afglans zijner eigen Qetóry.^ in het schepsel? Zoo moge een valsch spiritualisme oordeelen, dat om den geest het stof niet telt; zoo mag een valsch materialisme wanen^ dat, in het schoon der stof verzonken, geen oog voor het schoon des geestes heeft; maar zoo oordeelt niet wie in geest en stof b e i d e eigen dragers der goddelijke heerlijkheid ziet. Hij toch weet, dat God lust heeft aan a l zijn schepping; dat Hij, die in den hemel zit, met goddelijken humor den onschoon en waanzin van het creatuur bel a c h t ; en dat „God alles in alle schepsel", TO TTZV èv 7VX,<TI, eens het hoogtepunt zijner glorie wordt. God zelf heerlijk in een rijk van niets dan Heerlijkheden! ^^) Op tweeërlei dient dus gelet, èn op de goddelijke kunst, die heerlijkheid schept, èn op de goddelijke svlonia, die aan deze geschapen heerlijkheid lust heeft. In zooverre Hij het rijk der heerlijkheid schept, noemt de Schrift Hem den K u n s t e n a a r

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 20 oktober 1888

Rectorale redes | 92 Pagina's

Het calvinisme en de kunst - pagina 15

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 20 oktober 1888

Rectorale redes | 92 Pagina's